Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält

Hej!

jag paddlar kajak och har nog köpt det sista tältet Vålå Dome II kupoltält från Fjällräven. Det tillverkas inte mera men jag hoppas att några av er här på Utsidan har erfarenhet av ett sådant tält?

Jag blir inte klok på hur man ska kunna spänna tältet på ett bra sätt. Det är på tre av tältpinnarna som det finns ett spänne som man ska kunna spänna ner med en remsom är fastsydd i tältduken. Har du ett Vålå Dome tror jag du förstår.

När jag nu ska spänna tältduken så sitter spännet på fel sida av tältpinnen så det går knappt att spänna för spännet är så hårt. Dessutom om jag nu kunnat spänna tältduken så måste jag när jag ska ta ner tältet, böja tillbaka spännet ut mot tältpinnen så att spännet lättare släpper bandet, MEN det är då jag fattar noll för då tar ju tältpinnen emot och spännet går därmed inte att lossa utan en himla mass pill...

Jag har kontaktat Fjällräven men det kan inte förstå vad det kan vara för fel, de har inget tält att titta på.

Jag kan gissa att t.ex. spännet sitter felvänt och har låtit sy om ett av de tre spännena och det kan fungera bättre men jag har inte provat ännu och det känns dumt att sy om ett nytt tält. det svåra är att veta om det är felsytt eller bara är lite konstigt tänkt.

Är det någon med Vålå Dome II som känner igen problemet?

Jag vill få tältet att fungera då det verkar helt ok och med ett bra pris.

Tacksam för svar!

Mvh
Christina
 
Uhh

Jag har ett vålå dome II tält. Tyvärr har jag bara satt upp det en gång och då i mitt vardagsrum. Jag har lite dåligt om tid just nu, men om någon vecka kan jag nog sätta upp tältet och fota av uppsättningen (i detalj) och sända fotona till dig (via e-post)
 
har ingen erfarenhet av nyare fjällräventält, och jag kunde inte hitta någon detaljbild... men det låter som fjällrävens motsvarighet till hillebergs stångåtdragare... även på hillebergs tält sitter spännet precis bakom stången, men då stångkanalen är såpass hög är det inte några större problem att hantera spännet då stången kommer en bit ut... kanske trängre på fjällrävens..?
http://hilleberg.se/sv/development/manufacturing/details
 
Jag gav upp

För ett år sedan köpte jag ett Fjällräven Vålå Dome II, att ha för främst kajakpaddling. Efter ett tiotal nätter i tältet gav jag upp försöken att spänna upp tältet vettigt. När jag drog i någon hörna säckade alltid någon annan del av tältet. Ytterduken låg ofta mot innertältet på "gavlarna" och omintetgjorde fördelen med innertält. Om tältet ställdes upp på ett plant underlag svävade tvärpinnen i luften, den nådde inte ner till marken. Om jag spännde ner den säckade i stället yttertältet på någon sida.

Under sommaren passerade vi av en händelse Örnsköldsvik och Fjällrävens fabriksförsäljning. Där gick vi in och pratade med personalen om tältet men de var väldigt ointresserade av att hjälpa till, utan hänvisade bara till den affär vi hade köpt tältet i. Till slut sålde jag tältet vidare och köpte i stället ett Helsport Gimle 2+, och det är vi nöjda med.

M.
 
Hej igen!

Usch det låter inte bra att det inte ens hjälpte att gå in på Fjällräven.

Angående att tältpinnarna inte nådde ner till marken har jag fått förklarat av Fjällräven att de själva också upplevde. De tog då och sågade av den tältpinnen som var för lång. Varför det var fel på pinnarna kunde de inte förklara utan om jag fick samma problem så rekommenderade de mig att såga av en bit av pinnen...

Jag borde givetvis ha frågat här på Forumet innan jag köpte mitt Vålå II, men jag blev så glad när jag såg att det fanns ett ex av tältet kvar på Skövde Natur. Jag köpte det utan att ha möjlighet att titta på det eller sätta upp det, vilket var dumt. Det låter tråkigt att inte yttertältet håller sig ifrån innertältet.

