• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Vintersovsäck större

Hej. Vet nån av en bra vintersäck med lite vidare mått? Har lite längre mellan bröstvårtorna än en medelsvensson och har lite trubbel att rymmas bekvämt.

Har någon testat att använda en sån kil man sätter i säcken?

Har testat kil och visst fungerar det men en rymligare säck från början blir lättare, blixtlås väger och kan kludda. Tyskarna har många rymligare säckar och sen finns det ju skräddat.

Polska Roberts modifierar alla sina modeller för inte en så dyr penning.
Välj modell att utgå från, bestäm sedan längd och omkrets, vilket dun och hur mycket dun du vill ha, tyg och färg. En bra säck att utgå ifrån för vinter är Makalu.

Nu skriver du inte hur lång du är eller mått över axlar, men ett tips är att titta på storlek "long" hos de vanliga tillverkarna då de längre säckarna oftast är lite vidare över axlar och höfter (anpassade för en större person). Själv är jag 193cm/91 kg eller typisk strl XL/54 och som ivändare kan jag röra mig bekvämt i mina Marmot säckar som är i modell long (invändig omkrets axlar 163cm).
En annan rejält rymlig säck är WM Badger, men den är mer 3-säsong.

Logga in