Inköp av Tarp - modell, uppsättning?

Hej,

Jag ska köpa mig ett tarp som jag till att börja med hade tänkt använda under en solo tur som jag ska göra i Muddus i början a Juni. Eftersom jag är slö av mig och slipper betala tarpet själv då de är en födelsedagspresent (bra när man får välja själv ;) ) kommer jag att köpa en färdig produkt och inte sy en själv.

Då jag äger två Hilleberg tält redan har jag sneglat lite på Tarp UL 10. De som fått mig att inte beställa ett sådant är att jag tycker att den har lite för få fästpunkter och, även om jag slipper betala tarpet, är hyfsat dyrt. Ni som äger ett Hilleberg 10 tarp, hur brukar ni lägga upp tarpet när ni saknar träd att fästa i? Tänkte då liknande installationer som denna: http://www.youtube.com/watch?v=MkBeZqXU4zk&feature=related . För jag antar att det inte kan vara nå problem att lägga upp de i A-Frame läge. En annan uppsättning som jag tycker ser intressant ut är den första i denna video : http://www.youtube.com/watch?v=PFUaefaPAhU&feature=related .

Kanske har ni nå tips på andra uppsättningar av tarp?

Tror säkert man klarar sig på fästpunkterna som finns i Hilleberg tarpet men känns ju dumt att köpa Hilleberg tarpet som är ett av de dyraste när man kan få bättre möjligheter med tex DD tarp eller någon av Owares tarp för en mindre peng. Men har samtidigt inte något emot att betala lite extra för kvalite ( detta är endast en personlig åsikt ang Hilleberg, stämmer säkert inte i alla lägen ) kontra funktionalitet så länge produkten kan användas till de jag vill ha de till.

/Henrik
 
Jag har UL10 och kör just den där första varienten på videon. Enda jag tycker är vettig när man saknar träd i närheten. Håller med om få fästpunkter men får återkomma när jag använt den mer till våren. Hursolmhelst är det ruskigt skönt med vindskydd, helt plötsligt kan man sitta "hur länge som helst".
 
Jag har DD Tarp XL och den är stor, lätt och i högsta kvalite..!
Priset gör den till ett kanonköp.

http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?path=BUSHCRAFT%3ASLEEPING+SYSTEMS&prod_id=2007
Har funderat lite på storleken också. UL 10 (2.9x3.5) är 0.5 m bredare än DD Tarp (3x3), är detta 0.5 meter som jag kommer att sakna om jag köper DD? XL tror jag blir lite stort, samt att vikten ökar. Är ingen riktig UL packare men många bäckar ... :) När brukar du använda din?

Jag har UL10 och kör just den där första varienten på videon. Enda jag tycker är vettig när man saknar träd i närheten. Håller med om få fästpunkter men får återkomma när jag använt den mer till våren. Hursolmhelst är det ruskigt skönt med vindskydd, helt plötsligt kan man sitta "hur länge som helst".
Använder du fästpunkterna i hörnen för att fästa tarpet längst bak då UL 10 endast har tre på varje sida istället för som i videon fästpunkterna näst längst ut?

/Henrik
 
Jag kör bara med en enda fästpunkt bak så det blir som en kil. Räcker ändå till för 2 pers och hund. Jag brukar bara övernatta på fjäll och då är det tält som gäller pga myggrisk. Misstänker att den setupen blir lite tight med alla packning och saker.

Använder du fästpunkterna i hörnen för att fästa tarpet längst bak då UL 10 endast har tre på varje sida istället för som i videon fästpunkterna näst längst ut?

/Henrik
 
Jag använder en hemmagjord tarp som är 3x3 meter men skulle jag inte ha den skulle jag ha köpt DD tarpen som är 3x3 meter.

Den ser ut att vara bra och den har framförallt många fästpunkter. Ju fler desto bättre. Det enda som saknas på den tarpen är ett "stolpfäste".

På min tarp har jag sytt fast ett stolpfäste exakt mitt på tarpen. På så sätt kan jag spänna upp tarpen som ett 3-sidigt pyramidtält om det skulle behövas. Det kan vara bra om det regnar mycket och att man vill stänga in sig helt och hållet.

Om det däremot båser mycket så spänner jag fast ett hörn i marken och "bygger" en strut med öppning mot läsidan.

Tyvärr har jag inga bilder på detta men jag har en länk till en kul sida med massor av sätt att spänna upp en liksidig tarp.

Länken: http://www.equipped.com/tarp-shelters.htm

De varianter jag använder kommer härifrån.
Low Tetra är den 3-sidiga pyramiden.
Bivvy Bag (Cornet) är struten.

