Six Moon Designs Lunar Solo, Gatewood Cape och Wild Oasis

Det verkar vara några som har någon av dessa tre modeller i sin ägo, och jag tänkte att det kanske kunde vara en idé med en tråd där vi delar av oss med tips och annat kring dessa likartade modeller. Jag börjar med ett par reklambilder på mitt Lunar Solo e in action...
 

Bilagor

  • smd ivö 1.jpg
    smd ivö 1.jpg
    236 KB · Visningar: 6,948
  • smd ivö 2.jpg
    smd ivö 2.jpg
    211.1 KB · Visningar: 2,741
Absidens fastsättning

Absiden på ett Lunar Solo spänns ut längs en lina med hjälp an en krok-prusik-konstruktion. Prusiken är smart, man behöver ofta inte bry sig om att öppna dragkedjan för att gå in och ut ur tältet, det är bara att låta absiden skjutas uppåt. Kroken är mindre klyftig, mest meckig tycker jag. Ska byta ut den mot en minikarbin enligt nedersta bilden.
 

Bilagor

  • smd krok 1.jpg
    smd krok 1.jpg
    115.8 KB · Visningar: 2,564
  • smd krok 2.jpg
    smd krok 2.jpg
    141.1 KB · Visningar: 2,546
  • smd krok 3.jpg
    smd krok 3.jpg
    118.2 KB · Visningar: 2,620
Johan,

Jag är intresserad av Lunar Solo och skulle gärna se att du fortsätter skrivandet på den här tråden med intryck, utvärderingar osv. Är det ett bra tält? Hur är det med kondensen? Har du testat det i de blöta svenska fjällen ännu? Hur många mm vattenpelare utlovas? mm. mm.

Om du vill berätta så är jag idel öra.

Mvh,
Carl
 
Jag har testat tältet (Lunar Solo e) på en vandring Abisko - Mårmapasset - Nallo - Trepassleden - Tarfala. Och det fungerar utmärkt. I koncentrat:

* Det lätta golvet har hållit helt tätt mot vatten, även när jag sovit på ganska fuktig mark. Däremot är badkarsgolvet inte mycket till badkar, man får nog specialrigga det med t.ex. fyra tunna pinnar (och spänna ut golvet lite extra med dem) om man vill få till ett badkar, om man nu tycker det behövs.

* Nätet är knottsäkert.

* Väldigt små kondensproblem, ventilationen är mycket bra bara det inte är helt vindstilla.

* Antal mm vattenpelare har jag ingen aning om; det är tätt, jag hade regn i stort sett varje natt. Jag beställde det sömtätat, då hade de också lagt några silikonsträngar på golvet vilket minskade glidtendensen för liggunderlaget.

* Det var inga jättestarka vindar, en natt blåste det typ 15 m/s i byarna (enligt min och en annan persons av varandra oberoende bedömningar) och tältet stod upp bra. Lite fladder i duken, men inte värre än vad jag haft på andra tält. Jag skulle helt klart känna mig trygg med detta tält även i starkare vindar.

Däremot har jag sålt mitt ex vidare, eftersom jag inte kommer gå själv på ett tag igen, tycker bättre om att gå ihop med nån. Så den nye ägaren får ta över stafettpinnen! Idag drar jag upp till Abisko igen, denna gång med min dotter i sällskap. Tältval: GoLite Trig2 :)
 
Lite bilder

Lite bilder på SMD Lunar Solo e in action... Bild 1 är på väg upp till Mårmapasset, bild två är en friluftsproduktsreferensrik bild och den tredje är tältet i finvädersläge i Kaskasavagge.
 

Bilagor

  • smd 1.jpg
    smd 1.jpg
    144.6 KB · Visningar: 2,514
  • smd 2.jpg
    smd 2.jpg
    137.2 KB · Visningar: 2,401
  • smd 3.jpg
    smd 3.jpg
    180.2 KB · Visningar: 2,689
Blir sugen på att prova ett Lunar solo,om det inte droppar kondens på en.
utrymmet blir väl rätt likt mitt Akto,men luftigare.
Frågar är sen,det är varmare i Aktot,jag har en 300grams quilt,måste jag ta sovsäcken för att inte frysa,blir vikt/volymbesparing mindre.
I ofs tänker jag.enstaka natt ute i lågland/lågfjäll på snabbtur under den varma perioden.
 
Får mitt Lunar Solo vilken dag som helst nu. Enligt tracking service ska den ha kommit till svenska tullen igår och då ska det inte stå på innan jag har det hemma. Spännande spännande... :)
 
Blir sugen på att prova ett Lunar solo,om det inte droppar kondens på en.
utrymmet blir väl rätt likt mitt Akto,men luftigare.
Frågar är sen,det är varmare i Aktot,jag har en 300grams quilt,måste jag ta sovsäcken för att inte frysa,blir vikt/volymbesparing mindre.
I ofs tänker jag.enstaka natt ute i lågland/lågfjäll på snabbtur under den varma perioden.

Min erfarenhet är att det är mycket bra ventilation i Lunar Solo. Det innebär dels att det är förhållandevis lite kondens (förvånansvärt lite, faktiskt), men också att man bör ha lite extra marginal med sovsäcken/quilten eftersom draget leder till värmeförlust.
 
