Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning

Hej!

Har tidigare erfarenhet av veckoturer i fjäll och skog både ensam och med vänner. Som relativt nybliven familjefar räcker tiden inte längre till och för att kunna hålla liv i friluftsintresset är därför målet att till nästa säsong få med dottern (2 år) på övernattningsturer i tält. Jag vill göra tältupplevelsen så bra och mysig som möjligt och söker därför tips på följande utrustning:

*Tältlampa med varmt sken
- Jag vill kunna ha en lampa av något slag hängandes i tälttaket som kan ge ett varmt svagt sken. Denna kompletteras med vanlig ficklampa/pannlampa för läsning av böcker etc. Det närmaste jag hittat är Led Lensers ML4 Warm men till ett pris av 700 kr känns det inte rimligt... Finns alternativ?

*Uppblåsbara liggunderlag 3-säsongs
-Tidigare har jag använt cellplastunderlag men vill uppgradera till uppblåsbara både för dotterns men kanske mest för min egen bekvämlighets skull 😊. Jag vill att dessa två ska kunna sättas ihop på något sätt (med remmar/kardborre?) så att dottern kan ligga i mitten mellan mig och min fru. De ska klara höst och vår-kyla, vara bekväma, raka (ej mumieform), inte för ömtåliga och helst inte väga mer än 700g styck. Tips? Urberg insulated airmat eller kanske Mountain equipment Aerostat synthetic 7.0?

*Sovsäck till dottern
- Hade tidigare tankar om att använda vagnens åkpåse som sovsäck men det ser ut som att denna vintern är sista säsongen som hon får plats i den så kanske lika bra att investera i en barnsäck som hon kan ha några år och förhoppningsvis till även till eventuella syskon. 3-säsongs är väl enda kravet. Gärna hyffsat lätt (under 1 kg åtminstone). Tips?

Stort tack på förhand!

~Slif
 
Senast ändrad:
Hej

Vad roligt att du vill ta med henne ut! Ni kommer ha det kul ihop! Och kanske lite jobbigt med, men det glömmer man! Mina barn har varit med ut sedan de var riktigt små och vill fortfarande hänga med ut (verkar har gjort något bra 😉) Har skrivit en del om barn och vandringsliv på min bloggom du vill läsa (länk)

Inte behöver du lägga ut så mycket pengar på ”mysbelysning” i tältet! Vi har den här från IKEA som är helt perfekt
B82A2963-C426-4FF2-8EB9-F0DA6821FF28.jpeg

Det var ett trepack med lyktor för typ 49kr. Har en timer på 6h. Väger ca 35-40g. Funkar väl i minusgrader. Vi har även haft en liten ljusslinga med batteri från Rusta tror jag det var. Gav lite partykänsla men dottern tyckte det var spännande med stjärnor inne i tältet.

Har du ekonomin för det kan jag klart rekommendera ett Synmat duo. Finns i ”vanlig” variant, extra långt och brett samt vinter. Sååå skönt att inte behöva oroa sig för att barnet hamnar i skarven och ligger direkt på kalla marken!
D395A03C-B1D4-48C7-83A1-E738800A9D7A.jpeg

Fantastiskt när man kan få hela golvet täckt!

Vad gäller sovsäck så körde vi första året med åkpåsen från vagnen och ev overall. Sen blev det en sådan här; Deuter little star - perfekt att den går att förlänga! Och efter det fortsatte vi med samma märke (Deuter Starlight) för att vi var så nöjda. Med den första så sov barnen utomhus i vagn på dagis ner till -15 (i vagn, i lä, med underställ/fleece) utan problem.

Hör gärna av dig med mer frågor!

Mvh Karolina
 
Vilken fin, lätt och billig lampa du hittat @Karolina P ! Måste kolla efter en sån på Ikea nån gång.

Själv har jag AceCamps glödlampsformade tältlampa med 3 ljuslägen. Kostar 170kr. Funkar även bra utomhus dåd en kan lysa rätt starkt.

