Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?)

Hej,

Jag, liksom många andra, har snappat upp det här med ultralätt packning. Nu är jag på jakt efter ett 2p tält som också kan användas solo. Jag kommer främst att vandra i Sverige/Norge (ej under vintern) och vill klara 5-8 nätter även i dåligt väder. Kan vandra både med och utan vandringsstavar.
Vill ha en vikt under 1,5kg men inte riskera en misär i fjället. Budgeten har ingen gräns så länge det är prisvärt.

Tanken är också att kunna ge sig ut på en cykelsemester till sommaren, och då är packytan lite mer kritisk.

Har googlat runt som en tok och det är bristfälligt med uppdaterad information som är anpassat för Skandinaviens lite tuffare fjällmiljö. Jag blir mest präglad av amerikanska åsikter och tält vilket kanske inte passar så bra häromkring. Men enligt flera så fungerar de bättre än vad folk egentligen tror.

Tänkte summera mina mest intressanta fynd nedan och uppskattar åsikter och andra tips från er med större erfarenhet.

Amerikanska tält

Drop X-Mid 2p
(pyramidtält med 2st vandringsstavar)
Pris: ca. 3000kr
Vikt: 1,1kg

Bara funnits i ett par år. VÄLDIGT uppskattat på /r/Ultralight och prisvärt med ny design. Verkar klara storm och kondens oerhört bra. Har läst på en hel del och på pappret känns det som ett riktigt, riktigt bra tält.

Det jag är osäker på:
- Tältduken går inte ända ner till backen, vilket kan skapa ett kallt drag (men hjälper däremot mot kondens). Är detta ett problem? Många kör ju endast en tarp i fjällen.
- Innertältet är "mesh", d.v.s ett nät. Krävs det ett "solid" innertält i norden för att det inte ska bli för kallt?

Tarptent Statospire 2 (samma som X-Mid 2)
Pris: ca. 4000kr
Vikt: 1,2kg

Enda stora skillnaden gentemot X-Mid 2 är att man kan välja ett "solid" innertält. Annars känns de rätt så identiska. Jag har dessutom sett några rekommendationer om det här tältet i Sverige, så det är aningen beprövat. Jag vet att många är nöjda med Notch-tältet (1p) också.

Big Agnes Copper Spur HV UL2 (kupoltält)
Pris: ca. 5500 kr
Vikt: 1,45kg

Aningen dyrare och tyngre.
Är främst ett tält anpassat för cykelturer (vilket är ett stort plus för mig), men det verkar också tåla fjällmiljö. Innertältet är nån sorts hybridvariant med "solida" sidor och resten nät, vilket känns bättre än ovan nämnda tält. Men hur väl det faktiskt fungerar är jag tvivelaktig till. Också plus med svenska återförsäljare.

Nordiska tält

Helsport Ringstind Superlight 2
(tunneltält)
Pris: ca. 5000-7000kr+
Vikt: 1,45 kg

Tyngre och dyrare än amerikanska tälten. Men känns mer anpassat för nordiska klimat. Dessutom är det ingen glipa mellan backen och tältduken om det nu skulle vara ett köld-problem.

Hilleberg Anjan 2 (tunneltält)
Pris: ca. 7800kr
Vikt: 1,8kg

Det negativa här är vikten, priset och packytan. Men med det sagt, så tar jag för givet att det är pålitligt. Annars finns det ingen idé att ens överväga det som ett alternativ.
 
Tält är väldigt mkt tycke och smak. Innerhöjd och ligglängd är bra komfortfaktorer att ha koll på. Många användare är nöjda med respektive alternativ du nämner, men alla av tälten passar inte alla.

Tarptent Stratospire 2 med tältväv i innertältet skulle jag vara mest benägen att föreslå för dina behov och preferenser.

Thure
 
Det är så individuellt. En del kommer säga att det är en nödvändighet med duk ner till marken och innertält i vanlig väv. Det är det självklart inte men vi prioriterar olika.

Jag har precis kommit hem från en tur i Sarek. Det var min tredje tur i samma område i sommar och på de två förra hade jag HMG Ultamid (varför inte med på din lista?) men nu tog jag ett HB Unna för att påminna mig hur det är med ett "vanligt" tält. Det var så klart kanon i meningen snabbt att sätta upp och det känns varmt även när det blåser (skönt på hösten) men jag ångrade att jag inte tog något lättare.

