Keron 3 eller Kaitum 3?

Ett lite sent varningens ord till trådskaparen!

Se upp med längden på innertältet om ni valt Nammatj 3 för att ni upplevde att höjden behövdes. Jag är 190cm och kan inte ligga i ett nammatj utan att trycka innertältet mot yttertältet med fötterna och det är inte trevligt alls i skarpt läge då det leder till att man vaknar med blöt fotände på sovsäcken, och eventuellt även vattenpölar i innertältet.

Om ni så mycket som känner att det är lite gränsfall så skulle jag rekommendera att ni nyttjar outnorths fina gratis retur och satsar på kaitum eller keron istället.

Lycka till i vilket fall :)

Kan du eller någon annan utveckla de stora nackdelarna med avsaknaden av myggnät i yttertältets ventilation? Kommer det inte in mygg där ändå när man går in och ur tältet?

Jag höjer också på ögonbrynen varje gång det nämns som näst intill avgörande vid tältval :) Om inte annat kan man ju montera ett själv utan att lägga någon större mängd pengar eller tid på saken.
 
Avsaknaden av myggnät i yttertältets ventilation medför att man inte kan ha den ventilationen öppen sommartid i stora delar av landet. Vad det innebär för tältklimatet tror jag att de flesta faktiskt kan föreställa sig.

Visst kan man eftermontera också.
 
Avsaknaden av myggnät i yttertältets ventilation medför att man inte kan ha den ventilationen öppen sommartid i stora delar av landet. Vad det innebär för tältklimatet tror jag att de flesta faktiskt kan föreställa sig.

Visst kan man eftermontera också.

Nu förstår jag inte. Det är väl myggnät på innertältet? Så varför skulle man inte kunna ha ventilerna öppna? Jag förstår problemet om man vill laga mat i absid mm och samtidigt ha innertältet öppet. Då kommer det så klart smita in endel mygg sommartid. Men om man ha GT-modeller kan man väl sitta i absiden och hålla tältet stängt?
 
Ett lite sent varningens ord till trådskaparen!

Se upp med längden på innertältet om ni valt Nammatj 3 för att ni upplevde att höjden behövdes. Jag är 190cm och kan inte ligga i ett nammatj utan att trycka innertältet mot yttertältet med fötterna och det är inte trevligt alls i skarpt läge då det leder till att man vaknar med blöt fotände på sovsäcken, och eventuellt även vattenpölar i innertältet.

Om ni så mycket som känner att det är lite gränsfall så skulle jag rekommendera att ni nyttjar outnorths fina gratis retur och satsar på kaitum eller keron istället.

Lycka till i vilket fall :)



Jag höjer också på ögonbrynen varje gång det nämns som näst intill avgörande vid tältval :) Om inte annat kan man ju montera ett själv utan att lägga någon större mängd pengar eller tid på saken.

Hur kan man montera det själv?
 
Kanske tänka om?

Som någon skrev tidigare så lär nammatj bli för kort. Jag är 190 cm och upplevde stora problem med kondens på sovsäcken pga att jag tryckte mot innertältet. Då försökte jag ändå ligga långt upp. Som tur var det ett lånat tält för att testa modellen.

Nu har jag ett kaitum 3 gt. Ja det väger 4 kg men lämna något av alla bra-att-ha-saker hemma så har du sparat in den vikten. Eller lite mat som du ändå inte kommer äta upp. Obeskrivligt skönt med ett stort tält med två raka väggar och stor absid samt en liten i andra änden. Sitthöjden är inga problem. Hur ofta sitter man med spikrak rygg och än mindre i hela tältet. Nä jag har inga problem att laga mat i min absid.

Prova när ni får hem tältet men som någon skrev. Åk till någon butik och testa ett par andra modeller också. Bara be dom sätta upp. Det gör dom gärna om dom har möjlighet att sälja något för ett antal tusenlappar.

Angående den tunnare väven så är det inga som helst problem. Den väven är fortfarande starkare än dom flesta andra som finns i andra tältmärken. Det som möjligtvis kan gå sönder är bågarna. Vet man att det ska bli storm så kan man köpa extra bågar och köra dubbla i kanalerna men det är overkill för oss vanliga dödliga. Sov nyligen en hel natt i 15 sekundmeter i skärgården och då hade jag bara sten som förankring. Inga problem. Fick gå ut på morgonen och. Spänna till lite bara.

Angående plats att sätta upp tältet så är det långt. Ca 5 m. Men det är ju egentligen bara själva sovytan som måste vara plan. Jag har upplevt det som svårast i skärgården. Fjällen är inga problem tycker jag.

Stort och rymligt för två. Helt ok för tre.

Hoppas ni hittar något ni blir nöjda med :)
 
Kan du eller någon annan utveckla de stora nackdelarna med avsaknaden av myggnät i yttertältets ventilation? Kommer det inte in mygg där ändå när man går in och ur tältet?

Jag höjer också på ögonbrynen varje gång det nämns som näst intill avgörande vid tältval :) Om inte annat kan man ju montera ett själv utan att lägga någon större mängd pengar eller tid på saken.

När luften utanför tältet är grå av mygg är det en stor skillnad mellan att öppna tältingången 10 sekunder åt gången och att ha ventilerna öppna dygnet runt. Visst kommer myggen in fler vägar men det är ändå inget mot att ställa upp ventilerna på vid gavel. Själv uppskattar jag ventilation i mina tält och vill alltså kunna ha ventilation och (relativt) myggfritt när jag kokar i yttertältet. Är man flera i tältet är det önsketänkande att tro att alla skall tränga ihop sig i en GT-absid och ha innertältet stängt och oavsett vill jag ju ha myggfritt även när jag kokar. Efter cirka 900 nätter i tält ser jag således avsaknaden av myggnät i ventilationsstrutarna som en ganska stor nackdel, frågar du en same - som myggen inte biter - får du säkert ett annat svar.

