Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek

Jag planerar just nu min första vintertur som kommer ske solo genom Sarek i februari/mars nästa år. (Kommer givetvis köra ett par lättare turer för att öva innan). Valet av tältmärke är inte svårt, men kan verkligen inte bestämma mig för vilket av Hillebergs tält jag ska välja och jag har just nu kokat ner det hela till Keron 3 GT och Nammatj 3 GT. Tältet kommer enbart användas på vinterturer med pulka.

Jag är 182 cm lång och kommer ha sovsäcken i en bivy-bag, så att fotändan tar i innertältet bör inte bli ett problem i Nammatj. Kerons 900g extra ser jag egentligen inte som ett problem, men kan det bli för omständigt med krav på större yta för lägerplats, komplexare uppsättning och större vindfång? Blir man inblåst så kanske det är gött att ha ett litet ”palats” i form av Keron?

Hjälp!🙂
 
Nammatj 2 GT är väl ett optimalt en-personers tält för turer i hårda vinterförhållanden. Kieron 3 GT är vid samma förhållanden idealiskt för 2 personer. För mig är det otroligt mycket värt att ha varsin absid och ingång. Men jag är ”uppväxt” i Tarfalatält…
Så om du tittar på ett 3 personers tält därför att du tänker att du kommer att få sällskap i framtiden är Kieron ett bättre val.
 
Jag planerar just nu min första vintertur som kommer ske solo genom Sarek i februari/mars nästa år. (Kommer givetvis köra ett par lättare turer för att öva innan). Valet av tältmärke är inte svårt, men kan verkligen inte bestämma mig för vilket av Hillebergs tält jag ska välja och jag har just nu kokat ner det hela till Keron 3 GT och Nammatj 3 GT. Tältet kommer enbart användas på vinterturer med pulka.

Jag är 182 cm lång och kommer ha sovsäcken i en bivy-bag, så att fotändan tar i innertältet bör inte bli ett problem i Nammatj. Kerons 900g extra ser jag egentligen inte som ett problem, men kan det bli för omständigt med krav på större yta för lägerplats, komplexare uppsättning och större vindfång? Blir man inblåst så kanske det är gött att ha ett litet ”palats” i form av Keron?

Hjälp!🙂
Att ha sovsäcken i en bivybag är ju som att ha sovsäcken mot ett innertält som dessutom är tätare än det vanliga innertältet. Stor risk för kondens, om du inte också ligger i en fuktspärrpåse när du sover.

Nammatj 3GT har jag själv gjort ett antal vinterturer med. Väldigt trevligt att bo i och de flesta pulkor får plats i absiden. Det som är besvärligare är att få ett såpass stort tält på plats när det är lite kärvare väder. Det lönar sig att gräva ner tältet ca 30-50 cm men det tar tid om man är solo. Ännu mer om det är ett Keron GT.

Ett bra soloalternativ tycker jag är Nammatj utan GT. Spar en del tid och kraft när man gräver och fixar.

//J
 
Jag har inga planer på att ta med någon och jag börjar förstå varför det kanske inte är idealiskt att köra keron 3GT solo. Det får bli ett Nammatj 3GT eftersom jag är tämligen säker på att det kommer va gött att ha absiden att gräva ur och kunna stå i om det blåser på i flera dagar.

Yes, har även tänkt att köra fuktspärr i tillägg till bivy-bag.

Det ska hur som helst bli jävligt Nice!
 
Härliga planer. Jag har själv varit ute på några soloturer med Keron 3 GT. Det ska erkännas att det blir ganska stor yta att trampa ner eller gräva ur men så jobbigt har det inte varit (jag har dock inte haft riktigt dåliga väderförhållanden) och det är också riktigt härligt att ha så gott tilltaget utrymme för att kunne breda ut sig med all sin skrymmande vinterutrustning. GT är dessutom guld på vintern.
 
Tycker det för allmänna trygghetskänslan och ljudkomforten är klart värt att ha ett kupoltält snarare än tunneltält vintertid. Kör med ett Tarra.
 
