Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ

Hej!

Nu har jag funderat länge på att skaffa ett enklare och lättare tält än det Hillbergs Kaitum 3, som vi nästan alltid använder för två personer vid vandring. Här sitter jag nu med en bruten fot och har all tid i världen att börja göra något åt min för lyxiga och tunga utrustning, för att klara av kommande strapatser. Har tittat och pratat lite med folk på fjället som haft MSR-tält och varit nöjda med det. Nu vill jag gärna ha flera erfarenheter. Vi är ute efter något lättare för två personer, men fortfarande med god säkerhet och hyfsad komfort. Vi uppskattar särskilt att ha två absider för att kunna packa etc. i lugn och ro. Kom gärna med era erfarenheter och tankar.

Hälsningar från Therese
 
Om det ej blåser el regna kan du överväga MSR valde bort efter den misslyckade uppsättning i ca 10 m/s
 

Bilagor

  • WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg
    WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg
    1.4 MB · Visningar: 194
Det råder olika åsikter om saken, men för min egen del är "yttertält först"-uppsättning (och därmed även "ytter & inner samtidigt") ett första kriterium för ett tält jag skulle vilja använda i nordiskt fjällklimat. Och vad jag kan förstå är alla aktuella MSR-tält designade för "innertält först"-uppsättning. Vissa går att få upp yttertäl separat på, men det kräver att man köper till (och bär på) ett specialanpassat footprint.
Med reservation för att jag vandrar ensam, och det kanske är lite enklare att regnskydda innertältet vid uppsättning/nedtagning, om man är två och har tränat på det.

Det är också tveksamt om jag skulle välja innertält helt/nästan helt i nät för tresäsongsbruk i fjällen. Jag gillar att sova luftigt och det får gärna fläkta lite, men den vikt man vinner på nätinnertält får man nog med råge lägga på en varmare sovsäck, gärna med tätare yttertyg alt. ett extra överdrag, och/eller varmare sovkläder.

Jag har också en mer principiell misstro mot stångsystem som behöver kopplas ihop med korsknutar - ju mindre saker som kan krångla när det är kallt och blött, gå sönder och/eller frysa ihop, desto bättre. Men det är kanske bara mina fördomar - jag har inte testat MSR:s stångkopplingar i fält, utan bara pillat med dem i affären.

Amerikanska tälttillverkare kör systematiskt med lägre VP-värden på sina vävar än europeiska, men tydligen klarar de sig i a f i det klimatet. Mer tveksamt med 1200 mm VP även på golven för vissa modeller.

Skulle jag själv behöva ett tvåmanstält med två dörrar/absider för tresäsongs fjällbruk, och prioritera låg vikt före generöst utrymme, skulle jag välja något i stil med Helsport Ringstind Superlight 2 (men bara om jag fick tag på den tydligen utgångna ljusgröna varianten - mörka tält är en styggelse). Jag tycker själv att två ingångar längs resp. långsida gör mycket mer för komforten än nominella utrymmesmått, men jag är bara normallång.
 
Senast ändrad:
Det råder olika åsikter om saken, men för min egen del är "yttertält först"-uppsättning (och därmed även "ytter & inner samtidigt") ett första kriterium för ett tält jag skulle vilja använda i nordiskt fjällklimat. Och vad jag kan förstå är alla aktuella MSR-tält designade för "innertält först"-uppsättning. Vissa går att få upp yttertäl separat på, men det kräver att man köper till (och bär på) ett specialanpassat footprint.
Med reservation för att jag vandrar ensam, och det kanske är lite enklare att regnskydda innertältet vid uppsättning/nedtagning, om man är två och har tränat på det.

Det är också tveksamt om jag skulle välja innertält helt/nästan helt i nät för tresäsongsbruk i fjällen. Jag gillar att sova luftigt och det får gärna fläkta lite, men den vikt man vinner på nätinnertält får man nog med råge lägga på en varmare sovsäck, gärna med tätare yttertyg alt. ett extra överdrag, och/eller varmare sovkläder.

Jag har också en mer principiell misstro mot stångsystem som behöver kopplas ihop med korsknutar - ju mindre saker som kan krångla när det är kallt och blött, gå sönder och/eller frysa ihop, desto bättre. Men det är kanske bara mina fördomar - jag har inte testat MSR:s stångkopplingar i fält, utan bara pillat med dem i affären.

Amerikanska tälttillverkare kör systematiskt med lägre VP-värden på sina vävar än europeiska, men tydligen klarar de sig i a f i det klimatet. Mer tveksamt med 1200 mm VP även på golven för vissa modeller.

Skulle jag själv behöva ett tvåmanstält med två dörrar/absider för tresäsongs fjällbruk, och prioritera låg vikt före generöst utrymme, skulle jag välja något i stil med Helsport Ringstind Superlight 2 (men bara om jag fick tag på den tydligen utgångna ljusgröna varianten - mörka tält är en styggelse). Jag tycker själv att två ingångar längs resp. långsida gör mycket mer för komforten än nominella utrymmesmått, men jag är bara normallång.
Varför är mörka tält en styggelse?
 
Varför är mörka tält en styggelse?
Dels för att det blir ljusare och trevligare därinne, och dels för att det inte blir så varmt, om solen gassar på en morgon. Ju mörkare färg, desto mindre ande av solinstrålningen reflekteras bort av tältduken.
Jag har också fått för mig att mörka färger drar till sig mer flygfän (men det gör även t ex starkt gula och blå).
 
