Hur rymligt är HB Nammatj?

Hej,

Jag går i tältfunderingar, ska köpa mitt första tält och har läst en del i forumet för att få tips och idéer. Har kommit ner till två alternativ (tar gärna emot andra förslag dock) men har några frågetecken jag hoppas få hjälp med. Tältet ska användas till framförallt fjällvandring och fotoutflykter under sommar och höst och två personer ska rymmas bekvämt men det ska helst finnas möjlighet att rymmas tre.

De tält jag funderar på nu är:

* Hilleberg Nammatj 3 GT
* Helsport Fjellheimen Camp 3

Min fundering gällande Nammatj är hur rymligt det är, och då särskilt ligglängden. Jag är 185 cm och ingen i mitt sällskap är längre än så. Därför tycker jag att 220 cm borde räcka. Men i forumtrådar hittar man antydningar till att ligglängden inte räcker, att de som är 185-190 cm och längre behöver ett Keron eller Kaitum (som är för dyra för min budget) för att inte ligga mot tältduken. Stjäl den sluttande tältduken så mycket? Skulle gärna behöver höra era erfarenheter av detta. I övrigt tycker jag Nammatj GT verkar vara ett optimalt tält, det enda jag kan ha åsikter om är vikten.

Helsport-tältet verkar på papperet väldigt bra, 230 ligglängd, 110 cm innerhöjd där det är som högst, lättare (3,1 kg enligt en tidning som testat och vägt) och kostar en tusenlapp mindre. Tyvärr kan jag inte se detta tält live utan får helt lita på tester och andras omdömen. Vad har ni att säga om detta tält?

Någon som har andra förslag?

/Fredrik
 
Hilleberg vs Helsport

Hej Fredrik
Jag har ett Hilleberg Nammatj 2 GT och är mkt nöjd
Campar både vinter som sommar och ventilationen är bra,
Vikt mm likaså.
Dock så tar sovsäcken i fotändans tyg på mina 185 cm och framför allt när jag har min varma och för all del stora dunsäck,

Jag har en hel del erfarenhet av Hilleberg Svalbard och det är ett kanon tält.
Minst lika bra kvalitet som Hilleberg och företaget Helsport är som uppstickare på den svenska marknaden mkt kundorienterade. Skulle jag köpa tält idag så skulle jag välja Helsport.

/ Fredrik
 
Jag har ett Nammatj 3 och är 178 cm. Visst kan man glida ner om man lägger sig i lutning men så länge man ligger med knoppen nära dörren funkar det bra. Brukar stoppa in fotänden av sovsäcken i skaljackan också. Visst hade det varit skönt med helt vertikal vägg men då blir det tyngre. Har är mitt i blåsten, bara 15 m/s då men stormvindar på natten http://www.youtube.com/watch?v=lr7MYJB9tFI. Funkade bra men jag sov inget alls. Jag gillar verkligen tältet.
 
Jag är 188 cm lång och skulle också helst välja ett tält med två vertikala innertältsväggar. Om jag hade råd till (och plats för) många tält hemma skulle jag slå till på detta.
Utan att tveka.

/daniel
 
Tack för alla snabba svar! Mycket nyttig information. Jag gillar Nammatj-tältet men som jag kan förstå är ett tält med vertikala väggar att föredra. Ett Kaitum GT vore ju trevligt men det blir för mycket pengar.

Jag är 188 cm lång och skulle också helst välja ett tält med två vertikala innertältsväggar. Om jag hade råd till (och plats för) många tält hemma skulle jag slå till på detta.
Utan att tveka.

/daniel

Det här ser ju intressant ut. Fjellheimen Double verkar motsvara ett HB Kaitum i modell. Har någon erfarenhet av just den butiken i Danmark. Priset var ju helt rätt!
Kommer jag sakna förlängd absid? Jag är ingen van tältare så jag har egentligen inte koll på vad jag behöver men tänkte satsa på ett tält som blir rätt från början.
 
Jag har handlat därifrån 1 gång och det gick utan problem. Jag tror det blir fraktfritt dessutom, men är inte säker.

Jag har inte sett Fjellheimen double live, men dock Camp, och jag tycker att de verkar vara riktigt bra tält som Helsport syr. De lämnar dessutom bra garantier på sina produkter.

Vad gäller förlängd absid eller inte är jag också nybörjare. Jag har ett tält som påminner om Fjellheimen Camp och ett Keron 4. Jag tror omständigheterna styr vilket som passar bäst.

Man kan häkta av en del av innertältet vid behov och på så vis få en längre absid. En fördel med double-modellen är att det finns två absider/ingångar.

Vid kyla och dåligt väder är det skönt att ha gott om plats i innertältet och då är den extra takhöjden bra.

Ett budgetalternativ till Fjellheimen Camp finns här :)

/daniel
 
Var det Bergans tält på budget-länken? ;)

Väldigt lika Compact-serien...
Ja, det är sant. Bergans är ju också ett alternativ. Mitt budgetförslag kanske snarare liknar Kompakt light då det är lite lättare och rymligare. Bergans tältet har yttertält av polyester ripstop medan xtend tältets är av nylon ripstop, vilket ju även gäller Helsports och Hillebergs liknande tält.

Men Bergans Kompakt light är trots polyesterduk relativt lätt och har ofta fått goda omdömen. Dessutom behöver inte nylonduk alltid vara bättre. Andra vet mycket mer än jag om detta.

Jag skulle valt double. :)

/daniel
 
Vid vandringstält är låg vikt och gott utrymme av hög prioritet. De Helsport ego sovit i har varit av jämn, hög god kvalitet och rymliga nog för mina 184 cm och gärna rejäla sovsäckar.
GT absid har vi aldrig vare sig haft behov av eller lust att bära, less is moore. Skulle det inträffa att trevliga tältgrannar vill förhöja kvällningen ihop med oss, duger det väl med att knäppa ner.
Som vanligt när bugdgetalternativ dyker upp skenar vikten oxså uppåt.
 
Du får provligga tältet, jag är 190 cm och räknade bort både Nammatj och Nallo då jag bytte tält förra året just pga att sovsäcken trycks mot duken i fotändan, lutningen är för brant.
Jag köpte ett Kaitum istället, mycket trevligt tält.

Det finns flera märken som har liknande design som Nammatj:
- Fjällräven
- Arctic Alpine
- Jack Wolfskinn
- Helsport
- Bergans
m.m.

Bara att kolla längd och vinkel på duken och välja tält.
 
klipp klipp...
Kommer jag sakna förlängd absid?
klipp...

Kanske ibland, beror på hur du ska använda det...

På vintern tycker jag den förlängda absiden är mycket värt, skönt med gott om utrymme när man lagar mat och det är lite halvtaskigt väder. Särskilt om man är 3pers i ett tremanna, känns som det skulle bli trångt annars...

Men, på sommaren tycker jag det är onödig vikt vid vandring. Vid paddling spelar det ju mindre roll. Sen kan det väl kanske vara lite svårare att hitta plats till ett så långt tält.

Ett tält med två små absider ger ju ändå hyfsat utrymme för grejer, kanske inte så tokigt...
Välj tält efter hur du tror attt du kommer att använda det mest. Det kommer att funka till andra aktiviteter också.

Själv har jag
Nammatj 3gt på vinterfjäll, och någon enstaka gång på sommaren.
Ett hemmasytt, litet, lätt, ryggåstält, eller tarp på sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
bredviken Lätt rymligt fyrmanställt? Bo och sova 8
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.