Andrahandsvärde på tält ?

Jag har ett väldigt lite använt Marmot Grid Plus 2P, inför en dryg veckas vandring till sensommaren så inser jag att ända minusposten för befintliga tältet är vikten, 3.3 kg

Jag är 1.90 och gillar att ha gott om plats, men det är ju lite tungt då som sagt..
Ett Nordisk Telemark 2.2 ser ju galet trevligt ut, men 7000kr är ju också lite pengar, när man HAR ett bra tält :D

Finns det något andrahandsvärde i tält ? Bara att prova lägga det på Tradera antar jag.. men jag frågar expertisen först :)
Tältet är 12 år gammalt och jag gissar/förutsätter att det kommit lite utvecklingar också, i material osv.


 
Med ett så gammalt tält så får du nog vara glad om du får några 100-lappar.

Ingen seriös vandrare köper ett så gammalt begagnat tält - oavsett skick, så din säljmarknad kommer troligtvis vara någon ung nybörjare som inte vill betala så mycket.
 
Det är klart det finns ett andrahandsvärde. 12 år dock rätt gammalt, men är skicket bra så kan du nog få en slant. Vad var nypriset och vad kostar ett liknande idag nytt? det är ju en rätt känt märke och de får man alltid mer för så klart.

Verkade kosta runt 3-5000 kr då, så jag hade nog försökt får ett par tusen för det idag på Blocket. Tradera är skit.
 
För en person som inte skall ut på expeditioner fungerar säkert ett äldre tält bra förutsatt att väven är fri från revor och botten hyggligt tät. Gamla Hillebergs tält brukar säljas för några tusenlappar trots upp mot 30 års ålder. Fördel är förstås att Hilleberg åtar sig att byta delar som tex botten. Hål i tältbotten upptäcks lätt genom att rikta den mot en lampa eller solen.
 
Jag har lite svårt att komma med en bra värdering, men modeller där inner- och yttertält reses separat är lite mindre attraktiva i vårt klimat. Du skriver dessutom att tältet är 12år gammalt och vad jag kan läsa är yttertältet PU-belagd väv vilket innebär lite mer begränsad livslängd. Tältet är ju inte heller anmärkningsvärt tungt för ett 2-personers tält.
Allt hänger på skicket och hur tältet förvarats, men hittar du rätt köpare kanske du kan få 1000-1500kr.
 
Mitt 11år gamla Bergans KL3 har samma längd och sitthöjd men är lite bredare och något lättare, med kopplat innertält så det går fortare att slå upp och har större förtält. Så jag skulle inte betala mer än en tusenlapp för det.
 
Vår erfarenhet av att sälja gamla tält och sovsäckar är att folk bara ringer och ger skambud hela tiden eller så när dom är på plats och tittar så ger dom ett skambud och "ska fundera på saken".

Vi har annat att bry oss på än att sitta i luren med helt ointressanta samtal eller att folk ska komma hem till oss "för att fundera på saken", trots att det handlar om några 100-lappar.

Det har alltid slutat med att vi skickar det på sopstationen och sen många år sätter vi inte in någon annons om värdet på saken är mindre än 4000 kr för det blir bara ett irritationsmoment ifrån människor som tror att vi är så utfattiga så att vi är helt beroende av deras skambud.

När man sen ber köparen att lämna ens tomt så fortsätter dom att pruta och då har det hänt att jag har tagit en sax och klippt sönder tältet eller sovsäcken och kastat det i vår soptunna, mitt framför ögonen på den prutande kunden.
Enda sättet att få dom till att sluta pruta och lämna ens tomt!!

När det gäller dyrare saker så kommer det en helt annan bättre kategori av människor som inte tjafsar om priset.
 
Jag har sålt några gamla tält på facebook-grupper typ typ "Köp & sälj friluftsvaror".. Har fungerat jättesmidigt och kommer använda det igen om behov uppstår. I o m att man vänder sig till redan intresserade slipper man oftast dumma frågor o skambud..

/ Ulf
.
 
Vår erfarenhet av att sälja gamla tält och sovsäckar är att folk bara ringer och ger skambud hela tiden eller så när dom är på plats och tittar så ger dom ett skambud och "ska fundera på saken".

Vi har annat att bry oss på än att sitta i luren med helt ointressanta samtal eller att folk ska komma hem till oss "för att fundera på saken", trots att det handlar om några 100-lappar.

Det har alltid slutat med att vi skickar det på sopstationen och sen många år sätter vi inte in någon annons om värdet på saken är mindre än 4000 kr för det blir bara ett irritationsmoment ifrån människor som tror att vi är så utfattiga så att vi är helt beroende av deras skambud.

När man sen ber köparen att lämna ens tomt så fortsätter dom att pruta och då har det hänt att jag har tagit en sax och klippt sönder tältet eller sovsäcken och kastat det i vår soptunna, mitt framför ögonen på den prutande kunden.
Enda sättet att få dom till att sluta pruta och lämna ens tomt!!

När det gäller dyrare saker så kommer det en helt annan bättre kategori av människor som inte tjafsar om priset.

För att få ett snabbt avslut så kunde du ju istället sålt för det billigare prutade priset, gjort en annan människa glad och sluppit det tidsödande jobbet att klippa sönder ditt gamla tält.
Visst kan det vara jobbigt med prutande människor men är det inte bättre för miljön att ett gammalt tält kommer till nytta än att du får utlopp för din aversion mot prutning?

Var och en väljer själv hur man vill fördela sin tid men jag skulle inte öda tid på att klippa sönder ett fungerande tält.

Jag väljer inte att åka och titta på något jag inte är beredd att betala rimligt för, att räkna med att pruta ner något till 50%, då åker jag inte, det är min tid för värdefull för.

/Patrik
 
Tack för alla tips och tankar ! Jag misstänkte ju att det var så, och då kan jag lika väl behålla det eller skänka bort det, och då återstår frågan om det är värt 7-8000kr för ett lättare tält :D :D

Alla dessa val... :)
 
Jag har sålt några gamla tält på facebook-grupper typ typ "Köp & sälj friluftsvaror".. Har fungerat jättesmidigt och kommer använda det igen om behov uppstår. I o m att man vänder sig till redan intresserade slipper man oftast dumma frågor o skambud..
Jag har också bra erfarenhet av försäljning via FB. Sålde av min pappas fjällutrustning. Ett Hillberg Nallo från tidigt 90-tal med sliten botten såldes för 3000 kr. Lärde mig snabbt att välja bland spekulanterna. Har ingen skyldighet att svara på alla förfrågningar.
Friluftsprylar tycker jag att det finns extra orsak till att sälja/skänka vidare till andra människor. Ju mindre vi kan göra sopberget desto bättre.
 
För att få ett snabbt avslut så kunde du ju istället sålt för det billigare prutade priset, gjort en annan människa glad och sluppit det tidsödande jobbet att klippa sönder ditt gamla tält.
Visst kan det vara jobbigt med prutande människor men är det inte bättre för miljön att ett gammalt tält kommer till nytta än att du får utlopp för din aversion mot prutning?

Var och en väljer själv hur man vill fördela sin tid men jag skulle inte öda tid på att klippa sönder ett fungerande tält.

Jag väljer inte att åka och titta på något jag inte är beredd att betala rimligt för, att räkna med att pruta ner något till 50%, då åker jag inte, det är min tid för värdefull för.

Vi klarar oss utan dom fikapengarna och det hade mer värde för mej att se minen på köparen när jag klippte sönder sakerna än att ha dom 100-lapparna i min plånbok utifrån köparens nitiskt prutade pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.