• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader?

Hej!

Jag funderar starkt på att investera i ett 4-säsongstält, och Hilleberg är ju ett säkert val, men kostar gör det också. Jag har läst att en del är nöjda med Bergans Compact Light, vilket ju kostar cirka hälften så mycket som ett Hilleberg Nallo.

Vad är den stora skillnaden? Är det värt att investera i ett Hillebergstält för dubbla priset eller är Bergans Compact Light ett bättre val? Vad är de stora fördelarna med ett Hillebergstält?

Tre viktiga faktorer vid tältval är verklig ligglängd, fötterna brukar sticka ut. Verklig sitthöjd, på liggunderlag och sovsäck, slår huvudet i taket är det obra. Total buren vikt, det skall bäras.
Bra kvalitetstält varar såpass länge i praktiken att prisskillnaderna brukar bli löjligt små i det långa loppet, men när man skall inhandlas är det oftast mycket väsentligt.

När man börjar med sitt friluftsliv är det oftast klokt att låna sig fram, speciellt på tält för har man köpt så sitter man där eller måste sälja och börja om. Har inte bekantskapskretsen kan man hyra.
Oftast kommer man vid praktiskt bruk på vad man gillar och ogillar, en eller två veckor med tältslagning och bruk brukar ge en god grund för egna bedömningar. Provturer hemom över veckoändar anbefalls.

Men att mäta vad man verkligen behöver i praktisk ligglängd, praktisk sitthöjd gör att man snabbt kan begränsa urvalet. Lätta tält brukar bli relativt sett dyra tält i inköp, tänk på att det finns en begagnatmarknad oxså. Där finns tusenlappar att spara.

Har ni lusläst http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=206?

go tur

Man kan ju få loss HB tält från staterna hyffsat billigt (om dollarn håller sig där den ska) men jag har dock inte sett någon amerikansk shop sälja bergans.

Edit // Jag ljuger tydligen, ser nu att min favoritaffär moontrail.com faktiskt säljer bergans. 2manmodellen på rea, 249usd, ca 1800kr.

Ett bättre tält än Bergans Compact Light hittar du hos Arctic Alpine Design tents som har samma material och kvalitet som Hilleberg, fast nästan halva priset. Jag har själv köpt ett Arctic Alpine WBT3 (som motsvarar Hilleberg Nallo GT) och är mer än supernöjd!

Tälten finns att köpa på northstar.se

Lycka till med köpet!

Hej!

Jag funderar starkt på att investera i ett 4-säsongstält, och Hilleberg är ju ett säkert val, men kostar gör det också. Jag har läst att en del är nöjda med Bergans Compact Light, vilket ju kostar cirka hälften så mycket som ett Hilleberg Nallo.

Vad är den stora skillnaden? Är det värt att investera i ett Hillebergstält för dubbla priset eller är Bergans Compact Light ett bättre val? Vad är de stora fördelarna med ett Hillebergstält?

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 14
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 12
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 9
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 24
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 26

Liknande trådar

Logga in

Aktuellt: Produktnyheter