Jag har haft Ultamid (både 4:an och 2:an) i några år nu. I början var jag skeptisk p.g.a. jag tyckte det var krångligt att resa ensam. Nu när de har varit på några turer och jag har skaffat en riktig stång gillar jag det verkligen. På sommaren är det underbart med luftigheten och på en hösttur utan innertält är det skönt med utrymmet, höjden och möjligheten att ha utrustning och kök bredvid sig inne. Ja det känns mycket kallare i ett sådant tält om det är kyligt och blåser nordan men det kan man ju kompensera för med en varmare jacka, om man tycker att de andra fördelarna är värda att prioritera. En av fördelarna är som du nämner att det oftast är mindre fukt. En DCF-pyramid fladdrar mindre och står tystare när det blåser också.

Det är svårt att komma ner riktigt lågt i vikt ensam om det är ett 2-p-tält. Det är väl bara Tarptent Notch Li och Zpacks (hade ett Duplex men sålde det) och liknande som man kommer ner riktigt lågt jämfört med t.ex. Enan och Anjan. Jag skulle satsa på ett stort och bekvämt pyramidtält som Ultamid eller MLD Supermid som är bekvämt för två och senare om behovet finns titta på något superlätt för ensamturer i sommarväder.
 
Senast ändrad:
När det är svinkallt och regnar horisontellt är solitt innertält att föredra.

Å andra sidan kan det vara skönt med ett välventilerat meshinnertält när solen gassar i många timmar innan det är dags att gå upp..

Båda kommer väl skydda dig tillräckligt i ruskväder för att inte vara helt vansinnigt.

Har själv använt meshinnertält i fjällen i ruskväder och det gick bra. Men jag bytte mot ett Ringstind främst för möjligheten att resa yttertältet för sig och för att kunna haka av innertälten.
Orkade inte kolla hur det fungerar med tälten du länkat till. Men det är en dealbreaker för mig att kunna använda yttertältet medan jag håller innertältet torrt. Eller för den delen slopa innertältet på vissa turer.
 
Vid årets vandring i Laponia blev vi överraskade av en storm natten 15-16/8 med vindbyar på 30m/s. Som tur var var vi nära vårt slutmål och kunde ta oss ner i skydd av lägre terräng, vilket nog räddade situationen trots ett bra tält (HB Kaitum2) då vindtstyrkorna den natten var ruggiga (det fullkomligt vrålade och tjöt över vårt tält). Dagen efter träffade vi flera som tvingats avbryta vandringen med sönderblåsta tält mitt i natten. Bland annat var det ett sällskap som vandrade med två Helsport Fjellheimen Superlight som fått sina tält fullständigt söndertrasade i stormen (stänger, linor, sömmar slets sönder). Mina tankar den natten gick till alla medvandrare som låg i mer exponerad terräng, och jag hoppades de hade bra tält och ett säkert läge. Det är vid sådana situationer när naturen visar sina verkliga krafter jag inser att jag inte vill ge för mycket avkall på säkerheten och tältet utgör en väsentlig del av min säkerhet när jag är långt ute i vildmarken.
 
Det måste varit en ruggig natt. Jag har inte varit med om full storm på sommarfjället men väl på vintern. Då hade jag ett Allak med 10 mm stänger men som tur var befann jag mig i jämtlandsfjällen och kunde skida till Helags och sova inne de två nätterna stormen (30+ m/s) rasade.

Dock tror jag att ett söndertrasat tält ofta beror på att det är dåligt förankrat och frågan är vad som är ett säkert tält? (Ja jag fattar att ett kraftigare tält ger större marginal mot handhavandefel)

Är det solklart att ett stort tunneltält står längre än en DCF-pyramid? Var går i så fall gränsen? Helags, Kaitum eller måste man ha ett Keron? Akto är väl bättre än alla tre när det gäller vind? Ett litet tunneltält är lättare att resa i hård vind men för mig är det inte uppenbart vilket som står längst. DCF är otroligt starkt (framtaget för segel på tävlingsbåtar) och likt ett tunneltält med bara en båge har vinden svårt att få tag i ett pyramidtält och skapa ett segel av det, trots de stora ytorna. I värsta fall kan man ju ta ner stången och det går på en halv sekund inifrån; det lär inte vara kul men man har ett skydd för natten.

