Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT

Jag blir inte klok! Jag har läst runt, jag har googlat, jag har läst brochysren in och ut, jag har läst trådar och jag har youtubat.

Först var jag helt insiktad på 2manna men sen läste jag här att det var många som förespråkade 3manna så det fick mig att öpnna sinnet lite men nu är det så att jag kan fortfarande inte bestämma modell heller.

Skall man ha nallo tack vare sin lätta vikt? Eller skall man ha nammatj med förbättrad ventilation, snötålighet och den smidage öppningen?

Det som stör mig mest är att nammatj 3gt väger 3.8kg medans nallo3gt väger 2.8kg.
Ni som har testat båda tälten och har erfarenhet av tältning året om kan väl kommer med åsikter och synpunkter.
 
Vad ska du använda tältet till?

Ska du inte ut på vintern så skulle jag säga Nallo.
Det är främst vintertid som nallos ventilation kommer till korta pga snödrev..

Men ett nallo som hilleberg beskriver som "lättviktstält" är inte på nått sätt vekt, det är ju bara lite mindre bunker än nammatj ;)
 
I min värld kommer det inte vara på vintern men möjligheten skall ändå finnas liksom. Hur upplever man skillnaderna mellan de båda öppningar på de båda tälten? för och nackdelar?
 
I min värld kommer det inte vara på vintern men möjligheten skall ändå finnas liksom. Hur upplever man skillnaderna mellan de båda öppningar på de båda tälten? för och nackdelar?

Jag har själv ett Nammatj 3 gt och har bott en hel del i min kompis Nallo 2 gt. Om jag jämför ventilationen på dessa så tycker jag att det är en viss skillnad även på sommaren, som jag antar på grund av att Nallo sluttar från mitten och ut mot kanterna.
Det skiljer ett kilo, det kan du spara in på något annat, jag skulle gå på Nammatj...
 
Jo jag funderar, det är ju ändå ett köp som skall göra så att man skall kunna utöka sina möjligheter till att resa och inte tvärt om. jag har ju 3 veckor på mig att bestämma mig så jag får klura vidare.
 
Jag har själv ett Nammatj 3 gt och har bott en hel del i min kompis Nallo 2 gt. Om jag jämför ventilationen på dessa så tycker jag att det är en viss skillnad även på sommaren, som jag antar på grund av att Nallo sluttar från mitten och ut mot kanterna.
Det skiljer ett kilo, det kan du spara in på något annat, jag skulle gå på Nammatj...

Är "en viss skillnad även på sommaren" verkligen värt att bära 1 kg extra varje gång man tar med det? :)
 
Jag tjatar vidare om öppningen på Nammatjen :)
Att kunna ha myggdörren stängd och kunna titta ut och låta alla mygg och knott vara på andra sidan och ändå se ut. Det tycker jag är värt mycket.
Likaså att ha den öppen för extra ventilation när hela dörren är öppen och ändå ha ohyran på utsidan.
 
Jag tjatar vidare om öppningen på Nammatjen :)
Att kunna ha myggdörren stängd och kunna titta ut och låta alla mygg och knott vara på andra sidan och ändå se ut. Det tycker jag är värt mycket.
Likaså att ha den öppen för extra ventilation när hela dörren är öppen och ändå ha ohyran på utsidan.

Ah ja jag förstår vad du menar.. Har själv ett lite mer renodlat myggtätt fönster på mitt tält, än en myggtät "dörr" :) oerhört härligt att vara inne och slippa mygg samtidigt som man slipper vara helt isolerad från allt utanför, samtidigt som det även ger möjligheter till superb ventilation så att tältet inte blir överdrivet varmt ens i direkt solljus så länge det blåser lite lätt..

Såhär ser det ut..
http://www.moontrail.com/details/msr/skinny-too/skinny-too-readdr2.jpg
 
Går själv i tankarna på antingen nammatj och kaitum och funderar på hur viktigt myggnätet i dörr och ventilation är.
Förra sommaren var vi iväg i myggtätt område och tält som hade myggnät för dörr och ventilation men inte gick det sitta i absiden. Blev tok för mycket mygg efter ett tag trots myggnät, de kommer ju in under tältduken.
Vad säger ni som har nammatj eller likvärdiga tält med "myggfria" absider? Känns som om det inte är speciellt mycket mygg så har man nytta av myggnätet men annars så kommer de in ändå?
 
Hej

Jag har ett Nallo 2 GT, det vägar 2888 gram, så att Nallo 3 GT. Vikten Hilleberg anger, stämmer inte till hundra procent. Lita synd om du väljer att köpa Nallo 3 GT men argumentet att den bara väger 2,8, så väger det mer.

Vi var uppe vid kebnekaise i slutet och juni i sommras, nere vid stationen var det väldigt gott om mygg. Riktigt giftiga. Hade inte så mycket problem i Absiden, även avsaknad av myggnät.

Jag kommer sticka ut med några bekanta i mitten av Juni, då kommer jag sova själv i tältet. Utrymmet blir inte något problem, men det är tillräckligt "lätt" att bära själv, men i överkant.

Lycka till!
 
Vågar man tipsa om ett Kaitum 2?

Klart större innerutrymme än Nallo 2, en absid i varje ände, väger mitt emellan Nallo 2 GT och Nallo 3 GT.

Håller med, Kaitum ger samma vinterventilation som Nammatj, är rymligt med två absider och väger som ett Nallo GT.

Visst, är det många och långa vinterturer man tänker göra så kanske kerlon 1200 inte håller lika många år som kerlon 1800, men för en vintervecka då och nu så funkar de lätta vävarna i princip lika bra.

//Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.