Jag köpte ett HIKO HIKE BIKE II, för några år sedan men det är inte självstagande utan måste på något konstigt sätt med en insydd pinne i absiden försöka spänna upp med en sten eller något annat på en klippa. Jag tycker inte om det tältet tyvärr.

Men jag vill försöka använda tältet nu i sommar trots allt. Jag håller på med en stor träbåt på kvällarna nu så tiden är knapp inför sjösättningen på lördag. Men efter det så ska jag försöka fota och jag ska försöka sätta upp tältet utomhus också.

Jag ska se om ändringen på hållet på spännet gör någon skillnad och ja det liknar nog andra bättre tälts spännanordning, men på Vålå sitter spännet bara någon centimeter ovanför marken och kommer helt klart för nära tältpinnen för att inte gå att dra åt.

Mvh
Christina
 
Standard?

Tillverkningsstandarden på nyare tält verka understundom ha mera att önska.
Snedsydda, sömnadshål i tak utan kvarvarande tråd. Olika långa stänger trots att bruksanvisningen skriver 3 lika långa stänger. Öglor för pinnar som inte är öglor etc har jag blivit förevisad.
Tältpinnar som har stansskägg kvar reagerar jag inte ens längre över. En omgång med filen går fort.
Uppenbart är att när man handlar dyra märkestält, som satts upp hemma i organisationens lokaler och kontrollerats slipper man oftast dessa produkter som konsument, tyvärr är det ju så att av profitbegär så kommer de underkända produkterna ut på marknaden genom outltorganisationen. Vid nästa ägarbyte är det sällsynt att 10000 kr tältet som köpts för 6000 inte begärs 8´, för det är ju nästan nytt.
En del grejor var faktiskt bättre förr.
 
Hmmm,
jag har inte så stor erfarenhet av olika märken. När jag började paddla kajak runt 1996 så visste jag inte om jag skulle tycka om det utan köpte ett kupoltält på en okänd firma av okänt märke. Det var silvrigt på utsidan o blått på insidan. Inte helt själstagande då absiden spändes ut med en pinne som måste förankras. Det tältet använde jag tills för 2 år sedan då jag köpte Halti-tältet.

Visserligen blev det lite blött genom golvet ibland, men i övrigt fungerade det tills en glasfiberpinne splittrades upp i en ände, jag använde det ändå några år till utan problem men ville senad köpa ett nytt. Billigt är inte alltid sämst men det är ju så olika, så olika!

Att en grej är dyr hoppas i alla fall jag att den har en genomtänkt design, kanske inte alltid som jag skulle tänkt men ändå. Sedan kanske det finns designade dyra tält som andra sedan vill efterlikna men de får inte utforma tälten likadant. Dp kanske de måste änddra någon detalj som kanske inte då blir så genomtänkt. Det står oss fritt att köpa det vi vill, ibland blir det fel, ibland rätt.

Men ett välkänt märke tror ju jag att de ska ta fram genomtänkta produkter, i alla fall såna som fungerar - men jag tar även hänsyn till priser. Jag tycker inte att jag ska behöva köpa ett tält för 6000-7000kr och bo på klippor och fjäll, de nöts och påfrestas rätt mycket då,

Svårt val ;-)

Tina
 
Spännena

Här kommer de sista bilderna. Tälten har tre spännen för att spänna ytterduken. Alla spännena är vända åt samma håll (sydda på samma sätt).

http://img41.imageshack.us/g/img0874rh.jpg/

http://img41.imageshack.us/img41/1592/img0874rh.jpg
http://img222.imageshack.us/img222/4678/img0875b.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/8127/img0876a.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/6524/img0877bp.jpg
http://img64.imageshack.us/img64/5156/img0878zl.jpg

Jag hoppas att bilderna ger någon vägledning för att lösa de problem som du har med tältet. Mitt tält tror jag, kommer att funka bra. Jag kommer troligen ta med det till Island i sommar för en tre till fyra veckors cykelsemester.

Mvh

Jan Lantz
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Lavskrikan Jack Wolfskin Skyrocket III Dome Bo och sova 1
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
plenty1 Allak/Dome ? Bo och sova 2
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.