Det handlar inte om att HMG och MLD är bättre än Hilleberg osv. Jag har själv flera HB och se mitt senaste inlägg i ”bild från senaste tur” men för mig som använt det mesta från Duplex till HB:s vintertält är det inte uppenbart vad som faktiskt är ett säkert tält i en nödsituation. MLD Trailstar eller Akto, vilket är ”bäst”?

För mig är komforten i ”normalvädret” oftast prio ett. Första veckan i aug hade vi sommarvärme i kombination med så mycket mygg att det flera kvällar och morgnar inte gick att vara utanför tältet. Ett mörkt tunneltält med en (1) öppning måste varit en plåga då men i Ultamid var det nästan njutbart.
 
Dock tror jag att ett söndertrasat tält ofta beror på att det är dåligt förankrat och frågan är vad som är ett säkert tält? (Ja jag fattar att ett kraftigare tält ger större marginal mot handhavandefel)
.

De jag talade med efter stormen som fick sina tält sönderblåsta berodde inte på dålig förankring, utan att stormlinorna eller linfästena i tälten brast. Sedan gick det inte att rädda tälten trots att de försökte sitta i tältet och staga upp stängerna på vindsidan med sina egna kroppar i flera timmar.
 
På kalfjället känner jag att mitt Superlight (1-2) inte riktigt håller måttet i hård vind utan föredrar mitt gamla och tyngre HB Soulo.
 

Bilagor

  • X-T1.18-55 2014-09-01 Skierfe-Sarek.jpg
    X-T1.18-55 2014-09-01 Skierfe-Sarek.jpg
    1.4 MB · Visningar: 249
Jag tittar också efter lättare tält -- men eftersom jag inte riktigt kan prioritera mellan mina önskemål blir det inga inköp.

Jag använder i dagsläget mest två tält. Ett Hilleberg Nallo 2 och ett lite äldre Fjällräven 3-mans kupoltält (Domer III).

Bägge tälten fyller i stort de krav på tält som jag vill använda i fjällen. Det som stör mig är att kupoltältet slås upp med innertältet först. Om du sedan är snabb hinner det inte bli så blött när det regnar. Det är något som jag inte gärna vill ha igen -- därmed försvinner många amerikanska tält från listan över möjliga tält.

När jag tältar i fjällen vill jag ha tältduk som går ner till marken. Relativt tätt innertält (ingen mesh). Sedan ska det vara så hållbart att det finns en realistisk chans att det överlever om det blir dåligt väder. Är det fint väder duger alla tält -- du behöver inte ens tält...

Ovanstående gör att jag tittat rätt noga på ett HB Kaitum 3. Det är dock bara typ ett kilo lättare än nuvarande 3-manstält. Väljer jag ett HB Kaitum 3 GT så får jag ett bättre tält än jag har, speciellt när det regnar. Men det är lika tungt.

Hillebergs nya Helags 3 för användning nedanför trädgränsen har därmed kommit upp som ett alternativ. Det väger dock 2,3 kg och kan knappast kallas för lättvikt.

Det verkar också som om det just nu är svårt att få tag på tält. Jag har också funderat på Tarptent Cloudburst 3 och HMG Ultamid 4. Tarptent verkar vara svårt att få tag på, och HMG verkar vara rätt besvärligt att slå upp, då jag troligen aldrig använder tältet utan insert.

I slutändan blir det nog ett HB. Kompromisserna som ett riktigt lättviktstält är nog inte för mig.

Eller finns det förslag på tält som är tillräckligt stora för två vuxna och två hundar. Ligglängd är viktigt. Jag är 193 cm lång, och kan endast ligga i Nallo 2 när jag är ensam och kan ligga snett i tältet. Det ska vara lätt att slå upp, väga lite, och inte ha separat yttertält som sätt på sist. HMG Ultamid är ett alternativ -- men det kan vara över gränsen prismässigt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.