Nallo 3 GT vs Nallo 4

Tittade lite på Hillebergs hemsida på en ersättning till mitt gamla Fjällräven kupoltält. Funderar på ett 3 personers tält där en av oss ”måste” ha sin packning nära till hands.

Fastnade för Nallo 3 GT på grund av plats för packning i absiden och vikten. Men jämförde sedan med Nallo 4 som väger ytterligare mindre (och dessutom är billigare).

Tänker jag fel när jag tar Nallo 4? Packningen kan ju till och med följa med in i innertältet.

Var köper jag ett Hilleberg tält billigast?
 
Välj GT versionen, dvs Nallo3GT för Nallo4. Den stora absiden är klart användbar speciellt när man är inregnad eller har blöt packning som man inte vill ta med in i innertältet. GT absiden underlättar även vid matlagning i tältet vid dåligt väder.
 
Hej Smux, väldigt tacksam för din feedback. Jag funderade precis i dom banorna, vi har ju alla varit ”inregnade”. Som sagt har jag ingen erfarenhet av Nallo eller tält med stor absid. Min gamla trotjänare till kupoltält har två små absider, det har dock klarat flera vandringar och regnskurar i dess 20 åriga liv. Innan dess var det ”taxatält” helt utan absid. Det är mestadels denna erfarenhet jag bygger mina antagande på.

Just när man är inregnad hade jag uppskattat lite mer plats i tältet. En takhöjd på 1.15 är ju dessutom rena lyxen även om man har en 7cm madrass. Brukar man torka kläder i Absiden? Jag brukar torka på tvättlinan inne i innertältet. Är absiden på Nallo så pass liten att där inte får plats ett par blöta men tomma ryggsäckar, kängor och dessutom få plats med ett kök om man sitter i innertältet och lagar mat? Enligt deras websida är ju absiden på nallo4 i och för sig avsmalnande och med sluttande tak, men 2.10 bred och 1.15 djup.

Jag är tacksam för alla råd och kommentarer. Tänker jag helt fel så uppskattar jag att ni säjer ifrån.
 
Jag skulle också välja med absid alla dagar! har själv nallo 3 gt
Blöta jackor brukar få hänga i taket på absiden och ryggsäckar hamnar i den avsmalnande yttre delen av absiden där de ej är i vägen men lättåtkomliga ändå.

När du ändå investerar så köp med ett footprint (addnature har sålt paket med footprint tidigare har jag sett), mycket lätt att sätta dit eller ta bort om man inte vill bära vikten.
Toppen under blöta dagar att ha golv i absiden

En annan fördel med absid är på vintern, gräver man ut absiden så kan man stå raklång och kan bekvämt byta om. Vid innertälts öppningen får man en hyfsat bekväm "sittbänk"

Kolla även begagnatmarknaden! tror du kan få ett välhållet till en rimlig slant.
 
Titta även på Kaitum!
Mycket större inre rymd än Nallo, och med två absider är det lätt att komma åt packning från två håll.
Jag har ett Kaitum 2p och när vi är två tar vi varsin absid, i "min" absid rymmer jag ryggsäck, blöta kläder, kängor och har plats för köket.
 
Jag hade både Nallo 3gt och Kaitum 3 hemma för påsyn och skickade tillbaka Nallo efter lite överläggande och det har jag verkligen inte ångrat så här 30-40 tältnätter senare.

Skillnaden i innerutrymme är Mycket större än vad måtten skvallrar om i och med de vertikala öppningarna i bägge ändar så om jag blir inregnad bor jag hellre i Kaitum än Nallo med GT. Absiderna sväljer hur mycket prylar som helst, och eftersom de flesta webbsidor skickar med footprint kan grejerna även hållas torra. Även vid fiske då jag kommer direkt ur älven och är genomsur från bröst till tå har "slussen" in i tältet fungerat jättebra. Ventilationen är superb och mer flexibel än på Nallo. Förmågan att kunna öppna en eller båda kortändarna helt har varit guld värd när solen ligger på på morgonen.

Mäkta imponerad helt enkelt, och jag tycker personligen Kaitum har många egenskaper som Nallo GT saknar. Riktigt nöjd blir du däremot oavsett :)
 
Jag har själv inte Nallo GT utan ett vanligt Nallo2 och ett Nammatj 2GT. Nammatj GT är mitt första val på vandringar när vi är två personer, och det blir rymligare än Nallo 2GT tack vare rak ryggås i både innertält och absid. Nallo2 används som rymligt enmans boende eller när vi är ute fyra personer (då förvarar vi alla ryggsäckar och lagar mat i Nammatj).

Kaitum är som nämns ytterligare ett alternativ, det påminner dock mycket om det ryggås tält (Keb3) jag använt i decennier. Två absider, två ingångar. Skillnaden är huvudsakligen att tunnel designen ger bättre innerutrymme samt att man ligger på längden istället för på tvären mot absiderna. Visst fungerar dessa mindre absider för ryggsäckar, blöta regnkläder, kängor och matlagning med viss disciplin, dock upplever jag personligen det spaciösa utrymmet i GT absiden som ett lyft. I Kaitum2 är dessutom takhöjden i ingången 89 cm vilket för mig är för lite för att kunna sitta upp och bekvämt laga mat i absiden.
Ytterligare en skillnad mellan HB Black och Red label tält är avsaknad av myggnät i yttertältets ventiler på Red label för de som anser detta viktigt.

