Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd)

Så långa som möjligt, så lätta som möjligt och någon typ av v- eller y-form. Aluminium funkar bra tycker jag.

Man får räta ut dem ibland. Har även haft runda pinnar, i L-form, då de haft bra spets...har fungerat bra.

Har haft små och korta titanpinnar, men de är så korta så de har jag inte längre.

Kortare pinnar än 17-18 cm vill jag inte ha.

Har ofta lagt stenar på pinnarna om det vankas vind.

Jag har med både långa och kortare runda pinnar, för Y- eller V-formade går inte att slå ner i stenigt/grovgrusigt underlag, och långa går inte att slå ner i hela deras längd utan får tvärstopp på större stenar/underliggande klippa. Men det finns olika starka alu-legeringar, titanpinnar, olika diametrar etc, så om det nu gjorts något bra test, skulle det ju vara intressant att få reda på utfallet. De har tydligen korat klara vinnare och förlorare.

Samma resonemang för Y- och V-pinnar för lösare mark. Samma pinnar funkar inte lika bra i sand som i lera.

Är det riktig naken klippterräng, har jag andra tricks än tältpinnar :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!
Har med stor framgång använt Terra Nova's Y peg i varierande underlag. I extremt hård mark kan man få "banka" lite. Men har hållt formen. Finns i två längder. Föredrar de längre. Kan hittas under listpris ibland.
Mvh

En idé är att slipa "kanten" där spetsen på Y peggar börjar smalna av. Bara lite, så det flyter på bättre. Dvs mer, lättare genomträngning i hård packad mark. Testa med en eller ett par till att börja med.

(Hillebergs) y-pinnar tycker jag, liksom andra här, fungerar bra sett till hållbarhet och dragmotstånd.
Men de har ett problem: Linor och öglor glider gärna av pinnarna eftersom det bara är en litet jack som håller fast. I synnerhet när det är lite växtlighet på marken som gör att dragriktningen blir mer uppåt sä länge linan inte är hårt spänd. Ett varv runt med linan alt ett lärkhuvud eller halvslag löser problemet, men då blir det å andra sidan lite jobbigare att spänna.

(Hillebergs) y-pinnar tycker jag, liksom andra här, fungerar bra sett till hållbarhet och dragmotstånd.
Men de har ett problem: Linor och öglor glider gärna av pinnarna eftersom det bara är en litet jack som håller fast. I synnerhet när det är lite växtlighet på marken som gör att dragriktningen blir mer uppåt sä länge linan inte är hårt spänd. Ett varv runt med linan alt ett lärkhuvud eller halvslag löser problemet, men då blir det å andra sidan lite jobbigare att spänna.
Tack, noterat just detta. Är det lite knepigt och stenigt, kan man inte alltid välja optimala fästvinklar. Går i o f s att hantera med "omvänd" linmontering i kombination med dina förslag. Sliter dock lite mer på linor och fästen vid tältet.

Sen ska väl erkännas att jag spanar efter något med snarlik formfaktor, men gärna lättare och billigare ;)

En liten minikarbin i snöröglan på pinnen fungerar ju också. Man behöver ju inte ha med sig en per pinne.

En liten minikarbin i snöröglan på pinnen fungerar ju också. Man behöver ju inte ha med sig en per pinne.
Precis vad jag gör vid behov ;)
Det finns ju även soft shackles, om man vill räkna gram. Känns faktiskt pålitligare är de små leksakskarbinerna.

Vore dock fortafarande intressant att komma åt den där undersökningen.

HasseQ

Temp. avstängd
Har som sagt använt Hilleberg Y-peg under många år. Minsta varianten. Den är perfekt på tex campingplatser i Europa där det ofta är hård mark och man måste hamra ned den. Då funkar det inte med mjukare pinnar som böjer sig direkt.

Nackdelen är på mjukare mark, lera och vattensjukt, då tar den inte så bra eftersom den är smal. Ingen snötältpinne direkt. Man kan kanske ha med några bredare i reserv om man vill ? Eller leta stenar. Men det löser sig alltid ändå.

Oj vad nördigt det blev, som vanligt ! :)

Själv har jag med en "bukett" för olika sorters undrrlag: några med maximerad anliggningsyta (typ Y), några som är motsatsen (runda men spetsiga, långa och kraftiga), och några minimalistiska för inte så belastade och/eller vitala punkter (typ golvhörn).

Men är fortfarande nyfiken på vilka som testet korat till "vinnare" inom resp. kategori (och på vilka kriterier, i vilken sorts mark etc). Ingen som har inlogg till BPL?

Nu är väl detta något off topic, men ändå. Mjuk mark (skogen, stränder e t c) är ju lätt att hantera bara man har en kniv, en pinne och en sten. Jag brukar plocka en pinne i lagom storlek från marken, vässa änden och banka ner med stenen på de mest kritiska hållpunkterna, tex kortänden av tunneltält som håller hela tältet uppe. Brukar sitta oerhört bra tycker jag. Vill man stärka fästet ytterligare lägger man en sten som stöd för pinnen (någon man förstås kan göra med vanliga tältspikar också). Detta begränsas förstås av tillgången på pinnar, så i fjällen får man väl hitta andra lösningar.

Gör man så kanske det inte är lika viktigt att hitta de bästa tältspikarna för lösa mark utan kan fokusera jakten på optimala pinnar för fastare miljöer.

Nu är väl detta något off topic, men ändå. Mjuk mark (skogen, stränder e t c) är ju lätt att hantera bara man har en kniv, en pinne och en sten. Jag brukar plocka en pinne i lagom storlek från marken, vässa änden och banka ner med stenen på de mest kritiska hållpunkterna, tex kortänden av tunneltält som håller hela tältet uppe. Brukar sitta oerhört bra tycker jag. Vill man stärka fästet ytterligare lägger man en sten som stöd för pinnen (någon man förstås kan göra med vanliga tältspikar också). Detta begränsas förstås av tillgången på pinnar, så i fjällen får man väl hitta andra lösningar.

Gör man så kanske det inte är lika viktigt att hitta de bästa tältspikarna för lösa mark utan kan fokusera jakten på optimala pinnar för fastare miljöer.
Håller med om allt, men har inte tältat i "skogen" sen jag var Mulleledare ❤️ . Då gjorde vi mycket sådant, väldigt roligt för barnen att få känna sig påhittiga.

Där jag rör mig nu gäller snarare "andra lösningar", men visst är det lika kul att kila fast saker i klippsprickor ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips