Keron 3 eller Kaitum 3?

Hej!

Det är dags för mig att investera i ett ordentligt tält för första gången och inte är det lätt att bestämma sig. Har efter mycket funderande lyckats skala ner alternativen till Keron 3 och Kaitum 3. Men nu kommer jag inte längre och behöver lite hjälp av er kloka medlemmar på utsidan.

Den uppenbara fördelen med Kaitum är vikten 3,4 kg till skillnad från Keron 4,1 kg. Men Keron är ju av en kraftigare väv och kan användas året runt. Även om jag tvivlar på att det kommer bli mycket vinteranvändning så finns ju denna möjlighet. Hur mycket "svagare" är Kaitum när det kommer till kritan?

Lite om vad jag ska ha tältet till är kanske på sin plats för att ni ska kunna svara öht. Jag kommer att använda det i vandring, främst i skandinavien och vårt fjäll. Oftast, kommer jag att vandra tillsammans med partner så vi kommer att dela upp vikten, men det kan också förekomma ensamma vandringar och då tar ju Kerons vikt emot. Vi är alltså i nästan alla fall två stycken som ska sova i tältet.
Jag klättrar också och tältet kommer få följa med på vissa turer, dock kommer jag inte klättra med det på ryggen utan använda det som ett bascamp, men det är ju rätt mycket (och tung) utrustning som ska med när man klättrar så det ska finnas plats i tältet, tänkte använda en av absiderna till detta. Dessutom kan ju vandringen till klättringen vara en bit och då ska allt med varav det kan vara bra om tältet inte väger så mycket.

Ni hör kanske att jag lutar åt Kaitum på grund av vikten men det tar även emot att köpa ett "svagare" tält. Fast hur stor skillnad gör det för mig i de användningsområden jag har? Jag ska ju inte direkt bestiga K2 med tältet...

Sofie
 
Förutom de skillnader som du räknar upp kan nämnas att Keron har myggnät i ventilerna på yttertältet vilket Kaitum saknar. Sitthöjden i Kaitum 3 är bra på mitten, men bara 90cm i öppningarna pga kortare bågar. Keron har lika långa bågar och alltså rakt tak.

Du skriver att ni skall använda tältet för två personer, och om detta inte inkluderar vinteranvändning tycker jag ett 3 personers tält blir onödigt stort och tungt. Själv använder jag oftast ett Nammatj 2GT på mina vandringar när vi är 2 personer. Den stora absiden är en klar fördel i dåligt väder, dessutom är tältet relativt kompakt i storlek varför det är enklare att hitta en lämpig plats att sätta upp det på. Mitt Nammatj 2GT väger 3,6kg komplett enligt egen våg.
 
Kaitum 3 har fördelen att vara lite bredare än Keron 3. Kaitums innertält är 185 (men avsmalnande) mot Kerons 160 cm (dock rakt). Skall man vara tre pers i Keron 3 får man inte ha bredare liggunderlag än 50 cm.

Kaitum har mig veterligen inget myggnät i yttertältets ventilationsstrutar. En ganska stor nackdel i mina ögon.

Lycka till, Klas
 
Nammatj?

Tack för era svar! Det är inte lätt det här med tältdjungeln..

Nu har jag börjat kika mer på Nammatj också, men då lär det bli ett Nammatj 2 eller 2 GT. Dock känns vikten på 3,7 kg för GT varianten rätt så mycket? Och utan GT finns det inte särskilt mycket plats för utrustning?
 
Längd

Tål att tilläggas att den person jag kommer att tälta med flest gånger är 190 lång, vilket gör att 95 cm i innertältshöjd som Nammatj 2 har blir lite väl lågt eller?
 
Nallo GT låter som ett bra val i såfall... Om nu vikten är avgörande.


Men jag säger såhär: Låt den långe räkeln bära duken så tar du pinnarna och så skaffar du ett Keron 3 GT. Du/ni blir nöjda alldeles oavsett och gläds åt extrafunktioner och utrymme när ni är inblåsta/-regnade tre dagar på fjället...
 
