Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kvinna hittad avliden i vindskydd mellan Fjällnäs och Bruksvallarna 2025-02-18
- Trådstartare edler
- Start datum
Man citerar från Fjällsäkerhetsrådet "Ofta blir andningen och pulsen initialt ökande då kroppen begär mer syre." Detta är missvisande då syrebristdriven reagerar på fritt löst O2 i blodet vilket inte påverkas. Utan det är bindningsplatserna på hemoglobinet som kolmonoxidmolekylerna ockuperar vilket normalt inte leder till ökad andning.
Thure
Thure
Pågår en parallell diskussion https://www.facebook.com/groups/fri...397727581566¬if_t=group_activity&ref=notif
Thure
Thure
Lite mer info om stugans konstruktion: https://www.tidningenharjedalen.se/2025-05-25/raststugas-konstruktion-ifragasatts-efter-kvinnas-dod/
Låst artikel igen antagligen, citerar de viktigaste delarna:
Låst artikel igen antagligen, citerar de viktigaste delarna:
Tidningen har varit i kontakt med flera fjällräddare som uttrycker oro för vindskyddets avsaknad av ventilation. Något de säger har påtalats för länsstyrelsen som sedan inte har agerat.
En av dem heter Roger Myhr, aktiv inom fjällräddningen i snart 25 år och tidigare anställd som naturbevakare i det aktuella området. Han blev också utsedd till fjällräddningens insatsledare då larmet kom den 9 februari om att en kvinna hade hittats livlös i vindskyddet.
– Vindskyddet hade inte en enda ventil ut genom någon yttervägg, varken till- eller frånluft. Det var helt oventilerat. Mycket märkligt. Enda ventilen som finns går mellan förrummet och huvudrummet, säger Roger Myhr.
Samtidigt påpekar han och andra att vindskyddet i fråga, som upphandlades för tre–fyra år sedan, har en extra kraftig vedkamin som därmed borde kräva än mer tilluft.
– Det är ingen vanlig plåtkamin utan en på åtta kilowatt. Utan ventilation i det lilla utrymmet är det inte bra. Det är skrämmande med tanke på att man ska kunna sitta åtta–tio personer och vänta ut en storm i ett vindskydd. Det borde tillsättas en haveriutredning på det här. Någonting är riktigt fel. Det här ska ju vara kåkar som räddar liv, säger Roger Myhr.
....................................
....................................
Förundersökningsledare Agneta Brovinius kommenterar farhågorna kring vindskyddets utformning och eventuella brist på ventilation så här:
– Det är inget vi undersöker just nu. Om det var dålig ventilation i stugan kan det ha bidragit till att det blivit mer kolmonoxid. Vi undersöker nu om kolmonoxidförgiftningen kan ha orsakats av det stormkök som kvinnan hade med sig. I stugan finns även en kamin, men andra personer har bott och eldat där tidigare och vi vet inte om att den ska ha orsakat något problem då.
Föreligger någon typ av brottsmisstanke?
– Nej, orsaken till att jag vill gå till botten med det här är för att eventuellt gå ut med någon varning för den här typen av kök eller andra förebyggande rekommendationer, säger Agneta Brovinius.
Att Greta skulle ha haft med egen ved håller jag för osannolikt. Vita bandare släpar inte med extra ved för trivselvärme på lunchen. Det dräller inte av brännbart omkring det rastskyddet.
Jag besökte rastskyddet 8 mars och funderade inte specifikt över tilluft till kaminen men jag tror inte att det fanns något tilluftsrör från golv eller vägg.
Jag blev väldigt förvånad över resultatet av den rättsmedicinska undersökningen. Å andra sidan har jag genom tredjehandsuppgifter hört att hunden var ganska tagen när den och den avlidna hittades efter mindre än ett dygn i byggnaden.
Slutsatsen att ventilationen är bristfällig i den modellen av rastskydd står fast oavsett. Låt oss hoppas att liknande olyckor dröjer.
Jag besökte rastskyddet 8 mars och funderade inte specifikt över tilluft till kaminen men jag tror inte att det fanns något tilluftsrör från golv eller vägg.
Jag blev väldigt förvånad över resultatet av den rättsmedicinska undersökningen. Å andra sidan har jag genom tredjehandsuppgifter hört att hunden var ganska tagen när den och den avlidna hittades efter mindre än ett dygn i byggnaden.
Slutsatsen att ventilationen är bristfällig i den modellen av rastskydd står fast oavsett. Låt oss hoppas att liknande olyckor dröjer.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg