Kondens på innertält ?

Jag har tidigare använt endukstält men nu funderat på ett Hilleberg med inner- och yttertält. Jag är lång så i 90% av enmanstälten kommer sovsäcken ligga mot innertältet antingen vid huvudet eller vid fötterna.

Fråga: Vid kondens i tältet (vilket man såklart försöker undvika genom ventilation), har ni med Hillebergtält upplevt kondens på väggarna (i höjd med sovsäck) eller har kondensen endast varit i yttertältet?
 
Kondensen hamnar på insidan av yttertältet, och är det mkt kan en del ev droppa på innertältet. En nackdel är sen att man kanske måste montera bort innertältet och torka, innan man packar, om man inte vill packa ihop ett blött tält.

Jag gillar enkeldukstält om det är varmt, då kan man enkelt torka av kondensen med en trasa. Ofta bättre ventilerade dvs mindre kondens än HB.
 
Får ni inte ont i huvudet av enkelvävstält? Jag hade ett en gång, men vaknade alltid med huvudvärk, så fick göra mig av med det. Vet inte varför, men antog att det hade med ventilationen och kondensen att göra.
 
Har ett Soulo sedan 12 år tillbaka och får emellanåt mängder med kondens som samlas mellan dukarna. Dock inga problem med med dropp på inner-duken och med en ny Vettex original torkar jag direkt när jag vaknat bort allt vatten som samlats på yttertältets insida. Finns gott om plats för detta tycker jag. Sedan får tältet vädras ut och torka så gott det går innan det packas ihop. Den genomblöta tvättlappen sätts i en klämma på ryggan och torkar snabbt. ( klämmor på ryggan är suveräna till blöta handdukar , strumpor, etc.)
 
I mitt Hilleberg Unna är det oftast ingen kondens på insidan av innertältet. Vid sträng kyla ( <-10°C ) får jag dock kondens på innertältets insida, men då är den oftast frusen. Däremot är det blött på innertältets insida ovanför mitt huvud efter min utandningsluft. Jag brukar om väderleken tillåter det inte stänga yttertältet helt för att minska mängden kondens.
 
Jag har tidigare använt endukstält men nu funderat på ett Hilleberg med inner- och yttertält. Jag är lång så i 90% av enmanstälten kommer sovsäcken ligga mot innertältet antingen vid huvudet eller vid fötterna.

Testa att stoppa ned fotändan på sovsäcken i en plastpåse, icakasse el liknande. Och ställ någon liten väska mellan huvudändan och tältduken.
 
Senast ändrad:
Jag har nästan aldrig upplevt kondens på innertältet. Men bäst är så klart om man hittar ett tält som är såpass långt att man får plats ordentligt. Om man inte får plats ordentligt i innertältet är det extra viktigt med generös luftspalt mellan inner och ytter för om du råkar trycka innern mot yttern blir det så klart blött.

Nu vet jag inte hur lång du är men Nortent har Vern 1 som liknar Akto/Enan/Ringstind och innertältet är hela 280cm långt. Yttern är 325cm. Jag har inte sett det i verkligheten men lagt det på minnet då man ibland stöter på långa personer som letar tält. Har hört gott om Nortents Lavvu så hoppas tunneltältet är lika bra.
 
Är det någon här som har testa att ta med en torrboll i tältet? Det används ju flitigt i husbilar och husvagnar.
Det funkar i max 2 dygn och sen är dom fulla pga att vi andas. Fuktighet i tält har inte med tältet i sej att göra pga att vi som är inne i tältet andas och skickar ut ånga för varje andetag och det blir vatten eller kondens tillslut
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.