Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT)

Hej!
Efter att mitt billiga tält gick sönder och jag och min flickvän sticker till Abisko på lördag är det lite brådis med att köpa ett nytt tält.
Frågan är vad jag ska köpa, tänkte begränsa mig till hilleberg för att det ska gå lite snabbt att ta ett beslut.

Vi tänkte oss ett tre persons tält för att få lite mer plats än att bara ligga ner och sova. Där verkar ju Nammatj och Nallo vara relativt likvärdiga.
Får man plats med två biffiga ryggsäckar inne i tältet samtidigt som man sover(två pers)?
Är det ok med plats att bränna igång ett multifuelkök i absiden i ett icke GT eller ska man ta GT med allt vad det innebär av viktökning och prisökning?
Är ventilationen i Nammatj otroligt mycket bättre än i Nallo så att man kan motivera skillnaden i pris/vikt, eller fungerar det att köra på Nallo och torka lite med en trasa innan man packar ihop?

Alla synpunkter emottages tacksamt.

/Daniel
 
black dog; sa:
Hej!
Efter att mitt billiga tält gick sönder och jag och min flickvän sticker till Abisko på lördag är det lite brådis med att köpa ett nytt tält.
Frågan är vad jag ska köpa, tänkte begränsa mig till hilleberg för att det ska gå lite snabbt att ta ett beslut.

Vi tänkte oss ett tre persons tält för att få lite mer plats än att bara ligga ner och sova. Där verkar ju Nammatj och Nallo vara relativt likvärdiga.
Får man plats med två biffiga ryggsäckar inne i tältet samtidigt som man sover(två pers)?
Är det ok med plats att bränna igång ett multifuelkök i absiden i ett icke GT eller ska man ta GT med allt vad det innebär av viktökning och prisökning?
Är ventilationen i Nammatj otroligt mycket bättre än i Nallo så att man kan motivera skillnaden i pris/vikt, eller fungerar det att köra på Nallo och torka lite med en trasa innan man packar ihop?

Alla synpunkter emottages tacksamt.

/Daniel

Den största skillanden mellan Nammatj och Nallo är vikt, materialval och ventilation. Nammatj är ett bättre vintertält så om vinterturer ingår i era funderingar ska du välja det.

Jag har själv ett Nammatj 3 GT och ett vanligt Nallo 2. GT absiden är väldigt bekväm och jag uppskattar att kunna breda ut min packning inomtälts. För att svara på din fråga om det går att köra ett bensinkök i en icke GT absid, så visst går det men det kräver lite mer försiktighet.

Personligen skulle jag nog hellre välja att ha absidutrymmet snarare än plats för ytterligare en person i innertältet. Men det beror ju lite hur ni planerar framtiden och så... Under förutsättningen att det är 3-säsongsturer som vi talar om hade mitt personliga val fallit på Nallo 2 GT. Det skiljer bara 400g för GT-absiden och om du inte är UL-fantast så är det värt det. (En UL-are bär väl inte tält :) )

Lycka till!
 
Hmm

Det blir aldrig riktigt lätt sånt här :(
Man önskar ju att det skulle komma någon som sa att man ska köpa ett visst tält och att en enig utsidanpanel sedan håller med ;)

Hursomhelst, jag är inte på något sätt en extremäventyrare, är väl mest förtjust i skog snarare än fjäll, viss kärlek till skärgården. Antar att ett Nallo har ok ventilation trots allt. Det jag diggar med just tre mansvarianten är att man kan ha lite grejs inne i tältet, men du har ju helt klart en poäng med att 2mans nallo gt inte är ett dåligt val.

Min flickvän hisnar så klart inför tanken på att betala så här mycket pengar för ett tält, men, konstigt nog så tyckte hon att vi nog kunde komplettera med ett till tält längre fram om det skulle behövas. (topp tio listan på saker man aldrig trodde man skulle få höra efter att med nöd och näppe driva igenom ett hillebergköp ;) )

Som någon sade i någon av de tidigare trådarna så kommer man nog att sova gott i de flesta av de tälten som diskuteras, det viktigaste är ju att komma ut och använda dem.