Hur man gör stolpfästen finns på Anders Jonssons hemsida.
Länk till en pdf:
http://www.andersj.se/tarpet1/tarp4.pdf
 
...

På min tarp har jag sytt fast ett stolpfäste exakt mitt på tarpen. På så sätt kan jag spänna upp tarpen som ett 3-sidigt pyramidtält om det skulle behövas. Det kan vara bra om det regnar mycket och att man vill stänga in sig helt och hållet.

...

Hur man gör stolpfästen finns på Anders Jonssons hemsida.
Länk till en pdf:
http://www.andersj.se/tarpet1/tarp4.pdf

De där med stolpfästet tycker jag verkar som ett väldigt bra grej att ha. Kanske är en dum fråga men men; Är det bara att sy fast stolpfästet utan att man behöver oroa sig om läckage eller måste man limma också?

Misstänker att många bär med sig stavar som man sedan kan utnyttja till tarp uppsättningen. Då jag inte är så förtjust i stavar undrar jag ifall någon har nå förslag på en lätt teleskopstång som kan fylla samma funktion?
 
Får nog bli ett DD tarp på 3x3 meter. Med tanke på att den har flera fästpunkter samt är relativt billigt, får en hammock också billigare än vad Hilleberg tarpet skulle kosta. Tyckte Oware tarpen verkade väldigt intressanta men fick inget svar från dem på frågan ifall de skickar till Sverige. Hittade också http://www.outdoorequipmentsupplier.com/ ifall någon är intresserad. Verkar som att de kan sy till saker på deras tarp åt en efter egna önskemål, tex extra fästpunkter. Hittade också detta som jag tyckte verkade intressant http://www.shelter-systems.com/gripclips/ultra-light-silicon-tarps.html . Smidigt ifall man behöver fler fästpunkter på tarpet eller ifall man vill kunna flytta på dem. Kanske bra som reparationssatts också...

Får tacka så mycket för tipsen om de olika uppsättningsmöjligheterna, ska försöka prova så många som möjligt under nästa tur. Samt stånghållaren i mitten, ska sy fast ett sådant på mitt tarp, verkar väldigt bra. Får väl fundera på ifall de är lönt att börja släpa med sig stavar nu :)
 
De där med stolpfästet tycker jag verkar som ett väldigt bra grej att ha. Kanske är en dum fråga men men; Är det bara att sy fast stolpfästet utan att man behöver oroa sig om läckage eller måste man limma också?

Misstänker att många bär med sig stavar som man sedan kan utnyttja till tarp uppsättningen. Då jag inte är så förtjust i stavar undrar jag ifall någon har nå förslag på en lätt teleskopstång som kan fylla samma funktion?

Sömmen måste tätas. Jag brukar blanda badrumssilikon och kemiskt ren bensin till en lagom tjock blandning som jag penslar på sömmen så att det inte börjar läcka där.
 
Får nog bli ett DD tarp på 3x3 meter. Med tanke på att den har flera fästpunkter samt är relativt billigt, får en hammock också billigare än vad Hilleberg tarpet skulle kosta. Tyckte Oware tarpen verkade väldigt intressanta men fick inget svar från dem på frågan ifall de skickar till Sverige. Hittade också http://www.outdoorequipmentsupplier.com/ ifall någon är intresserad. Verkar som att de kan sy till saker på deras tarp åt en efter egna önskemål, tex extra fästpunkter. Hittade också detta som jag tyckte verkade intressant http://www.shelter-systems.com/gripclips/ultra-light-silicon-tarps.html . Smidigt ifall man behöver fler fästpunkter på tarpet eller ifall man vill kunna flytta på dem. Kanske bra som reparationssatts också...

Får tacka så mycket för tipsen om de olika uppsättningsmöjligheterna, ska försöka prova så många som möjligt under nästa tur. Samt stånghållaren i mitten, ska sy fast ett sådant på mitt tarp, verkar väldigt bra. Får väl fundera på ifall de är lönt att börja släpa med sig stavar nu :)

Jag har med mig stavar även om jag inte använder dom hela tiden. Men dom är bra om man ska vada samt när det är stenigt eller helt enkelt när man blir lite trött. På den ena staven har jag satt fast en kameragänga så att jag kan använda den som kamerastativ (enbent). Jag har även ett litet kamerastativ som jag kan skruva fast på staven så att jag kan filma mig själv när jag går.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Funky5 Inköp av sovsäck! Bo och sova 9
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
tobjan Hjälp med prioritering av inköp Bo och sova 14
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.