Gelert Solo Enmanstält?

Finns det någon här på utsidan som har något att säga om detta tält?
Gelert Solo
http://www.gelert.com/Products/Solo.aspx

Jag söker efter ett lätt och framförallt billigt tält som jag kan använda vid de turer där jag inte har samma möjlighet till att sova i hängmatta (läs: ovanför trädgränsen).
Tältet väger 1,5kg så vikten är ju helt OK, jag vet att det finns lättare men då får man också betala för det.
 
den däringa gelert länken visar inget för mig... kan va nån pluggin eller annat som inte vill var med i min burk. Tittade dock lite på Bansheen som länkades till i ett svar. Väldigt lik det tält jag införskaffade för solo-turer (coleman riegel x2) den fins inte kvar i sortimentet, men kort kan man säga att ja, det är litet. Jag tycker att maxhöjd 95cm är lågt när man ska in och det är blött ute:)
Bansheen verkade vara 85cm på högsta stället... krypa är det som gäller då, eller ålning.

mitt billiga solo-tält (riegel x2) väger strax under kilot... men används inte alls nu-mer. jag tar helt enkelt hellre tarpen även i dessa lägen. Riegelen är ett enkelvävstält oxå... det gör ju endel i vikt. men lika stort (tom större) i övrigt än bansheen

så använd tarpen (köp stavar eller annat att fästa upp tarpen med).

BZ/
 
Senast ändrad:
Nu väcker jag en gammal gammal tråd, men jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av Gelert Solo som jag testkörde ute i Arkösunds skärgård i helgen.

Det viktiga: Tältet är väldigt litet! Jag är inte ens 170 cm lång och tyckte jag slog i i båda ändarna. All packning och utrustning får därmed ligga utanför, vilket förvisso inte var något problem för mig då jag hade allt i vattentäta säckar, så även om det hade regnat så hade inget blivit blött.

Är man mer kortväxt än mig kan man möjligen sova bekvämt, är man längre än mig skulle jag avråda från inköp.

Kort och gott så kommer jag nu köpa ett 2-mannatält lite snabbare än jag tänkt, Gelert Solo hamnar på hyllan där det troligen kommer bli liggande...
 
Gav mig in i enmans-djungeln för att hitta en bra kompromiss till vandring/cykling vad gäller pris/vikt/prestanda. Köpte och fick nyss hem detta som jag tycker verkar mycket lovande. Delar några bilder här om någon är nyfiken.

1.9kg (har kontrollvägt och det är inkl. reservdelar och kompressionspåse)
Räcker i både längd och bredd åt mig som är ca 175cm.
Absid som räcker åt ryggsäck och lite till.
Det som är bättre än de flesta andra 1-man är att jag nästan kan sitta bra i tältet! Jobbigt att annars bara kunna ligga platt.
Priset!! Rek pris är 119 pund, finns på rea för 60 pund och jag hittade det för 36 pund + en hundring i frakt till Sverige.

Har inte testat det "på riktigt" ännu.

innertält:
2012-07-17%2010.27.03.jpg


komplett med upprullad absid-dörr:
2012-07-17%2010.33.32.jpg


packat:
2012-07-17%2010.16.02.jpg
 
Gav mig in i enmans-djungeln för att hitta en bra kompromiss till vandring/cykling vad gäller pris/vikt/prestanda. Köpte och fick nyss hem detta som jag tycker verkar mycket lovande. Delar några bilder här om någon är nyfiken.

1.9kg (har kontrollvägt och det är inkl. reservdelar och kompressionspåse)
Räcker i både längd och bredd åt mig som är ca 175cm.
Absid som räcker åt ryggsäck och lite till.
Det som är bättre än de flesta andra 1-man är att jag nästan kan sitta bra i tältet! Jobbigt att annars bara kunna ligga platt.
Priset!! Rek pris är 119 pund, finns på rea för 60 pund och jag hittade det för 36 pund + en hundring i frakt till Sverige.

Har inte testat det "på riktigt" ännu.

ska du inte skriva vad tältet heter också och var du köpte det?
 
sorry.. Karrimor X Lite X1 heter tältet och jag köpte det på fieldandtrek.com
Det finns även X2 och X3 till bra priser just nu där.

2011 och tidigare var X1 liksom de större av tunnel-typ. 2012 fick X1 utseendet som mitt tält och det tycker jag personligen är bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Ulvskog Solo Tält Poll Bo och sova 15
Ulvskog Solo tält idé Bo och sova 16
hannulan Vattentäthet hos tält - Nort face solo 12 speciellt. Bo och sova 1
alven Six Moon Designs Lunar Solo, Gatewood Cape och Wild Oasis Bo och sova 13
xtrem Solo tält/ Rum och kokvrå Bo och sova 5
franzjosef Eureka! Spitfire Solo/Duo Bo och sova 0
Sakkunnig Solo-tält Bo och sova 6
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.