Ett annat tips är att justera och pilla lite tills man hittar en bra lösning med pannlampa och färgad vattenflaska. Man drar pannbandet runt flaskan (dubbelt eller tredubbelt) och låter lampan lysa in i flaskan genom vattnet så blir det mysbelysning. En liten orange packpåse kan träs över en pannlampa också. Man får trixa lite tills man hittar en setup som sprider ljuset på ett bra sätt. Dubbla packpåsar kan göra susen. 0kr/0g

Två små reflexer (det har man ju ändå hemma) kan användas för att markera ut vägen till kiss-platsen om man vill göra det lite extra mysigt i mörkret.
 
Hej

Vad roligt att du vill ta med henne ut! Ni kommer ha det kul ihop! Och kanske lite jobbigt med, men det glömmer man! Mina barn har varit med ut sedan de var riktigt små och vill fortfarande hänga med ut (verkar har gjort något bra 😉) Har skrivit en del om barn och vandringsliv på min bloggom du vill läsa (länk)

Inte behöver du lägga ut så mycket pengar på ”mysbelysning” i tältet! Vi har den här från IKEA som är helt perfekt
Visa bilaga 37610
Det var ett trepack med lyktor för typ 49kr. Har en timer på 6h. Väger ca 35-40g. Funkar väl i minusgrader. Vi har även haft en liten ljusslinga med batteri från Rusta tror jag det var. Gav lite partykänsla men dottern tyckte det var spännande med stjärnor inne i tältet.

Har du ekonomin för det kan jag klart rekommendera ett Synmat duo. Finns i ”vanlig” variant, extra långt och brett samt vinter. Sååå skönt att inte behöva oroa sig för att barnet hamnar i skarven och ligger direkt på kalla marken!
Visa bilaga 37611
Fantastiskt när man kan få hela golvet täckt!

Vad gäller sovsäck så körde vi första året med åkpåsen från vagnen och ev overall. Sen blev det en sådan här; Deuter little star - perfekt att den går att förlänga! Och efter det fortsatte vi med samma märke (Deuter Starlight) för att vi var så nöjda. Med den första så sov barnen utomhus i vagn på dagis ner till -15 (i vagn, i lä, med underställ/fleece) utan problem.

Hör gärna av dig med mer frågor!

Mvh Karolina


Fina tips, sovsäcken var ju härlig, med öron och allt 😁

Vad gäller liggunderlagen så förstår jag att ett i dubbel-size är det absolut bästa när man är ute hela familjen men samtidigt så vill man ju kunna ta med bara det ena om man är iväg själv hehe.. Såg att det fanns "couple-straps" att köpa från de stora tillverkarna och undrar om det kan vara funktionellt eller inte.. hmm

Räcker 2,9 i r-värde även på hösten?


Ett annat tips är att justera och pilla lite tills man hittar en bra lösning med pannlampa och färgad vattenflaska. Man drar pannbandet runt flaskan (dubbelt eller tredubbelt) och låter lampan lysa in i flaskan genom vattnet så blir det mysbelysning. En liten orange packpåse kan träs över en pannlampa också. Man får trixa lite tills man hittar en setup som sprider ljuset på ett bra sätt. Dubbla packpåsar kan göra susen. 0kr/0g

Två små reflexer (det har man ju ändå hemma) kan användas för att markera ut vägen till kiss-platsen om man vill göra det lite extra mysigt i mörkret.

Sådana här tips älskar man ju, att kunna använda det man redan har på nya sätt (y):D
Ska genast prova. Acelampan har jag provat men tycker den lyser med för starkt / vitt sken och inte det där mysiga värmeljus-skenet.
 
Vad gäller liggunderlagen så förstår jag att ett i dubbel-size är det absolut bästa när man är ute hela familjen men samtidigt så vill man ju kunna ta med bara det ena om man är iväg själv hehe..

Räcker 2,9 i r-värde även på hösten?

