Vintersovsäck

Hej

Jag arbetar som lärare på en naturturismutbildning och ska köpa in sovsystem för mina elever som håller året runt.
Tyvärr är det ju som alltid en budgetfråga, så nu skulle jag så gärna vilja höra era bästa tips på sovsäckslösningar som gör det möjligt för oss att sova ute under alla säsonger, även vinter.
 
Några frågor att fundera över: Hur stor budget? Ska eleverna ha ”egna” sovsäckar som behålls eller ska de tvättas och hamna hos nya elever? Vad är vinter i detta fall, -15?, -35? Ska de användas svensk sommar i lågland också (+10-20 grader)? Jag gissar att det är viktigt att värmen är tillräcklig - ofta får man skylla sig själv om man ligger och fryser pga att man ville spara vikt och tog med en lättare säck men här är det extra illa om eleverna ligger och fryser.