Jag är 193cm lång och innertältshöjden i Nammatj 2GT fungerar bra för mig, en bidragande orsak är givetvis att Nammatj har lika långa tältbågar vilket bidrar till en rak ryggås och bätte utrymme i både innertält och absid. Jag använder även ett vanligt uppblåsbart liggunderlag från ThermaRest som är 38mm tjockt (Prolite Plus) vilket inte inkräktar för mycket på sitt- och ligglängd. Nammatj 3GT är bara 3hg tyngre än 2GT om det extra utrymmet behövs. Finns även ex Nallo3GT om du vill spara vikt, den lågt placerade ventilen i fotändan på Nallo kan dock vara svår att hålla fri från snö om du tältar vintertid. Även Nallo saknar myggnät i yttre ventilerna, vilket Nammatj har.

Efter över 20 år med ryggåstält med vanliga dubbla absider (liknande som på ex vanliga Kaitum) vet jag att detta fungerar för packning (även för tre personer), leriga skor och matlagning. Men trångt blir det (kräiver diciplin) och ökad risk för att få in vatten med våta kläder när man tvingas gå ut de dagar man är inregnad. Det är dessa dagar jag uppskattar den rymliga GT absiden där man kan förvara packningen under tak, laga mat och klä av sig våta regnkläder innan man kryper in i innertältet.
Skall man vintertälta är GT absiden nästan oumbärlig.

Keron GT och Kaitum GT är alternativ, men förutom att de blir tyngre kräver de rejäla ytor. Inte alltid lätt att hitta tältplatser i fjällen som är över 5m långa;)
 
Senast ändrad:
Höjd nammatj 2 GT

Det låter bra att du är så pass lång och ändå inte upplever höjden på 95cm i Nammatj 2 GT som ett problem. Vi mätte min sambo igår när han satt ner och han är ca 95 cm hög när han sitter på golvet. Sen tänker jag att det tillkommer luftmadrass, även med en tunnare på 38 mm lär han slå huvudet i taket..

Antingen får jag skaffa mig en kortare sambo, haha, eller så får det nästan bli Nammatj 3. Dock blir GT varianten så tuung då, 4 kg.

Nallo 3 GT känns också intressant på sina 3,1 kg men där sluttar ju taket ner från 105 cm till 82 och själva sittytan blir inte så stor för honom.

Keron går bort på grund av vikten. Jag var och pratade med en på naturkompaniet nyss och vi kom fram till att Kaitum nog går bort med eftersom högsta punkten är 105 cm men vid öppningarna endast 89cm. Blir svårt för sambon att sitta i öppningen då och pyssla med mat eller sin utrustning etc.

Så nu står det alltså mellan Nammatj 2 GT, Nammatj 3 (mest aktuellt kanske) och Nallo 3 GT. Tankar?
 
Då ni diskuterar med Naturkompaniet, be dem sätta upp ex Nammatj 2GT så ni kan känna på det i verligheten. Det brukar inte vara något problem om man ger dem lite framförhållning.

Vad gäller Nammatj 3 så är det som sagt rymligare inuti tältet, samtidigt som jag tycker enbart en vanlig absid ger en begränsning för packning, matlagning, ingång etc. När jag körde ryggåstält hade vi oftast ryggsäckarna i ena absiden och använde den andra som in/utgång samt för matlagning.
 
Senast ändrad:
Beställt!

Har beställt ett nammatj 3 från outnorth nu. Fick footprint på köpet och 10% studentrabatt. Både tält och footprint för 6500, ett bra pris tycker jag! :)

Väntar nyfiket på mitt paket.
 
Tror ni gjort ett bra val. Jag har själv ett Nammatj 2. Med utrymme för tre kan ni dessutom ta in utrustning i tältet och följdenligt få mer plats i absiden för exempelvis matlagning.
 
Kaitum 3 har fördelen att vara lite bredare än Keron 3. Kaitums innertält är 185 (men avsmalnande) mot Kerons 160 cm (dock rakt). Skall man vara tre pers i Keron 3 får man inte ha bredare liggunderlag än 50 cm.

Kaitum har mig veterligen inget myggnät i yttertältets ventilationsstrutar. En ganska stor nackdel i mina ögon.

Lycka till, Klas


Kan du eller någon annan utveckla de stora nackdelarna med avsaknaden av myggnät i yttertältets ventilation? Kommer det inte in mygg där ändå när man går in och ur tältet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.