Vintersovsäck

Hej har funderat på att köpa en vintersovsäck. Har kikat lite på Mountain Equipment Glacier 1000.
Är denna säck för kall med komforttemp på -13.
Har även kikat på Fjällräven Polar M30
Är det någon som har erfarenhet av vinter säckar och vad för komforttemp bör man ha?
 
Det beror lite på...

Det finns en frivillig norm som heter EN 13537 för sovsäcksproducenterna där det är meningen att temperaturangivelserna ska vara standardiserade.

Vet inte om komforttempen du refererar till är enligt den normen eller enligt någon som Mountain Equipment har snickrat ihop själv. Jag har i alla fall använt en dunsäck med komforttemp på -17 grader enligt EN 13537, på Denali där det var närmare -40 grader utanför tältet vissa nätter utan att frysa.

Mvh Micke
 
Om du inte har så överdrivet brottom (ca 1 månad?) så finns möjligheten att beställa från roberts.pl
Vad jag har läst så är ägarna av dom nöjda.
Och sen så ligger dom väldigt bra till i pris, du kan få prislistan om du frågar snällt (och ger mig din mail).

Men sen kan jag inte svara om temperaturgränserna är satta optimistiskt, men har inet hört nån klagan ffrån nån.

Jag kikar på sovsäck därifrån, men beställningen blir nog först i höst, får bära runt på ett extra kilo i sommar..
 
lleberg; sa:
Om du inte har så överdrivet brottom (ca 1 månad?) så finns möjligheten att beställa från roberts.pl
Vad jag har läst så är ägarna av dom nöjda.
Och sen så ligger dom väldigt bra till i pris, du kan få prislistan om du frågar snällt (och ger mig din mail).

Jag är ännu snällare och ger länken till hemsidan direkt ;) http://www.roberts.pl

ps. Är riktigt nöjd med min säck från Robert's :) Se recension: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=5456 ds.
 
Enligt vad jag vet ska sovsäckens komforttemp vara angiven enligt normen EN 13537. Är det någon som använt eller äger en Mountain Equipment säck? Nyfiken om det är bra grejer de tillverkar eller är Fjällräven bättre?
Man får tacka för länken det blir att titta närmare på detta märke.

Mvh Erik
 
ME

Hej, har ME säckar o de håller god kvalite i både dun o syntet, men finns enuppsjö av kvalitetsäckar, Marmot, även engelska RAB; Moutain Hardwear, mm lycka till i sovsäcksdjungeln
 
Lystorp; sa:
Enligt vad jag vet ska sovsäckens komforttemp vara angiven enligt normen EN 13537.

Med ett bra liggunderlag, typ downmat, så bör det kunna vara riktigt kallt o du kommer klara det bra! Min resekamrat på ovan nämnda vistelse på Denali hade en gammal Mountain Equipment säck och den verkade vara riktigt bra! De gör bra grejer.

Har även spenderat nätter i tält där det varit närmare -30 grader utanför tältet i en säck med komforttemp på -11 grader enligt EN13537 utan att frysa.

Mvh Micke
 
Jag har just en moutain equipment glacier 1000 och den har fungerat bra för mig. Som kallast när jag har varit ute med den har det legat runt -25 i luften tror jag, men förmodligen lite varmare i bivacken eller tältet. Men då har jag haft ett sovsäckslakan i fleece inuti.

Annars har jag hört påstås att marmot är klart överlägsna på sovsäckar.
 
Glacier 1000

Har en ME Glacier 1000 som jag hade till Akka den 10:e mars i år. Hade runt -20 på nätterna och det är väl ganska precis vad jag skulle säga att den klarar av. Sov i ett underställ och med sovsäckslakan. Kan väl inte påstå att jag direkt frös... men jag svettades då inte heller! Sovsäcken är ganska tunn på undersidan men med en Exped downmat grejar man det. I övrigt en jätte fin säck, bra kvalitet! Dock lite smal... kan vara nåt att ha i åtanke om man är av lite bredare modell.

Mvh
Henke
 
Jag skulle vilja påstå att Mountain Equipment gör några av dom mest prisvärda sovsäckarna på marknaden.
Jag har själv nämnda Glacier 1000 och tycker nog att -13C är en försiktig temperaturangivelse. Har för mig att ME själva satte komforttempen till närmare -20.
Jag har hittills aldrig frusit när jag har sovit i den, det har väl i och för sig aldrig varit så värst kallt heller, mellan 15 och 20 minus. Jag brukar sova i underställ, sockar och mössa.
Sedan så beror det ju på en massa andra faktorer om man fryser eller inte, ex. om man är mätt och glad när man går och sover, vad man har för isolering mot marken osv.
Möjligen kan den kännas lite trång, modellen är ganska smal men har man inga problem med det så är det en kanonsäck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.