Keron 3 eller Kaitum 3?

Jag tycker Kaitum 3 för 2 pers är en bekväm lösning, brukar ofta ha större delen av packning i tältet, trots att vi båda har relativt stora liggunderlag finns plats kvar på sidorna, framför och bakom. Skönt med ingångar åt båda håll, för utsikten, och gör att tältet upplevs rymligare tycker jag. Och skönt med två utgångar på vintern och vid glaciärtältning.

Har cirka 30l tältnätter i nallo 2, tiotal i nammatj 3 och nammatj 3 gt. Men för mig känns Kaitum rymligare och lyxigare. Så det är Kaitum 3 som brukar följa med även på långturer trots att vi har tält som väger 1kg mindre.

Det här med myggnätsfrågar borde bero ganska mycket på anvädningsområde. För mig som främst tältar på högfjäll, vid klätterklippan och i alperna har det ingen betydelse, myggnätet i innertältet räcker.

Är det varit svårt att hitta platser att slå upp tältet på? Det är skapligt stort.
 
Är det varit svårt att hitta platser att slå upp tältet på? Det är skapligt stort.

Jag brukar inte va så noga med det där, huvudsaken är ju att det är någorlunda plant just där liggunderlagen ska ligga. Och med den utgångspunkten tycker inte jag det skiljer sig så mkt på större eller mindre tält. Bara det inte är vassa stenar runt om.
 
Kul med diskussion

Jag ska ge mig ut på den första turen med mitt Nammatj 3 idag, dock en annan grupp personer än jag och min pojkvän. Vi kommer vara tre som sover i tältet och de andra två är 180 långa så inom "normal" längd och inte "långa".

Vissa tycker jag ska skicka tillbaka tältet och fundera mer på Kaitum och Keron.

Kaitum 3 gick bort för att det endast är 89 cm högt vid utgångarna, detta gör att min sambo inte kan sitta och pyssla med saker vid utgången. Högsta punkt är i mitten av tältet sedan sluttar det ut för att spara på vikt med kortare tältstänger. Avsaknaden av myggnät var inte avgörande men det var inte heller speciellt lockande.

Keron har inte detta problemet men där är det vikten. Jag kommer ibland att använda mitt tält själv och bära det själv, även om det inte är alltför ofta. 4 kg är inte hela världen när det delas upp, visst, och det finns andra saker man kan lämna hemma. Men någonstans kände jag att viktgränsen måste dras, Nammatj 3 känns redan i tyngsta laget.

Att min sambo med sina 190 eventuellt kommer att stöta i sina tassar i tältduken när han sover är ju inte helt optimalt. Men det går att lägga en skaljacka runt sovsäcken (som jag läst andra tipsa om här på utsidan) så är problemet löst. Det känns mer värt att han kan sitta rakt upp i tältet. Kikade lite på Nallo för den låga vikten men det gick bort eftersom det inte är lika långa tältstänger och mindre plats i tältet jämfört med Nammatj.

I slutänden är det mitt tält och min investering. Jag har tagit hänsyn till honom men jag vill inte sitta med ett 4kgs tält sen när han inte har lust att hänga med på tur. Då får han investera i ett sådant själv. ;) Jag är liksom 167 lång tjej som inte är alltför stor och stark och i slutänden utgår jag mest från mig själv eftersom det är mitt tältköp och mina tusenlappar.

Nåja, nu kan jag inte sitta här med. Dags att ta en liten tur. :)
 
Lycka till på turen:)

Generellt tycker jag inte 3-mans tält med liggbredd på 160cm är bra för tre personer, det blir ganska trångt så det gäller att man är vänner;) och risk för överlappande liggunderlag. I det scenariet underlättar ett symmetriskt tält med dubbla ingångar då den som sover i mitten kan ligga vänd åt motsatt håll, men vad jag förstått är ert syfte inte primärt att använda tältet för 3-personer utan för 2 och då ger ett 3-mans tält bra med utrymme.

Vad gäller fotändan på Nammatj (eller generellt tält med sluttande yttertält mot fotänden) blir ligglängden bättre om man inte väljer ett för tjock liggunderlag. På Nammatj finns dessutom två extra fästen för markpinnar mitt på fotänden som jag rekommenderar att ni använder för att spänna isär inner och yttertält så långt det går.
Om jag jämför mina tält Nammatj2GT och Nallo2, tycker jag att Nammatj ger bättre lägglängd pga att innertältet i fotändan har större vinkel mot markplanet än på Nallo.
 
Lägga skaljacka runt sovsäcken så är problemet löst? Problemet är inte att fötterna tar i innertältet, problemet är att fötterna trycker innertältet mot yttertältet... Innertältet blir blött och kondensvatten leds in i innertältet - allt blir blött.
 
Lägga skaljacka runt sovsäcken så är problemet löst? Problemet är inte att fötterna tar i innertältet, problemet är att fötterna trycker innertältet mot yttertältet... Innertältet blir blött och kondensvatten leds in i innertältet - allt blir blött.

Blir det så mkt vatten om kontaktytan blir liten? Jag har haft det problemet i bergans kompakt 2 och nallo 2, är 187cm. Men det har endast handlat om lite fukt som kommit in i kraftiga regnoväder. Iofs har jag då lagt mig så högt upp som möjligt i tältet. En tur vi gjorde med 3 pers i ett kompakt 2 tält så låg min kompis mot yttertältet på hela sidan av tältet, blev rätt blöt och kall.
 
Första tältnatten

Tillbaka från första lilla turen med en övernattning. Tältade på en vindstilla plats och det regnade inte så det var ju ingen utmaning för mitt Nammatj men det kändes toppen. I princip ingen kondens alls i tältet på morgonen, och vi var tre som sov. Det gick bra att vara tre, men då känner vi varandra väldigt väl. Två kommer vara rena lyxen med gott om utrymme.

Tack för tipsen. Bjuder på en liten bild på tältet och skånsk bokskog.
 

Bilagor

  • DSCN1557.jpg
    DSCN1557.jpg
    72.6 KB · Visningar: 941
Blir det så mkt vatten om kontaktytan blir liten?

Vi låg tre personer i mitt kaitum häromveckan och på grund av lutande terräng fick alla ligga åt samma håll med lite trångt om axlarna som följd. Kompisen hade krupit upp på sidan under natten och petat knäna i tältväggen och det var en stor vattenpöl under honom när vi vaknade.

Så ja, det handlar om mer än att man blir lite blöt om tårna om det vill sig illa :)
 
Nu har ju köpet löst sig och jag tycker du gjorde ett bra val. Jag har använt Nammatj i snart 20 år. Är 187 cm och väldigt sällan haft problem med fukt på sovsäcken i fotändan. Du kommer bli väldigt nöjd med ditt val av tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.