Nallo eller Nammatj?

Hej!

Jag och min blivande make söker tält men vi har lite svårt att välja. Det tältet mest kommer att användas till är relativt långa hajker (en vecka eller så). Vi har gått en hel del i olika omgivningar men mest under vår/sommar/höst, och vi föredrar nog berg- och fjällvandringar snarare än skog eller platt mark.

Eftersom vi kånkar omkring på tältet i en vecka tänkte vi först att det vore bra om vi satsade på ett lättviktstält, men efter en del research på nätet har vi insett att det kan vara svårt att bo tillräckligt bekvämt i ett sådant. Bekvämligheten ökar väl med en ordentligt tilltagen absid så tältet vi först tänkte satsa på var ett Nallo 2 GT (med "bekvämt" menar jag ordentligt med plats för oss två och våra stora ryggsäckar, och inte blött när man vaknar eller regnar in när man ska in; jag har hört att Nallos tunna duk kan innebära att det låter mer och ligger mot innertältet mer i stark blåst).

Man kanske också bör tillägga att även om vi hittills mest vandrat under de relativt varma och snälla årstiderna så kan det mycket väl hända att vi ger oss på en och annan vinterhajk innan tältets livstid är ute.

Så frågan är, är det värt att investera det extra kilot och skaffa ett Nammatj istället om man vill bo relativt bekvämt i en regnstorm eller klarar ett Nallo det lika bra? Och i snöstorm?

Och har ni bättre förslag på tält än de jag nämnt? Helsports motsvarande tält är väl av ungefär samma kvalitet och bekvämlighet som Hilleberg? Och Fjällräven går väl inte att jämföra enligt vad jag läst här, men är det verkligen värt att spendera de extra tusenlapparna?

Oj, det blev många frågor...
 
Hugget som stucket

för de flesta inte så lätt att välja.
Jag har ett Nallo 2 GT, är nöjd, har haft det i 2 år. Inte testat i hårt väder.
Valde också mellan dessa två men tog Nallo pga ca 0,5 kg lättare och något billigare...
Ytan i tält och absid ungefär lika, kanske något mindre absid i Nallo men fullt tillräckligt för 2 pers med stora säckar. Blir gott om utrymme kvar för tex matlagning om det skulle behövas...
 
Jag tycker du ska välja Nammatj den lilla extra vikt som det väger får du igen i hållbarhet (säkerhet)
 
Nallo!

Jag har ett Nallo 2. Fungerat ypperligt i allehanda väder! Även mkt hård vind och regn/snö. Är dock lite avis på de som har ett GT när jag inte är ensam i tältet. Blir lite väl trångt med två ryggsäckar och 2 personer - speciellt vintertid när man helst lagar maten "inomhus".
Så köp ni ett Nallo 2 GT. Skulle inte tro att ni kommer bli besvikna. Det är tillräckligt lätt och står pall för det mesta!

Holger
 
Tack för de snabba svaren!

Jag kom på en relaterad fråga: om man kör på Nallo, bör man då köpa ett skyddsunderlag också? Måste man annars se till att underlaget är helt alldeles jätterent för det kan ibland vara svårt bland fjällen tycker jag? Är Nammatjs botten tåligare?
 
Avvägning mellan storlek och bekvämlighet är rätt personlig, hur mycekt man vill bära.
Jag och min sambo bor i 3-mans tält när vi är ute. Då har plats för annat än bara sovsäckarna och att var ai tältet en regning dag är helt ok. Att bära på en "GT" absid tycker jag är väldigt skönt också. Men det är klart, mer vikt får man bära på för att få den komforten.

Vi har ett TNF tält, som i storlek motsvarar ett Nammatj 3 GT. Jag tycker det är värt vikten.

Att tunneltält låter en del när det blåser går inte att komma undan. Spänn det ordentligt och sov med öronproppar.
 
I min garderob ligger ett tremanna Nallo tänkt för två (utan GT).

Men det är klart att man kan tänka sig ett Nallo 2 GT istället - ett ett Nammatj med sin klart (?) bättre ventilation. På det hela taget ångrar jag mig inte. Om jag skulle "supa bort" min Nallo trea - vad skulle jag köpa då? Himla bra fråga! :)
 
Blir inte 3manna kallare när det är kallt då?

Det kanske det blir. Ser dock inte det som något problem, men då jag inte är någon vintertältare.

Men man kan ju ha en varm sovsäck :)
På vintern när jag bara är ute över natten har jag hoppat över tält (låglandet då såklart) tycker det är mysigt. På vintern slipper man ju både regn och insekter och behovet av tält minskar en del.
 
Själv har jag ett Nallo 3GT, tycker att ett 3-mannatält är lagom till två.

/Ulf

Håller med dig på den, köpte ett nammatj 3 gt förra sommaren, huvudtanken var då att mest ha det som tvåmanna tält men med gott om plats. Har sedan dess haft med det på 3 vinterturer och en sommar tur och är mycket nöjd med att jag valde just ett 3 manna, specielt för vinterturerna. Kommer nog dock skaffa mig ett till lättviktstält för sommarturer eftersom jag tycker det väger lite mycket och tar rätt så stor plats packmässigt.

Just nu lutar det åt att sy ett eget med kraftig ytterduk, myggnät som innertält och göra det som ett stort tvåmanna för att få lite extra utrymme.
 
Bruksfrekvens och sammanhang

Hur många tält har ni/planlägger ni att äga? ;)

För mig så handler många utrustningsval också om vad jag redan har i garderoben och eventuellt vad jag planerar att skaffa. Om ärlig uppskattning av bruket och om ekonomi förstås.

Tänk på vad framtiden kommer med också. Ett sånt tält håller mååånga år om det är rätt skött.

Om ni tänker er mer än en enstaka vintertur, så vill jag rekommendera en lösning med mycket plats och god ventilation. Jag upplever att mitt Nammatj 3GT är lagom till två stycken på vinterturer. Och går fint till 3 på sommaren (skulle inte vilja vara utan GT-absid och god lufting då heller -i fuktiga skandinavien). Så har jag ett enmanstält till soloturer. För mig är förutsättningen och sammanhanget att jag inte vill/kan/har råd att äga flera än två så fina tält och då blir ett tvåmannatält för specifikt. Visst, det är "perfekt" till tvåpersoners sommarvandringar, men man kan (nästan) inte vara 3 i det, och "onödigt" tungt till 1 person.

Ja, det är dyrare och tyngre med 3GT. Men, den extra vikten jämfört med ett mindre tält får du tänka på att den delas på två eller tre när det används. Och om du delar upp den extra kostnaden på, låt oss säga 10 år? Så blir det inte så illa.

Skal det evt användas till nån enstaka solotur, nästan aldrig på vintern och ni "bara" tänker äga 1 tält så kan ett tvåmannatält vara lösningen. Om ni vill ha ett mer flexibelt alternativ (för vinter och evt extra personsbruk :), välj nåt med stor absid, god lufting (inte bara viktig på vintern) och 3-manna är mitt tips.

Tror den evt extra kylan som kan uppstå i ett större tält är försumbar i sammanhanget. Det är underlaget och sovsäcken som är mest avgörande upplever jag.

Om ni är osäkra? Försök låna och testa annat i mellantiden. Mycket pengar med HB 3-personers? Ja, jag tycker det. (Jag klarade få tag i begagnat) Dyrt? Njae. Inte för mig med tanke på levetid och upplevd kvalitet jämfört med annat som jag prövat. Och med tanke på hur ofta och var det används förstås.. ;)

Lycka till

Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...