Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2)

Hej
Då var det dags att höra era tips och råd inför mitt tältköp. Jag har tänkt att anväda det vår, sommar och hörs och både vid fjällvandringar och "vanlig" tältning. Ska både bäras själv och den dagen man hittar någon kompis eller flickvän som vill följa med.

Nallo 2GT: 2,6kg 5250kr
Nammatj 2GT: 3,5kg 5595kr
Kaitum: 2,7kg 5690kr

De få hundralappar som skiljer spelar ingen roll utan det är funktion och vikt som gäller.

MvH Robin
 
snuffle; sa:
Nallo 2GT: 2,6kg 5250kr
Nammatj 2GT: 3,5kg 5595kr
Kaitum: 2,7kg 5690kr
Om du vill frisera priserna litegrann så ska du kolla på Hillebergs outlet:
http://www.hilleberg.se/outlet.HTM
De säljer garanterat inget skräp ens på sin outlet. 20-30% rabatt för att tältet stått i en mässhall några veckor, eller har ett lagat hål på ett par cm någonstans är rätt bra deal.
Ex:
Nallo 2GT för 3675 kr (30% rab)
Nammatj 2GT 4476 kr (20% rab)

Klokt val att gå på GT-modellerna. Även om Nammatj och Nallo utan GT är fina tält, så är det där extra utrymmet så himla bra. Du kan ledigt lägga två stora ryggsäckar bredvid varandra, torka kläder ovanpå dem och ändå ha plats att laga mat i absiden, liksom att ta sig in och ut utan att några cirkuskonster.

Jag valde ett Nallo framför Nammatj (trots att jag var mer sugen på det senare) pga den lägre vikten (nästan ett kilo mellan 2GT-modellerna). Trots ganska fult väder har det aldrig varit någon fara med mitt Nallo2GT, och jag har en kompis vars Nammatj blåste sönder under mystiska omständigheter en natt när det enl uppgift inte alls blåste så hårt (bra statistik att basera sina val på, va?!). Enda nackdelen förutom lägre slitstyrka (och hur stor praktisk betydelse har den egentligen?) med Nallo är sämre ventilation (ssk tydligt vintertid) pga endast en ventil. Vissa verkar lida mycket av detta, jag har aldrig gjort det. Håller upp yttertältduken något från marken om jag vill ha ventilation, och blåser det för mycket för denna lösning så brukar ventilationen inte vara något problem. Har kört mitt Nallo sommar som vinter utan probs.

"Kaitum" fanns inte när jag skaffade tält, men jag gillar en stor absid framför två små. Har inget problem att laga mat och ha packningen i samma absid om den är nog stor. Snarare tycker jag att flera små utrymmen kan vara ett sämre sätt att nyttja ytan på.
 
Kan du köpa på outlet så gör det, köpte själv ett Nallo 2 och det var som nytt. Jag valde Nallo 2 utan GT absid för att jag vill kunna använda det som solotält (med rimlig vikt) samt ha möjlighet att vara två med "lättvikts"-packning (inte ultralätt). Det kan nämnas att absidern på vanliga Nallo inte är så liten som man skulle kunna tro, den räcker ganska långt, det är snarare så att GT-absiderna är riktigt stora.

Om Nallo är lättviktsvarianten av Nammatj så är Kaitum lättviktsvarianten av Keron.

Jag tycker Kaitum ger i detta sammanhang bäst prestanda av ovan nämnda tält. Jag skulle inte tveka ett ögonblick mellan det eller Nallo 2 GT. Två absider ger flexibilitet såsom att kunna laga mat i en absider och ha in/utgång på andra så man slipper hoppa över packning och matbestyr. Men den stora behållningen med kaitum har du av att ha ett innertält med fullhöjd i båda ändar, storleksmässigt blir det betydligt trevligare då du kan utnyttja hela innertältet. I nallo och nammatj sluttar kortänden och är i praktiken obrukbar annat än att sticka fötterna i.
[Ändrat av niben 2006-04-17 kl 18:15]
 
Absid eller innertält viktigast?

Om man gillar utrymmen i innertältet mer än i yttertältet är det Kaitum som gäller.
Det är bredare och har vertikala kortsidor, vilket ger mycket större användbar innervolym än till exempel Nallo som har en väldigt låg fotända.
Personer över medellängd får plats, och du kan sitta upp i hela tältet.

Ventilationen blir nog också bättre på Kaitum eftersom det är lättare att få ett bra luftflöde genom tältet.

När kommer 3-mans-Kaitum?

Tillägg:
:) Niben hann visst före med ungefär samma synpunkter!


[Ändrat av Nordesjö 2006-04-17 kl 18:25]
 
Har själv Keron men hade Kaitum funnits vid köptillfället hade det varit mycket intressant. Gick själv och valde mellan Nammatj GT och Keron, d.v.s. mellan en stor absid eller två mindre. Stor absid är bra, särskilt vintertid och vid klättring när det finns mycket utrustning att hålla reda på (eller vid busväder), men jag valde två mindre p.g.a. flexibiliteten och förkärleken att ha en egen absid att ha sina prylar i. Dessutom ska man inte glömma att det går att skapa en stor "absid" vid behov i alla Hillebergtält genom att knäppa loss innertältet. Är lämpligt i t.ex. Keron vid matlagning i absiden.

I slutändan är det nog mest en smaksak, eller kanske mer en avvägning mellan vad man föredrar, fördelarna med båda varianter är ju uppenbara.
 
Personligen skulle jag slå till på Nallo 2GT. Har idag ett Nammatj 3GT som jag tycker är lite väl tungt... Men ska du använda det mycket och ofta samt särkskilt på vintern skulle jag varmt rekommendera Nammatjmodellen. Att tänka på vad det gäller Nallo & Nammatj är den sluttande fotänden som kan upplevas som väl kort (sovsäcken trycker innertältet mot ytterduken med kondens och annat blött ner på sovsäcken som slutresultat) för folk över ca. 180 cm, så är du lång föreslår jag Kaitum. Jag gillar den stora absiden som fås i GT-modellen, så jag skulle ta en sådan i stället för två små (Kaitum).

Det var mina 25-cent.

/ 170 cm Nicke
 
Det lutar mer och mer mot att jag köper ett Kaitum.

Går det utan bekymmer eller risk för tältet att laga mat ute i en av absiderna, vad tror ni? Jag använder ett TechnoTrail gaskök.
 
Har lagat mat i Kerons absid, inga problem, Kaitums absider är väl ungefär lika stora (eller?). Det var förvisso med ett Trangia med gasolbrännare. Är man orolig så kan man ju med fördel knäppa loss en del av innertältet så har man hur mycket utrymme som helst.
 
snuffle; sa:
Det lutar mer och mer mot att jag köper ett Kaitum.

Går det utan bekymmer eller risk för tältet att laga mat ute i en av absiderna, vad tror ni? Jag använder ett TechnoTrail gaskök.

Det är helt riskfritt. Riskerna med att laga mat i tältet är ju om du har bensin/fotogenkök där en öppen låga kan slå upp ( vid handhavandefel dvs.. ) och ställa till det. Med ett gaskök kan du lugnt ligga inne i själva tältet och laga frulle. Se bara till att du har nåt under köket ( skärbräda etc ) så du inte bränner sönder golv/liggunderlag etc..
[Ändrat av öringen 2006-04-18 kl 10:05]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monika1 Nallo 2GT nya och gamla Bo och sova 1
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.