Vad gäller footprints har jag sådana till mina tält, men använder dem sällan. På längre vandringar tar jag aldrig med något footprint för att spara vikt, dessutom blir det bökigt att hålla på och häkta av och vika undan footprint när man skall laga mat, då strålnings värmen från de flesta kök kan skada golvet eller i värsta fall orsaka brand.
 
I Kaitum2 är dessutom takhöjden i ingången 89 cm vilket för mig är för lite för att kunna sitta upp och bekvämt laga mat i absiden.

Ja jag studsade in och ut ur en himla massa HB-tält när det var dags för köp och skillnaden mellan 2 och 3 mannavarianten är mer drastisk i kaitum än i något av de andra tälten med marginal. Väl värt 10% påslag i vikt.

På längre vandringar tar jag aldrig med något footprint för att spara vikt, dessutom blir det bökigt att hålla på och häkta av och vika undan footprint när man skall laga mat, då strålnings värmen från de flesta kök kan skada golvet eller i värsta fall orsaka brand.

Här håller jag helt och hållet med. Jag tar inte heller med det på vandring men uppskattar det om man är iväg på mindre äventyr med vänner, eller om jag är iväg och fiskar och vandrar ganska korta avstånd från bilen. Lite extra lyx att kunna sätta sig på torrt underlag i absiden och ta på sig ytterkläder osv men det är nog faktiskt inget jag hade betalat för om det inte följde med. Köket används självklart enbart utanför tältet med footprintet på.
 
Kaitum3 vs Nammatj3 vs Nammatj3 GT

Tack för alla kommentarer och rekommendationers. Verkar som mitt tankesätt inte fungerade.  Då är alltså frågan istället Kaitum3 vs Nammatj3. Vikten är ju den samma (3.3kg), så då gissar jag att det är funktionerna istället man får gå efter:

Kaitum3
- Inget sluttande tak (höjd 105cm i mitten och 89cm i dörrarna)
- Något större golvyta
- Två absider för packning och matlagning

Nammatj3
- Sluttande vägg, men 105cm mellan bågarna och i dörren
- Grövre väv och grövre pinnar
- Myggnät även i yttertältet
- Liten absid

Nammatj 3 GT
- Sluttande vägg, men 105cm i bågarna och i dörren
- Grövre väv och grövre pinnar
- Myggnät även i yttertältet
- Stor absid, men tungt (Redan uppe på den magiska 4 kg gränsen)

Något annat jag har glömt som borde ta i beaktning? Vad väljer jag nu? Kommentarer och rekommendationers är som sagt välkomna!
 
Jag hade korrigerat "något större golvyta" till drastiskt större användbar golvyta. Skillnaden i användbar innervolym är enorm. Kaitum har även en mer flexibel ventilation, det förtjänar en egen pluspost. Alltså att man kan ställa upp korsdrag på så många olika sätt. När solen ligger på på morgonen är det jätteskönt att öppna upp helt i båda ändar och det har kanske rentav varit höjdpunkterna med tältet hittills med tanke på hur temperaturen dragit iväg tidigare somrar i tält med sämre ventilation.

På tal om myggnät så brukar de dyka upp på tapeten och dela åsikter om hur viktiga de är. Det jag kan tillföra här är att jag använt mitt kaitum på platser som de som inte har fiske på hjärnan förmodligen skulle fly som pesten, alltså myr och sankmark intill rinnande vatten. Trots att man inte kunnat befinna sig utanför tältet utan att bli galen så var myggen inget problem i tältet. Några enstaka följde med när man klev in i yttertältet och efter att ha kommit på plats och smackat ihjäl en eller två mot tältväggen var det helt myggfritt i innertältet. Detta med footprint dock, det hjälper ju säkerligen.

Nammatj 3GT har jag också fått chans att kikat noga på och det är en bunker i jämförelse. Stängerna och Kerlon 1800 väven är ett glädjeämne i sig att handskas med, men de kostar i vikt självklart. Absiden är betydligt mer användbar än i Nallo GT men innertältet upplevs som likvärdigt. Något bättre sitthöjd en bit längre bak i tältet men jag tycker inte det gör alltför stor skillnad.

Sammanfattningsvis, Kaitum 3 om utrymme och gott innerklimat under sommarmånaderna är prio, Nammatj tycker jag vinner enbart på styrka om man inte väldigt specifikt är ute efter den generösa absiden. Den kommer trots allt på bekostnad av bekvämlighet i innertältet jämfört med Kaitum och vilken tid värderar man? Upp till var och en självklart :)

Mitt tips är att ta hem båda från Outnorth, Addnature eller annan sida som erbjuder öppet köp. Slå upp tälten inomhus om det funkar, eller ute när gräset är torrt så går det fint att skicka tillbaka det tält som går förlorande ur duellen.
 
Får göra ett nytt försök att sammanfatta:

Kaitum3
- ”utrymme och gott inneklimat under sommarmånaderna”
- Inget sluttande tak (höjd 105cm i mitten och 89cm i dörrarna)
- drastiskt större användbar golvyta
- Två absider för packning och matlagning
- flexibel ventilation
- Vikt 3.3kg

Nammatj3
- "bunker" Possitivt!
- Sluttande vägg, men 105cm i dörren
- Grövre väv och grövre pinnar
- Myggnät även i yttertältet
- Liten absid
- Vikt 3.3kg

Nammatj 3 GT
- "bunker" Possitivt!
- ”den generösa absiden”
- Sluttande vägg, men 105cm i dörren
- Grövre väv och grövre pinnar
- Myggnät även i yttertältet
- Stor absid
- Vikt 4kg

Fler kommentarer och rekommendationers? Borde jag ta bort Nammatj utan absid helt och hållet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.