Har kört både solo och i par sista åren med Nammatj 3GT, visst är Keron 3 GT att föredra på gång sätt. Däremot upplever jag att Nammatj 3GT är en bra "kompromiss", något mindre plats när man ska slå upp och tillräckligt rymligt. Jag har dock sytt till två extra sträckare på "baksidan" för att kunna sträcka upp den lutande delen, när det kommer mycket snö upplevde jag tidigare att yttertältet lade sig på inner tältet och tryckte mot sovsäcken.
 
Vintertur i Sarek mitt i vintern är både härligt och i vissa fall mycket utmanande och precis som Axel tycker jag att du inte ska avskriva Savio/Tarra som alternativ.

Har själv både ett Keron 4 GT och ett Savio som bägge fått följa med på olika vinterturer. Och för en midvintertur i Sarek hade det utan tvekan blivit Savio som fått följa med så länge som vi inte var för många för att få plats. Om man jämför de två har Savio ett par viktiga fördelar på kalfjället anser jag.

1: Det är ännu vinstabilare än Keron.
2: Det spelar ingen större roll om vinden vrider sig under natten, Saviot är nästan lika vindstabilt oavsett varifrån det blåser.
3: Det är enklare att slå upp själv i snöstorm.
4: Om man råkar ut för riktigt usla snöförhållanden (mycket lös snö, eller all snö bortblåst) är Savio inte lika beroende av att man får fast marksnöpinnarna.
5: Och sist med inte minst är Savio varmare och man får något mindre med kondens än i Keron.

Däremot är det inget snack om att Keron är klart bekvämare, framför allt med GT-absid. Så det är inte något givet val.

Lycka till på turen!

/ Stefan
 
Vintertur i Sarek mitt i vintern är både härligt och i vissa fall mycket utmanande och precis som Axel tycker jag att du inte ska avskriva Savio/Tarra som alternativ.

Har själv både ett Keron 4 GT och ett Savio som bägge fått följa med på olika vinterturer. Och för en midvintertur i Sarek hade det utan tvekan blivit Savio som fått följa med så länge som vi inte var för många för att få plats. Om man jämför de två har Savio ett par viktiga fördelar på kalfjället anser jag.

1: Det är ännu vinstabilare än Keron.
2: Det spelar ingen större roll om vinden vrider sig under natten, Saviot är nästan lika vindstabilt oavsett varifrån det blåser.
3: Det är enklare att slå upp själv i snöstorm.
4: Om man råkar ut för riktigt usla snöförhållanden (mycket lös snö, eller all snö bortblåst) är Savio inte lika beroende av att man får fast marksnöpinnarna.
5: Och sist med inte minst är Savio varmare och man får något mindre med kondens än i Keron.

Däremot är det inget snack om att Keron är klart bekvämare, framför allt med GT-absid. Så det är inte något givet val.

Lycka till på turen!

/ Stefan
Jahopp, här har spenderat flera dagar i illusionen att man bestämt sig, så kommer du och Axel med relevant input som får en att ifrågasätta sin ståndpunkt! Jag ser helt klart fördelarna med kupoltält och jag hade ju tänkt att ge mig ut i de värsta av förhållanden midvinter. Men så var det ju detta med absid som jag fått för mig kommer vara väldigt skönt att ha gott om i de fall man blir inblåst. Kan du gräva ur absiden och samtidigt ha plats för kök och lite utrustning? Läste något om att det är lätt att koppla bort lite innertält och på så sätt få större absid, något du kan bekräfta?

Annars tittar jag även på helsport svalbard high 3.

Tack för era svar!
 
Spoiler: jag spontanköpte ett nytt Heldport Svalbard high camp 3 x-treme för 6900:-. För bra deal för att ignorera.

Ska tydligen vara knepigt att få upp solo i hård vind, men inte omöjligt. Jag måste helt enkelt öva. Får dessutom fördelarna av kupol och stor absid. Tämligen säker på att det ska fylla funktionen jag är ute efter.
 
Jag har faktiskt haft turen att aldrig behöva sätt upp tältet i hård vind. Ser dock inte att det skulle vara mer bökigt än ett tunneltält i motsvarande situation. Stefan kanske har mer erfarenhet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.