Sovsäck för -30ºC och lägre!

Hejsan. Som alltid när man talar om sovsäckar är bästa val beroende på vikt och pris. Jag har själv dunsovsäckar från Marmot och dunställ från Feathered Friends och bägge dessa märken gör utmärkta produkter. WM har jag bara hört gott om, men aldrig ägt.
Men idag hade jag tveklöst köpt från Roberts, som nämnts ovan. Har flera produkter från dom och är supernöjd. De gör inte bara enastående bra dunsovsäckar. Man kan dessutom få exakt det man vill ha. Bara att skriva till dom och beskriva vad du är ute efter och de kommer sy den till dig. I rätt längd och allt.
Som exempel har deras Everest 1300 en komforttemperatur på -47, vilket räcker för det mesta. Och gillar man låg vikt går det att få den sydd i Microtext 21, vilket minskar tyg-vikten med 61% vilket ger att totalvikten borde landa runt 1650 gram för en medium regular säck.
/ Stefan
"...en komforttemperatur på -47, vilket räcker för det mesta." 😂😂👍

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har sedan 2006 en dunsovsäck Western Mountaineering som går/gick ner till under -20 på sin tid.
Börjar frysa lite i den. Både säcken och jag börjar bli till åren.

Jag måste ha en ny. Ska på tävling där det står i obligatoriskt utrustningslista...
Citat: -"Sovsäck för vinterförhållanden. Säcken ska klara av temperaturer under -30 grader"

Vilken sovsäck är varmast på marknaden?
Temperaturer under -30ºC dagtid är inget ovanligt! Tänk då på natten?
Jag måste ha något varmt att krypa ner i!
Vad rekomenderar ni, ni som vet och som är ute under extrema förhållanden?
Fjällräven? Marmot? Featherfriends? WM igen?
Vad finns där ute som jag kan ha missat?

Har en Pajak Radical 16H. Helt fenomenal. Sovit en bit under 30, utan att vara i närheten av att bli ens småkylig. Klarar betydligt kallare än så. Dessutom väldigt lätt. "Extremtemperaturen" anges till -70... Inte helt enkelt att testa... Har en annan Pajak också, för lite varmare vinterförhållanden (-15-20), supernöjd med den också. Rekommenderas mycket starkt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips