Uppsättning Nallo 3GT

Har ett nytt Nallo 3 GT med tillhörande footprint som testades för ett par helger sen i blåst och snöblandat regn. Tycker det funkade väldigt bra, men har några frågor gällande uppsättning.

Tältet var uppsatt med alla stormlinor, främre och bakre stormlinorna satt med 45 graders vinkel framåt/bakåt från tältet som i instruktionen. Bakre ventilationen utspänd med tillhörande stormlina. Tältpinnarna var spända som i instruktionen.

  • Upptäckte att ytterduken vid sömmarna i fotändan näst intill ligger emot innerduken, det hänger väldigt slappt och är ca 5 cm över innerduken. Med ett par fötter i en sovsäck så ligger innertältet mot yttertältet vilket givetvis resulterar i en blöt sovsäck. Några tips, hur gör ni?
  • Andra grejen är att när man spänner stormlinorna dras tältduken ut mot tältpinnarna som går i kanalerna på utsidan av tältet. (Infästningen för stormlinorna sitter ju inte på tältpinnskanalerna, utan där kanalerna fäster mot yttertältet.) Detta gör att tältduken ligger mot pinnarna och risken att det regnar in är större. För att få tältduken att inte ligga emot får man knappt spänna linorna alls och det känns ju konstigt, de är ju där för att säkra upp vid storm? Vad säger ni andra om detta, gör det inget att de ligger emot eller hur gör ni för att slippa detta?
  • Vid nollgradigt hade vi väldigt mycket kondens inne i yttertältet, har ni några tips för att minska kondensen vid blåst & snöblandat regnväder?

Väldigt nöjd med tältet i övrigt och guld värt med extragolvet i regnväder och våt mark. Väldigt enkelt att sätta upp och gott om plats för två personer med packning.
 
Om du drar så hårt i linorna att tältstången inte längre spänner ut kanalen utan istället ligger mot tältduken innanför kanalen då tror jag att du drar för hårt. Linorna behöver inte spännas mer än att duken på tältet är sträckt.

När det gäller fotänden låter det som att du kunde spänna yttertältet mer..?

Kondens, det som allmänt gäller är öppna ventiler och dörrar (menar nu inte myggnäten) så långt det är möjligt. Runt nollan och regn/snö är det oftast ändå kondens pga hög luftfuktighet. Har t o m fått kondens under en tarp i sådant väder...bara att lära si hantera. Ett sätt är att torka ur med wettex innan nerpackning. Andra tar isär inner- och yttertält före transport.

//J
 
Om du drar så hårt i linorna att tältstången inte längre spänner ut kanalen utan istället ligger mot tältduken innanför kanalen då tror jag att du drar för hårt. Linorna behöver inte spännas mer än att duken på tältet är sträckt.

När det gäller fotänden låter det som att du kunde spänna yttertältet mer..?

Kondens, det som allmänt gäller är öppna ventiler och dörrar (menar nu inte myggnäten) så långt det är möjligt. Runt nollan och regn/snö är det oftast ändå kondens pga hög luftfuktighet. Har t o m fått kondens under en tarp i sådant väder...bara att lära si hantera. Ett sätt är att torka ur med wettex innan nerpackning. Andra tar isär inner- och yttertält före transport.

//J

Tack för svaret. Jo, det är väl inte ultimata förhållandena för att slippa kondens i tältet, men alla tips är välkomna! Wettextrasan var tacksam att ha med, trots att vi skakade av tältet innan vi packade ihop det var vikten ett kilo(!) högre när vi kom hem. Innertält och yttertält packade ihop eftersom vi bara skulle hem och hänga upp på tork, annars får man nog dela dem.

Lyckades inte spänna yttertältet vid fotänden mer, skulle vara kul att höra hur någon annan med samma tältmodell gör.

Jo, det känns ju som man drar åt stormlinorna för hårt. Men de måste vara väldigt slappa för att jag inte ska få problemet med att tältduken ligger emot pinnen, i princip bara uppsatta men ospända och det känns ju inte heller riktigt rätt?
 
Jo, det känns ju som man drar åt stormlinorna för hårt. Men de måste vara väldigt slappa för att jag inte ska få problemet med att tältduken ligger emot pinnen, i princip bara uppsatta men ospända och det känns ju inte heller riktigt rätt?

Stormlinorna är inte till för att spänna duken utan för att förhindra att tältbågarna att deformeras när det blåser. Dom ska vara sträckta, inte spända.

