Vintersovsäck

Hej

Jag arbetar som lärare på en naturturismutbildning och ska köpa in sovsystem för mina elever som håller året runt.
Tyvärr är det ju som alltid en budgetfråga, så nu skulle jag så gärna vilja höra era bästa tips på sovsäckslösningar som gör det möjligt för oss att sova ute under alla säsonger, även vinter.
 
Några frågor att fundera över: Hur stor budget? Ska eleverna ha ”egna” sovsäckar som behålls eller ska de tvättas och hamna hos nya elever? Vad är vinter i detta fall, -15?, -35? Ska de användas svensk sommar i lågland också (+10-20 grader)? Jag gissar att det är viktigt att värmen är tillräcklig - ofta får man skylla sig själv om man ligger och fryser pga att man ville spara vikt och tog med en lättare säck men här är det extra illa om eleverna ligger och fryser.
Om jag skulle välja den billigaste lösningen så tror jag på två syntetsäckar. En med komforttemp runt +5 (0-10) och en med komforttemp runt 10-15 minusgrader. Det bör funka hela året om de två helst är en aning olika i storleken och kan användas tillsammans (med ca 20 minusgrader som gräns). Blir dock klart tyngre och mer volym i ryggsäcken med två säckar, i synnerhet syntetsäckar. Det finns också några trådar här på Utsidan om hur det fungerar att använda två säckar ihop. Jag har gjort ett par månadslånga turer med 2 dunsäckar med motsvarande komforttemperaturer (0 och -12 har jag för mig är angivet) och utetemperatur -15 till +20 som ytterligheter nattetid. Fungerade bra. Om man skippar sommaren (ingen skolaktivitet på sommaren?) kan man nog gå ner några grader på båda säckarna. Jag tror mest på kända fabrikat (t.ex. Haglöfs och Fjällräven) men har inga direkta förslag annars. Finns lite mer pengar i kassan kan ju den ena bytas mot dunsovsäck så får man ner vikt och volym. En innerpåse/innerlakan är också bra för att skydda säcken (minska tvättbehovet) och få några extra grader i komforttemperatur. Något att tänka på är ju också att gärna ha olika storlekar att välja på till eleverna. I en onödigt stor säck läcker kall luft lättare in och är den för liten är det heller inte bra.
 
Fler variabler äm mellan +5--35 innervolym, innerlängd samt volym och vikt samt inte minst pris, Så du behöver framföra elevernas länder och vikter samt vilken budget du har.
 
Jag håller med KimE, de sovsäckarna är väldigt snarlika vad Försvarsmakten använder. Jag skulle dock införskaffa en 1:a och en 4:a då dessa kan nyttjas tillsammans och blir väldigt varma!
Själv införskaffade jag för något år sedan en Cumulus Panyam 600 dunsovsäck; varm, lätt och tar väldigt liten plats. Kostar lika mycket som två Carintia, och kan användas året om (sommartid använder jag det som täcke i tältet/vindskyddet).
Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.