Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?)

och HMG verkar vara rätt besvärligt att slå upp, då jag troligen aldrig använder tältet utan insert.

Det som är svårt i början är att få till 90 graders vinklar mellan hörnen och veta på vilket avstånd de fyra hörnlinorna ska ner i marken. Detta är avgörande för att tältet ska få rätt form och sträckning. När man har fått koll på det är inte speciellt krångligt. De fyra hörnen behöver förankras väldigt noggrant också. Innertältet är inte krångligt, bara lossa på stången och sedan fäst de fyra hörnen. Det är enkelt att ta loss ett eller två hörn för att göra plats för matlagning och blöt utrustning vid behov. Ryggor får plats mellan inner och ytter p.g.a. skärningen skapar utrymme. 4:an är mycket större än 2:an trots att det bara skiljer några dec. Packvolym och vikt skiljer nästa inget men HMG:s siffror tror jag är utan linor så ta det med en nya salt. Behövs många och bra markspik också. Det kanske låter krångligt men om man gillar nära-naturen-känsla när man campar är det ett underbart och flexibelt tält.
 
Tack för svar.

Tyvärr måste jag säga att ovanstående låter lite för komplicerat för mig. Jag ser att tältet är bra, speciellt för de som kommer att använda det mer som ett shelter för att sova nära naturen.

Jag använder oftast tält bara för att sova i. Det gör att enkelhet och snabbhet vid uppsättning är viktigt. Det går bokstavligt på ett par minuter att få upp mitt Nallo 2, och det är inte så noga att det blir perfekt. Visst -- det är inte alltid sträckt som det ska, men det går att sova i och är vindstabilt.

Jag kommer nog att få kompromissa på något. Jag har tyvärr inte hittat något tält som är:
- Tillräckligt stort
- Lätt
- Hållbart (fungerar vid snöstorm i fjällen)
- Enkelt att sätta upp (kopplat inner och yttertält)
- Billigt (den har nog redan försvunnit från kravlistan...)

HMG Ultamid 4 är fortfarande
 
Ja det är ju som sagt individuellt vad man prioriterar.

Nallo 4 då som lyxkomplement till din 2:a? Inte billigt men stämmer på övrigt? Jag har haft ett Nallo 4, ångrar att jag sålde det. Väger ju samma som Nammatj 2 men är ett palats i jämförelse.

Angående snöstorm ser jag Ultamid och övriga liknande som sommartält.
 
Nallo 4 skulle kunna vara ett alternativ med 3.0 kg -- men då går jag nog hellre på Kaitum 3 på 3,4 kg.De raka innersidorna lockar. Och då är nuvarande kupoltält på 4.0 kg inte så tungt...

Problemet med norra delen av fjällen är att det är fullt möjligt att det kommer en snöstorm precis när som helst, även i Juli. Om man är uppe i slutet av september så är det rätt vanligt med snö.

Eftersom jag egentligen har de tält jag behöver (jag vill bara bära lättare) och har svårt att bestämma mig väntar jag nog till våren. Det verkar för tillfället vara rätt utsålt också.
 
Jag har bl a ett Kaitum 2 som blivit lite av favoriten när vi är två personer på längre vandringar pga sitt mycket generösa innerutrymme (är själv 193cm) men även dubbla ingångar och absider ökar flexibiliteten och bättre ventilation i varmt väder. Redan vanliga Kaitum är ett relativt långt tält när man söker, och GT versionen är ändå längre vilket kan vara bra att beakta.
I full storm är det nog bara skyddat läge som kan hjälpa till. Blåser det 30 m/s på kalfjället har nog de flesta tält rejäla utmaningar och få klarar det. Nu klarade vi situationen i stormen mitten av augusti genom att vi kunde lägga oss i skyddat läge, men nog fanns det ett uns av saknad på mitt Nammatj 2GT och dess 10mm stänger som låg hemma och vilade sig😉
 
Eller finns det förslag på tält som är tillräckligt stora för två vuxna och två hundar. Ligglängd är viktigt. Jag är 193 cm lång, och kan endast ligga i Nallo 2 när jag är ensam och kan ligga snett i tältet. Det ska vara lätt att slå upp, väga lite, och inte ha separat yttertält som sätt på sist. HMG Ultamid är ett alternativ -- men det kan vara över gränsen prismässigt.
Malmstroem
Tarptent Hogback med "solid walls" borde passa. Väggarna i fot och huvudände är vertikala ungefär 40 cm upp så då kan du utnyttja hela "ligglängden" utan att sovsäcken tar i innertältets väggar. Jag har beställt direkt från Tarptent i USA några gånger och det fungerar bra . Då tillkommer 25% moms och 12% tull. Frakten går på ca 50 dollar.
 
Jag använder ett Jack Wolfskin exolight 1p, det finns även för flera personer. Senaste vandringen gick förra veckan i fjällen, bekväm sitthöjd och liten men tillräcklig absid, rätt lätt och prisvärt. Nackdelen jmf med ex HB Nallo är betydligt dragigare vid vind och trots det rätt mycket kondens. Inga problem med stabilitet vid kraftig vind, men någon storm blev det tack och lov aldrig utsatt för.
 
Jag har ett gammalt Copper Spur 4 (3,2kg) som familjetält, inget jag skulle vilja använda på vintersnöstormen men en riktig höjdare på sommarturerna. Att snabbt kunna ta bort ytterduken är härligt när det är varmt ute. Sen är de föredömligt tysta, något som mitt Keron inte är! Hade styv kuling i skärgården på sista turen och det var inte tältet som lät speciellt mycket...
Rymmer även enkelt 4p och två Huskey.
3F277A67-7FAD-4DB6-B59D-85B1CDDC9F51.jpeg
Sen har vi en Taurus 2, som är ett utmärkt tält, (2,5kg) men känns onödigt tungt, speciellt på solotur.
9B9B19F1-F6B3-41F3-B399-22F88CE833FA.jpeg

Till nästa solo/partur blir det nog en BigAgnes Tiger Wall UL (1200g) med footprint.
Vill kunna ta bort duken vid fint väder, ha absider, två ingångar och fristående. Med footprint kan man tydligen slå upp det utan innertält.

För vintertältning så åker min trotjänare med Keron 3EX från 1990 med (tungt)!
jag tycker en rejäl Absid är ett måste på vintern!
Keronet har även överlevt två vinterstormar utan problem.
83DC16C3-7D51-40C4-A6A6-D8AAFCB5E0D2.jpeg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.