Det har hänt att jag tagit med det här stora och använt det som singel-variant. (Är faktiskt mindre packvolym än mina singelvarianter!). Då blåser man bara upp den ena delen. Den har två separata luftceller, fantastiskt bra då man kan pumpa de olika hårt plus att man inte känner av när den andra personen rör sig på sin del! Delen som ”blir över” viker jag helt enkelt bara in. Eller om man vill ha det riktigt lyxigt så blåser man in sin del som man vill ha den och den andra delen typ till 25-50% och viker in under. Och plötsligt har man ett riktigt tjockt och mysigt liggunderlag. Vad gäller R-värdet så har vi sovit ner till -5-8 grader och inte upplevt det kallt. Vi har då haft ett markskydd (väv) under tältet. När det varit kallare har vi använt cellplastliggunderlag också. Värt att nämna är att vi nu har gått över till dunsovsäckar med T-comfort kring -5-7 grader, det hjälper nog till lite för komforten.

Min dotter har alltid haft med sig sina gosedjur ut i tältet, något hemmavant liksom. Plus att man kunnat fokusera på gosedjuret om något varit jobbigt. Typ ”titta på Rävis, han har ju också mössa på sig! Här, sätt på dig din. Vad tokigt, sova med mössa…!” I den här tråden kan man se hennes gosedjur. Störst är nog Simon med sina 140cm, större än dottern! Men visst skulle de sova i samma sovsäck! Hon frös inte den natten 😂
 
Det har hänt att jag tagit med det här stora och använt det som singel-variant. (Är faktiskt mindre packvolym än mina singelvarianter!). Då blåser man bara upp den ena delen. Den har två separata luftceller, fantastiskt bra då man kan pumpa de olika hårt plus att man inte känner av när den andra personen rör sig på sin del! Delen som ”blir över” viker jag helt enkelt bara in. Eller om man vill ha det riktigt lyxigt så blåser man in sin del som man vill ha den och den andra delen typ till 25-50% och viker in under. Och plötsligt har man ett riktigt tjockt och mysigt liggunderlag. Vad gäller R-värdet så har vi sovit ner till -5-8 grader och inte upplevt det kallt. Vi har då haft ett markskydd (väv) under tältet. När det varit kallare har vi använt cellplastliggunderlag också. Värt att nämna är att vi nu har gått över till dunsovsäckar med T-comfort kring -5-7 grader, det hjälper nog till lite för komforten.

Min dotter har alltid haft med sig sina gosedjur ut i tältet, något hemmavant liksom. Plus att man kunnat fokusera på gosedjuret om något varit jobbigt. Typ ”titta på Rävis, han har ju också mössa på sig! Här, sätt på dig din. Vad tokigt, sova med mössa…!” I den här tråden kan man se hennes gosedjur. Störst är nog Simon med sina 140cm, större än dottern! Men visst skulle de sova i samma sovsäck! Hon frös inte den natten 😂

Jag är nog övertygad, den där madrassen verkar mycket lovande faktiskt (y):)
Gossedjur är bra tips också, lilla grisen ska få följa med utan tvekan! :D
 
Hej,
Vi har använt kopplingskit från Exped till 3 liggunderlag. Det fungerar bra, men onödigt ofta hamnar mitt knä på skarven och glider lätt i mellan. Brukar lägga ett vanligt cellplastunderlag där. Cellplastunderlaget är ändå med för användning dagtid.
Det där stora liggunderlaget såg super ut.

Vi brukar koppla ihop två sovsäckar på tre personer och ha som täcke över oss med sonen i mitten. Då är det lättare nattetid att känna var han är och värma honom när han kommit utanför, utan att man själv måste upp så mycket och vakna mer än nödvändigt :)
Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Ulvskog Solo Tält Poll Bo och sova 15
Ulvskog Solo tält idé Bo och sova 16
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
hannulan Vattentäthet hos tält - Nort face solo 12 speciellt. Bo och sova 1
alven Six Moon Designs Lunar Solo, Gatewood Cape och Wild Oasis Bo och sova 13
xtrem Solo tält/ Rum och kokvrå Bo och sova 5
franzjosef Eureka! Spitfire Solo/Duo Bo och sova 0
Sakkunnig Solo-tält Bo och sova 6
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.