Johan,

Jag har fått mitt Lunar Solo, provat att sätta upp det osv. Kanske är det en vanesak eller teknikfråga men jag tyckte att det var lite klurigt att få till glipan mellan marken och tältduken på alla sidor utom "framsidan". Där tycks den alltid bli större än övriga sidor, åtminstone om man sträcker tältet bra.

Hade du också detta "problem", i så fall, hur hanterade du det?

Vad använde du för tältpinnar? Tyckte du att tältet stod upp bra med bara sex stycken? Jag kommer att låna tältpinnar från mitt HB Jannu så det är ganska korta pinnar om jag jämför med en utländsk recensent som blev nöjd först när han skaffade 12" pinnar (i och för sig vet man inte vilken markbeskaffenhet han tältade på och om han lade sten på pinnarna)

Knöt du in linor i de två linfästen som finns? Hur tror du att två linor där skulle ha påverkat tältets egenskaper i hårdare vind, låt säga när ni tältade och bedömde vindstyrkan till 15 m/s?

Om vinden skulle vända helt, så att den blåser rakt mot absiden, är det bara en pinne som ska hålla emot. Har du haft några funderingar kring detta? Det kanske räcker med att ha en pinne och att jag är överförsiktig!? Vid en första anblick tycker jag nog att detta verkar vara tältets största svaghet och jag funderar helt enkelt på att sätta en lina till i den riktningen. Om man fäster den i närheten av stavspetsen, drar ut den genom ventilen, och sedan fäster den i marken lite längre ut än ordinarie lina. Är det overkill tror du? Jag resonerar att man, utöver det goda med en extra fästpunkt, skulle kunna sträcka upp tältet ganska hårt med extralinan, medan absiden kan få behålla normal spänning. Toppventilen och sömmarna i toppen belastas ju hårt av att ha absiden väldigt spänd såg jag.

Ja, vi får se hur det blir. I morgon bär det av :)
 
Jag har fått mitt Lunar Solo, provat att sätta upp det osv. Kanske är det en vanesak eller teknikfråga men jag tyckte att det var lite klurigt att få till glipan mellan marken och tältduken på alla sidor utom "framsidan". Där tycks den alltid bli större än övriga sidor, åtminstone om man sträcker tältet bra.

Hade du också detta "problem", i så fall, hur hanterade du det?

Det ska inte vara lika stor glipa hela vägen runt, absiden ska vara avsevärt mycket högre. Annars kan man laborera lite med stavens längd.

Vad använde du för tältpinnar? Tyckte du att tältet stod upp bra med bara sex stycken? Jag kommer att låna tältpinnar från mitt HB Jannu så det är ganska korta pinnar om jag jämför med en utländsk recensent som blev nöjd först när han skaffade 12" pinnar (i och för sig vet man inte vilken markbeskaffenhet han tältade på och om han lade sten på pinnarna)

Easton Alu-pinnar, denna typ. Tycker de fungerade utmärkt. Pinnar ska nog väljas efter förväntat underlag, inget annat. Vill också minnas att jag läste om nån som hade superlånga pinnar, och jag tror han gjort så att han inte haft dem helt nedtryckta utan satte tältlinan i pinnens topp en bit ovanför marken. Inte så begåvat med den hävstången om det börjar blåsa...

Knöt du in linor i de två linfästen som finns? Hur tror du att två linor där skulle ha påverkat tältets egenskaper i hårdare vind, låt säga när ni tältade och bedömde vindstyrkan till 15 m/s?

Inte som standard, däremot låg jag en natt på i sidled sluttande underlag och då använde jag en av dem för att med hjälp av en stav få mer höjd över ansiktet inuti tältet.

Om vinden skulle vända helt, så att den blåser rakt mot absiden, är det bara en pinne som ska hålla emot. Har du haft några funderingar kring detta? Det kanske räcker med att ha en pinne och att jag är överförsiktig!? Vid en första anblick tycker jag nog att detta verkar vara tältets största svaghet och jag funderar helt enkelt på att sätta en lina till i den riktningen. Om man fäster den i närheten av stavspetsen, drar ut den genom ventilen, och sedan fäster den i marken lite längre ut än ordinarie lina. Är det overkill tror du? Jag resonerar att man, utöver det goda med en extra fästpunkt, skulle kunna sträcka upp tältet ganska hårt med extralinan, medan absiden kan få behålla normal spänning. Toppventilen och sömmarna i toppen belastas ju hårt av att ha absiden väldigt spänd såg jag.

Nja, ventilen belastas inte så hårt, linan som håller ut tältet är ju fäst direkt mot staven, i o m öljetten. Ventilen belastas nog mer av de två andra pinnarna på framsidan som drar ut den i sidled, vill jag minnas.

Vind rakt framifrån är definitivt en svag sida, och tog det i alltför mycket från det hållet skulle jag nog gått ut och vänt tältet. Man får se det så här: Vindkantringen måste bli närmare 180° för att detta tält ska förlora i stabilitet, på ett tunneltält räcker det med 90° ;)

God tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.