Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd)

Jag skulle behöva komplettera/variera mitt garnityr av markpinnar till mitt lilla tält, som kan hamna på rätt så olikartade, mer eller mindre knepiga underlag. Blev därför intresserad av att (vad det verkade) seriöst och omfattande test av olika markpinnars utdragskraft, som omnämndes i en FB-grupp.

Men testet utfördes (vill jag minnas) av Backpackinglight, och ligger bakom betalväggen där. Jag försökte därför ställa lite frågor i den FB-tråden till dem som (tydligen) hade läst det, men fick inga vettiga svar.

Är det någon som antingen har tillgång till testet och kan berätta om dess slutsatser, alternativt har annan bra info om hur jag ska optimera mitt pinn-kit? Det kan handla om allt mellan hårt packat grovt grus och klabbig lera, så jag behöver några olika sorter.

SebastianGoulet, du deltog ju i FB-diskussionen och har kanske bäst koll på detta. Vore toppen om du kunde dela med dig; det är säkert fler än jag som skulle ha nytta av den kunskapen.
 
Inte vad du söker, men här är en liten test:

Själv har jag kommit fram till att Hillebergs Y-peg är bäst i de flesta underlag och jag använder dem för stormlinor och gavlar där vindlasterna är störst. De tål en hel del våld både att trampa ner med kängor och även banka ner med en sten vid behov och fäster rejält i de flesta underlag utan lösare sand eller torv mm. Kanske inte de lättaste pinnarna, men funktionen är i detta fallet viktigast.

Som komplement där det är omöjligt at få ner en vanlig tältpinne brukar jag lägga med 1-2 Vargo Titanum Nail Peg.
 
Tack bägge!
Jag skulle kanske ha skrivit att testet försökte hitta pinnar med högst utdragskraft i relation till deras vikt.

Y-formen verkar logisk, den är både böjstark och har stor omslutningsarea som främjar vidhäftningen i många sorters mark. Frågan är då om det finns lättare Y-pinnar som skulle göra (nästan) samma jobb som Hillebergs. Jag viktoptimerar gärna mina val. Fast inte till varje pris :)
 
Hilleberg har ju Y-peg UL som är lite kortare (15cm) och lättare (9,6g) än deras vanliga Y-peg (18cm, 14g). Jag har dock inte testat UL versionen.
 
Jag tänker att de absolut lättaste, jämfört med dragstyrkan, skulle ha rätt stor yta. För att göra det riktigt viktoptimalt kanske man kunde välja plast?

Nu gissar jag att det även är ett kriterie att man ska kunna banka ner den i hårt underlag och då funkar inte plasten lika bra förstås.. men det känns som att det skulle krävas två separata test då det ställer väldigt olika krav på markspiken.
 
Jag har Snugpack tältspik i någon aluminiumlegering. Profilen är som ett plustecken.
De har fungerat kanon i alla underlag både till tält och tarp.
 
Plast finns inte med på min karta, inte ens i fantasin, då den orimligt kan klara den hårda behandling som tältspik tvingas utstå i den terräng jag ofta tältar. Coghlan's ABS Plastic Tent Pegs finns med i den test jag länkade till ovan och klarade sig klart sämst, dessutom är de lika långa och väger de lika mycket som ex Hilleberg Y-peg UL, så inte givet plast är lättast.
 
Jag tänker att de absolut lättaste, jämfört med dragstyrkan, skulle ha rätt stor yta. För att göra det riktigt viktoptimalt kanske man kunde välja plast?
Nej, ingen plast, jfr smux inlägg ovan.
(...) det känns som att det skulle krävas två separata test då det ställer väldigt olika krav på markspiken.
Ja precis. Inte bara två utan några olika, vanligt förekommande underlag, för samma form på pinnarna kommer inte att fungera "bäst" i alla. Det är därför jag var ute efter testet, för rimligen hade de testat på det viset och då finns det ju inte bara en "vinnare" som är bäst på allt, vilket det lät som i FB-tråden. Och därför jag brukar vilja ha lite olika pinnar med mig.
 
@smux @joanna Det där om plast var bara ett (onödigt omständligt) sätt att påtala att den pinne som har bäst motstånd per gram inte behöver vara den bästa markspiken ändå eftersom den måste tåla en helt annan slags belastning när man bankar ner den än när linan är fäst i den.

(Jag är inte främmande inför att pröva plastspik i mjuk skogsmark men jag tror inte att @jonna brukar tälta på sådan mark.

Stämningsbild på Helsports största y-peg till ett pyramidtält i mjuk skogsmark:)
5EEDC926-737D-44CA-B9F0-57E778F66668.jpeg
 
Mjuk skogsmark där du kanske har ett övre lager delvis multnande växtdelar innan man väl kommer ner i fast jord är väl kanske en av de svårare marktyperna för olika markspik (nästan som att stora snö/sand pinnar skulle vara bäst), men samtidigt är man oftast mer skyddad för kraftig vind i den terrängen varför det kanske inte är avgörande hur mycket belastning varje pinne klarar av.
 
Mjuk skogsmark där du kanske har ett övre lager delvis multnande växtdelar innan man väl kommer ner i fast jord är väl kanske en av de svårare marktyperna för olika markspik (nästan som att stora snö/sand pinnar skulle vara bäst), men samtidigt är man oftast mer skyddad för kraftig vind i den terrängen varför det kanske inte är avgörande hur mycket belastning varje pinne klarar av.
Kan tänka mig, men behöver inte välja pinnar efter det. Kimkim har rätt i att jag i princip aldrig tältar nedanför trädgränsen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
magnusdanielsson tältspik och parkas Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 80
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.