Dels för att det blir ljusare och trevligare därinne, och dels för att det inte blir så varmt, om solen gassar på en morgon. Ju mörkare färg, desto mindre ande av solinstrålningen reflekteras bort av tältduken.
Jag har också fått för mig att mörka färger drar till sig mer flygfän (men det gör även t ex starkt gula och blå).
Jag brukar föredra gröna färger då dessa smälter bättre in i naturen och inte ser ut som en flugsvamp om någon medvandrare skulle vilja fotografera en vy där mitt tält finns med, men det är ju min personliga preferens.
Jag har några olika HB gröna tält, varav ett är i den nya nästan grönsvarta färgen. Jag kan inte märka någon större skillnad på att den mörkare färgen på något sätt drar till sig mer insekter, däremot kan jag förstå att "blomfärger" kan göra det.
 
Kanske kan vara värt för TS att undersöka något av Expeds Orion eller Venus-modeller.

Jag har själv ett Orion 2 extreme som jag är nöjd med. Inte supermånga nätter i det. Mestadels på vintern i låglandsterräng, men tillräckligt många för att kunna uttala mig någorlunda. Det är rymligt, varmt, relativt vindstabilt och halvtungt/lätt med tanke på vad du får för vikten. Stort plus är att det är helt självstagande. Hade inte tvekat att använda det i fjällen under sommarhalvåret och en bra bit av våren och hösten också.
 
Senast ändrad:
Kanske kan vara värt för TS att undersöka något av Expeds Orion eller Venus-modeller. (...)
Jag har bara tittat på enmansmodeller, men Exped verkar generellt hålla hög klass med riktigt genomtänkta detaljlösningar.
Annat jag tittat på som gett kvalitetskänsla (dock också bara enmansmodeller) var tyska Vaude.
Jag brukar föredra gröna färger då dessa smälter bättre in i naturen och inte ser ut som en flugsvamp om någon medvandrare skulle vilja fotografera en vy där mitt tält finns med, men det är ju min personliga preferens.
Jag har några olika HB gröna tält, varav ett är i den nya nästan grönsvarta färgen. Jag kan inte märka någon större skillnad på att den mörkare färgen på något sätt drar till sig mer insekter, däremot kan jag förstå att "blomfärger" kan göra det.
Vissa vill ju ha knallorange e.d. av säkerhetsskäl, och/eller för att lätt hitta hem till ett basläger. Men det kan man vid behov fixa på annat sätt, och jag föredrar också naturfärger (har därför väldigt svårt för bl a Helsports nya mörkblå). Men det måste inte nödvändigtvis vara mörkt, det finns en del vackert ljusgröna och sten/sandfärgade tält, som smälter in lika fint.
Det där med att mörkt drar till sig insekter har jag mer märkt på kläder.
Men nu är vi nästan lite OT :)
 
Dels för att det blir ljusare och trevligare därinne, och dels för att det inte blir så varmt, om solen gassar på en morgon. Ju mörkare färg, desto mindre ande av solinstrålningen reflekteras bort av tältduken.
Jag har också fått för mig att mörka färger drar till sig mer flygfän (men det gör även t ex starkt gula och blå).
En aspekt som jag uppskattar med ljusare tält är att de släpper in mer ljus under höst och vinter. Under de mörka månaderna vill jag gärna ha så många ljusa timmar som möjligt och att faktiskt vakna när solen börjar gå upp är en klar fördel.
 
Mitt MSR på bilden var ju ljust men HB unna grönt var ju för mörkt även runt 5-10 aug för att läsa karta inne på kvällen delvis pga 30 D väv och solit innertält.
Provade ca 15 tält på öppet köp före dett a 1v beg köptes Msr kunde gått bättre om man var 2 men ensam fast provat flera ggr i fint väder.
Prova Alltid det tält du ska anv på kalfjäll i busväder hemma gärna trött och hungrig dvs som efter en lång dag i fjällen.
Det ska gå fort och lätt att sätta upp det tält du välger kan dock gå bra med 15 D tält men räkna med betydligt kortare livslängd.
De billigaste nya med aceptabel vikt kan vara i Polyester från Vaude el Ferino.
Eller ett lätt beg märkestält som mitt oftast då 20-30% under nypris med 90% livsläng kvar anser jag vara bästa köp/val
 
Jag har tester och turrapporter på fjellforum.no pga mindre reklam och fler skribenter som är ute ofta året runt i hårdare klimat än de flesta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
disgruntled Fråga gällande vattenpelare på tält. Bo och sova 0
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
asfaltsbarn Sovsäck hjälp och fråga Bo och sova 4
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
ABL Dum fråga !? Bo och sova 4
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
dmitrij En fråga till Kaitumägare Bo och sova 3
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
heppen Coop / WigWam : Apache, tält fråga Bo och sova 21
jamo Fråga om Golite Hex-tillbehör Bo och sova 11
ufo969 Fråga ?? Bo och sova 3
mrhandley newbi fråga: Blött tält Bo och sova 15
lusth Ännu en fråga! Bo och sova 2
cjonsson Boende i stuga, 1st dum fråga Bo och sova 6
Niklas Östergren Fråga till AKKA:s ägare (enl. liknande) Bo och sova 15
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
skogsvakt hjälp önskas ang. HB tält Bo och sova 43
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.