/Daniel
 
Jag har ett Nallo 2 som jag har använt lite nu. Vet inte hur stora ryggsäckar ni har eller hur stora ni själva är, men jag måste säga att det går att stuva in förvånansvärt mycket packning i det lilla tältet.

På min långcyklingstur jag just kommit hem ifrån fick vi in ALL packning i tältet, och det var verkligen inte lite. Vi hade bland annat med oss varsin fiol, och såna är ju aningens skrymmande. Fioler och lite kläder samt styrväskorna fick gott och väl plats i innertältet, och resten av packningen (ca 120 liter packning sammanlagt) fick plats fint i absiden.

Köper ni ett Nallo 3 tror jag absolut ni borde få plats. Varken jag eller min kompis är jättestora och långa, så är man lång får man ju inte in så mycket packning i fotänden. (Tål väl att nämnas antar jag.)

Vad gäller matlagning vet jag inte, för det regnade aldrig när vi tältade. Men man kan ju häkta loss innertältet och knöla ner det i fotänden på tältet, så får man en stor absid. På så vis har man ju plats för att laga mat även om man inte har ett GT-tält.

Jag är mycket nöjd med mitt Nallo 2, och ångrar inte mitt köp en sekund. Då har jag ändå den gamla modellen, med lite sämre ventilation. Tycker inte att det är dålig ventilation alls, men jag har ju inte provat de andra Hilleberg-tälten, och jag har väl kanske inte lika höga krav som folk i Skinnarmos klass...

Lycka till med tältköpet!
 
Halvlång och Halvbred

Ligger på 185 cm så jag tror det kan bli trångt vid fötterna om vi vill ha packningen där. Bra idé med att fimpa lite av innertältet vid behov. Det värsta är ju som sagt att det är riktigt brådis, annars skulle jag nog ha botaniserat runt lite mer.

Förhoppningsvis står jag på sydtoppen (var det väl?) någong gång runt den 25:e :).

/Daniel
 
Förbrylla mera

Under en klättertur på två veckor hade jag och min klätterpartner vårt Nammatj 3 GT. Alla våra morronbestyr och fix skötte vi i tältet. Vi hämtade vatten redan på kvällen och sedan kunde man ligga och dra sig under tiden maten kokade på morgonen.

Våra grannar hade ung. samma utrustningslista, massvis med klätterprylar, i ett Nallo 2. De satt utanför tältet i ur och skur för att laga mat.

Samtidigt har jag på kortturer också haft all min något bantade packning och matlagninsutrustning inne i vårt Nallo 2.

Allt handlar om vad du som tältanvändare har nytta av och själv prioriterar.

- om låg vikt är högt prioriterat => Nallo 2.
- om en kompromiss mellan låg vikt och goda utrymmen är högt proriterat => Nallo 2 GT eller Nallo 3 GT.
- om ett gediget tält med god stabilitet, vinterturer och eller lång och krävande användning är prioriterat => Nammatj 3 GT.
 
Jag har ett Nallo 3 och tror att det skulle passa er ypperligt. Ni borde kunna ha all eran packning i tältet och kunna använda ett kök i absiden, gas i alla fall som jag använder. Nallo är så bra gjort på det sättet att man kan öppna så man inte får någon kondens vid matlagning men att man får den eftersträvande vindskyddet.

Glöm det där med ventilationsproblem på sommaren.
 
Stalon Combi

Hej
Om man nu inte kan välja mellan GT eller inte GT så har det ju nu komit ett alternativ Stalon Combi en liten jämförelse följer här(hämtad ur Hillebergs katalog)

Nammatj 3 3,0kg 5900 kr
Nammatj 3 GT 3,7kg 6900 kr
Nallo 3 2,4kg 5300 kr
Nallo 3 GT 2,8kg 5980 kr
Stalon combi 2 3,6kg 4950 kr
Förlängning (GT) 0,850 kg 1250kr

Stalon combi ger alltså högre vikt men lägre pris och man kan välja om man vill ha ett GT tält på ena turen och icke GT på nästa tur

/Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.