Jag blir osäker om det är tältbågen eller tältpinnen du syftar på, men i regel kan man säga att tältpinnarna som fästs i botten av bågkanalerna är ganska överflödiga, och används dom ska man spänna upp tältet först och sätta dit dom sen. :)

Angående kondens i tältet så är det svårt att undvika vid sånt väder, varm fuktig luft i tältet möter den kalla tältduken och kondenseras. Lösningen på det heter ventilation och därmed både lägre temperatur och mindre fukthalt i luften i tältet. :) Öppna ventilerna helt!
 
Stormlinorna är inte till för att spänna duken utan för att förhindra att tältbågarna att deformeras när det blåser. Dom ska vara sträckta, inte spända.

Jag blir osäker om det är tältbågen eller tältpinnen du syftar på, men i regel kan man säga att tältpinnarna som fästs i botten av bågkanalerna är ganska överflödiga, och används dom ska man spänna upp tältet först och sätta dit dom sen. :)

Angående kondens i tältet så är det svårt att undvika vid sånt väder, varm fuktig luft i tältet möter den kalla tältduken och kondenseras. Lösningen på det heter ventilation och därmed både lägre temperatur och mindre fukthalt i luften i tältet. :) Öppna ventilerna helt!

Då får jag tänka på att inte dra åt stormlinorna alls, utan bara sätta upp dem sträckta och se om det hjälper. Menar givetvis tältstängen/bågen och inte pinnarna, felskrivet av mig!
 
tänkte bara kolla om du spännt den justerbara stångfoten ordenligt? kan tänka mig att man kan få det problemet annars... den ska hela vägen in mot själva tältet.
(http://hilleberg.se/sv/node/300 se under "stångåtdragare")

Jo, den är spänd - det var det jag menade när jag skrev att tältpinnarna var spända som i instruktionen. Tyckte själv det lät väldigt konstigt med tältpinnarna, men ordet tältstänger var helt bortblåst just då. :)
 
Har ett Nallo 2 och har upplevt att innertältets golv mår väl av att sträckas, efter resning mot absiden.
Då blir där en liten lucka mellan fotänden på innertältet och yttertältet.
go tur
 
Tack för svaret. Jo, det är väl inte ultimata förhållandena för att slippa kondens i tältet, men alla tips är välkomna! Wettextrasan var tacksam att ha med, trots att vi skakade av tältet innan vi packade ihop det var vikten ett kilo(!) högre när vi kom hem. Innertält och yttertält packade ihop eftersom vi bara skulle hem och hänga upp på tork, annars får man nog dela dem.

Lyckades inte spänna yttertältet vid fotänden mer, skulle vara kul att höra hur någon annan med samma tältmodell gör.

Jo, det känns ju som man drar åt stormlinorna för hårt. Men de måste vara väldigt slappa för att jag inte ska få problemet med att tältduken ligger emot pinnen, i princip bara uppsatta men ospända och det känns ju inte heller riktigt rätt?

Ok, det var nog det du skrev om att det hängde väldigt slappt som fick mig att föreslå sträckning.

Har inte haft just Nallo, men på Nammatj så kan man sätta pinnar direkt i innertältets hörn och sedan sträcka yttertältet för att öka avståndet mellan inner och ytter i fotänden.

...Markpinnarna som fäster vid bågarna är viktiga, hjälper stången i hård sidvind...som nämndes, dessa sätter man normalt i sist på tunneltält...

//J
 
Just sträckningen går jag bet på, på vårt fjällräven handlar det om att böka runt med positionering av bågar tills tältduken är nöjaktigt sträckt på alla håll. Det varierar beroende på tältplats, markens kupering etc. så mitt tips där blir att låta det ta en extra 15 min att göra finjusteringar för sträckningen. Experimentera!

Däremot har jag ett tips angående kondensen, förutom den allsmäktiga wettexen som redan har nämnts:
Värmeljus. Ett tänt värmeljus jagar ut en hel del kondens och väger dessutom inte många gram. Vid riktigt hård luftfuktighet så att yttertältets innersida dryper, tänd bensinköket i absiden (men iaktta givetvis extrem försiktighet och ha en kniv till hands om du sitter med köket mellan dig och tältöppningen (så att du i värsta fall kan skära dig en ny öppning om det börjar brinna mellan dig och den normala utgången). Det finns även ljuslyktor i handeln som erbjuder värmen från ljuset men lite extra skydd från den öppna lågan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
jessica13 Uppsättning Bifrost Y6? Bo och sova 1
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.