Visst kan man sy dit myggnät själv, jag har sytt om allt från tält till goretexjackor, men köper man ett tältens Rolls Royce är det första man drömmer om kanske inte att ta fram nål o tråd. Hur som helst, om TS är syintresserad har hon nog redan räknat ut att hon kan sy i ett myggnät och annars kan hon nog ha nytta av upplysningen.

Vänligen, Klas
 
När luften utanför tältet är grå av mygg är det en stor skillnad mellan att öppna tältingången 10 sekunder åt gången och att ha ventilerna öppna dygnet runt. Visst kommer myggen in fler vägar men det är ändå inget mot att ställa upp ventilerna på vid gavel. Själv uppskattar jag ventilation i mina tält och vill alltså kunna ha ventilation och (relativt) myggfritt när jag kokar i yttertältet. Är man flera i tältet är det önsketänkande att tro att alla skall tränga ihop sig i en GT-absid och ha innertältet stängt och oavsett vill jag ju ha myggfritt även när jag kokar. Efter cirka 900 nätter i tält ser jag således avsaknaden av myggnät i ventilationsstrutarna som en ganska stor nackdel, frågar du en same - som myggen inte biter - får du säkert ett annat svar.

Visst kan man sy dit myggnät själv, jag har sytt om allt från tält till goretexjackor, men köper man ett tältens Rolls Royce är det första man drömmer om kanske inte att ta fram nål o tråd. Hur som helst, om TS är syintresserad har hon nog redan räknat ut att hon kan sy i ett myggnät och annars kan hon nog ha nytta av upplysningen.

Vänligen, Klas

Tack för ditt informativa svar. Jag velar mellan flera hillebergtält och har varit helt inne på Kaitum ett tag. Det här med avsaknaden av myggnät i ventilationen i yttertältältet hade jag inte ägnat en tanke åt. Alltid intressant att få nya insikter.
 
Nammatj2

Tack för era svar! Det är inte lätt det här med tältdjungeln..

Nu har jag börjat kika mer på Nammatj också, men då lär det bli ett Nammatj 2 eller 2 GT. Dock känns vikten på 3,7 kg för GT varianten rätt så mycket? Och utan GT finns det inte särskilt mycket plats för utrustning?

Jag är nöjd med mitt Nammatj 2 men vill ändå berätta om nackdelarna. Liten absid, låg utgång, dålig utsikt. Fördelen stabilt.
 
Klasy;

Ja jag menar inte på något sätt att det är irrelevant, jag valde mina ord lite illa. Det jag menar är att det ibland nämns som direkt avgörande för att en i övrigt mer passande modell skulle gå bort. Säg att man väljer Nammatj före Kaitum på grund av myggnäten, trots att man är för lång för nammatj exempelvis.

Jimsson;

Nål, tråd, nät. Med lite kreativitet borde det fungera med någon lösning med superlim också om man inte vill göra hål i yttertältet.
 
Välj kaitum!

Tjena.
Jag såg att du beställt men måste lyfta Kaitum GT lite med tanke på dina frågor.
Det är sjukt rymligt och svinbra innertältet om man är lång.
Det är raka inneväggar så du kan sitta rymligt och typ halvstå (ialla fall på knä) och byta om.

Gällande vad det pallar så kan jag bara säga att jag och min vän valde det för att tampas på varangerhalvön i vintras i stormar på en ganska tuff tävling. Nu har vi väl rätt koll på vintertältning och man kan ju göra mkt för att inte belasta tältet helt så skulle säga att det kan vara värre sommartid men tror det tältet pallar rätt mkt.
Sjukt stora absider och en ritkgit lyxtält, man skäms nästan lite över hur mkt plats man har.

Jag tycker alltså att det är ett grymmetält, men det är ju de flesta så ringa in användnignsområde och vikt/komfort så blir det bra.
Ville bara skriva av mig då jag gillar tältet så massa.

tälta på!
SImon
 
Jimsson;

Nål, tråd, nät. Med lite kreativitet borde det fungera med någon lösning med superlim också om man inte vill göra hål i yttertältet.

En sådan modifiering skulle jag aldrig ge mig på ett tält som kostar 8000 kr. Skulle vara rädd att förstöra det. Men kan man inte hänga upp ett myggnät på något sätt mer tillfälligt över ventilen när det behövs?
 
Jag tycker Kaitum 3 för 2 pers är en bekväm lösning, brukar ofta ha större delen av packning i tältet, trots att vi båda har relativt stora liggunderlag finns plats kvar på sidorna, framför och bakom. Skönt med ingångar åt båda håll, för utsikten, och gör att tältet upplevs rymligare tycker jag. Och skönt med två utgångar på vintern och vid glaciärtältning.

Har cirka 30l tältnätter i nallo 2, tiotal i nammatj 3 och nammatj 3 gt. Men för mig känns Kaitum rymligare och lyxigare. Så det är Kaitum 3 som brukar följa med även på långturer trots att vi har tält som väger 1kg mindre.

Det här med myggnätsfrågar borde bero ganska mycket på anvädningsområde. För mig som främst tältar på högfjäll, vid klätterklippan och i alperna har det ingen betydelse, myggnätet i innertältet räcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.