vintersovsäck

Behöver en vintersovsäck med komfort temp på minst -20 C (för kvinna).
Vilka rekommenderas? Har tittat på svenska återförsäljare av fjällräven, marmot, haglöfs och även varit inne på roberts.pl.
Vad är smart att satsa på?
 
Det beror på...

Några viktiga punkter är:
hur mycket är du beredd att lägga ut?
din vikt och längd?
är du frusen av dig?
dun eller syntet?
kan du tänka dig att kombinera sovsäckar eller vill du ha EN sovsäck som du vet klarar -20?

Generellt sätt så skulle jag inte titta på några svenska (eller nordiska) märken, de håller helt enkelt inte samma kvalitet/pris-nivå som exempelvis Marmot, Roberts, etc. Ett undantag är syntetsovsäckar där håller Haglöfs faktiskt en hög standard även internationellt sett.
 
Jag är 164 cm och väger 60 kg, ganska frusen av mig.
Jag kan tänka mig lägga ut ca 5000 kr och en dunsovsäck såklart men
Det spelar inte så stor roll om de är en eller två säckar!
Tack !
 
Beroende på hur snabbt du behöver den så är ett alternativ att hålla ett öga på ebay. Många köper säckar i just den här klassen för en expedition av nått slag och sen säljer de den när de kommer hem. Köpte själv min Western Mountaineering Puma MF (Samma som http://www.outnorth.se/western-mountaineering/puma-gws.php#color= fast med microfiber tyg) på ebay av en spanjor som tagit den till Aconcagua och tillbaka. Säcken var som ny och betalade inte mer än runt 4tusen med frakt och allt.

Jag kan varmt rekommendera Western mountaineering, har 3 säckar av dem. Kvalitén är grym och min erfarenhet är att temperaturklassningen är på den blygsamma sidan och att de med lätthet kan pressas lite till utan att man känner sig kall om nätterna.

Som sagt har du inte jättebråttom håll utkik efter en Puma MF på ebay alternativt kolla på Feathered Friends (Eider eller Arctic Finch borde passa dina krav) har hört bra saker även om dem!

Om du behöver den snarast kolla på Marmot och The North Face. De brukar vara lite lättare att hitta i butik här i Sverige. Har bara provat deras sommarsäckar, helt okej om än en liten bit från WM och FF i kvalité och design.
 
okej, tack för alla tips!
Om man beställer ifrån Feathered Friends, hur lång tid tar det innan man har den i handen?
De där med i och medvändare vet jag faktiskt inte, inget jag tänkt på.
tack än en gång :)
 
Tänk på att skaffa en sovsäck som inte är för stor. Ju större en sovsäck är desto mer tomrum har du att värma upp och det är din kropp som står för den värmen. Vrider man sig under natten så kan den varma luften pressas ur ersättas av kalluft. De flesta tillverkare har modeller för kvinnor som borde passa dig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...