Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande?

Är på jakt efter ett tält för två personer. Har en stram budget (2500-3000) som student vill gärna hålla vikten nere. Givetvis kollar jag på andrahandsmarknaden men ofta är priset förhållandevis högt även där.

Funderar också på huruvida man ska gå mot tunneltält eller självstagande. Som jag förstått det är tunnel att föredra på fjället, men vill man ha möjligheten att ligga på hårdare underlag är självstagande det som gäller. Vi vill gärna att det ska funka i många miljöer då vi bor på västkusten med kobbar och skär men också i fjällmiljö, vilket gör att valet känns svårt men självstagande är lockade trots att det kanske är svårare att få upp i fjällen.

Har bland annat kollat på dessa två som alternativ då jag har vänner som är nöjda med sina, finns det någon här med mer erfarenhet tält från Decathlon?

- Självstagande https://www.decathlon.se/sjalvbarande-talt-trek-900-2-p-id_8501684.html
- Tunnel https://www.decathlon.se/talt-trek-900-ultralight-2-p-id_8586318.html

Är också fullt insatt i att ett tält är en säkerhet på fjället eller i andra utsatta situationer, men som sagt, budgeten som student är begränsad och om ett par år har vi förmodligen bättre möjligheter att införskaffa exempelvis ett Hilleberg just på grund av deras långa livstid och kvalitet.

Andra förslag på tält är välkomna! De flesta billigare jag hittat väger betydligt mer än de ovan men jag kanske har missat något riktigt guldkorn. Dock undanbedes information och tips om jättebra men dyra tält. (Vi är trots allt ganska många i samma sits som redan fått en hel del tips utanför vår budget)
 
3 synpunkter på kupoltältet enligt ovan.
Yttertältet går inte ner till marken, brukar vara krav på fjälltält.
Innertältet reses först, pröva det i horisontellt regn och du förstår vad som blir blött.
Mesh i innertältet, brukar garantera drag i tältet, duk är att föredra.
 
Tunneltältet enligt ovan.
Yttertältet se ovan
Absidstorleken tror inte du skulle klämma in en full ryggsäck när tält, sova och kök är ute men det ser trångt ut på videon.
Mesh i innertältet kan bli dragigt.
+ du reser både inner och yttertältet samtidigt.
 
Kupoltältet ser faktiskt rätt bra ut. Köp till en footprint med 270gr. och du kan sätta upp yttertält först ifall det regnar mycket eller om man bara vill ha yttertält som skydd under dagen. Skyddar även tältgolvet när du slår upp tältet på klipphäll.
Med mesh kommer det bli en del drag, men det är bara övre delen av innertältet, så det borde vara hanterbart.
Tältet funkar säkert fint i fjällen, men man bör vara noga när man väljer plats för att det inte blir för exponerat. Samma sak gäller västkusten.
 
Tunneltältet enligt ovan.
Yttertältet se ovan
Absidstorleken tror inte du skulle klämma in en full ryggsäck när tält, sova och kök är ute men det ser trångt ut på videon.
Mesh i innertältet kan bli dragigt.
+ du reser både inner och yttertältet samtidigt.


Lite mer info om det finns här https://www.terra-nova.co.uk/all-tents/2-man-tents/hoolie-2-compact-tent/

Detta är också ett vi funderat på då det är inom rimligt budget för oss. Påminner en del om Hilleberg Nallo 2 i design och vikt men så klart billigare material osv. Om vi går mot tunneltält kanske detta skulle vara en god väg att gå?
Har ett enmannatält från dem tidigare och är nöjd med det generellt.
 
Det finns ju en massa bra märken i prisklassen du nämner. Outnorth har ju sitt eget "Urberg" t.ex. Friluftsvaror kör på "Fjällmark" och andra jag sett kör på "True North".

Vad det gäller "True North" och "Urberg" har jag själv goda erfarenheter, av de tält jag använt från dem (deras respektive tunneltält) som jag tyckt "funkat vettigt till allt - och främst på fjället, sommartid". Jag har inte använt något självstagande kupoltält från dem dock, så har inga tips där, men vad det gäller tunneltäl för fjällbruk är det utmärkta produkter.

Decathlons tält har jag tittat många gånger på, men har aldrig sovit i dem själv. De verkar bra, tycker jag, för det priset, men de är utvecklade av människor som sitter "rätt långt ifrån" både svensk västkust och svenska fjäll - och det märks tyvärr ibland på en del tekniska lösningar. För att ha "nåt - vad som helst" duger det säkerligen utmärkt - Decathlon har ju väldigt bra koll på sina grejer och deras utrustning brukar hålla måttet jämte andra, betydligt dyrare, tillverkare. Men - som sagt - jag har ingen direkt erfarenet av deras tält, just.

OM man tänker sig ett tunneltält kan jag _varmt_ rekommendera både True North och Urberg - man får "mycket tält för pengarna".
 
Båda tälten är ganska trånga för två personer, speciellt om ni vill tillbringa mer tid i tältet än bara sova (ex om ni är inregnade). Min egen erfarenhet är att liggbredd 130cm är lagom för två personer. Dessutom yttertält och innertält reses separat vilket är en navckdel i dåligt väder, och PU-belagd yttertältsväv med de nackdelar det innebär (bl a kortare livslängd och tyngre framförallt om det är fuktigt).
Tunnel vs självstagande är en fråga om prioritet, men ni får mest utrymme för vikt med ett tunneltält. Självstagande är däremot en fördel på hårt underlag där det kan vara svårt att få ner markspik, men då till en högre vikt. Paddlar ni eller åker bil spelar ju vikten mindre roll, men skall ni vandra och bära på ryggen har det betydelse.

Vill ni titta på ett tält som är rymligt för två personer (trångt för tre fullvuxna) noterade jag att XXL just nu säljer Bergans Romsdal 3 till pris i övre delen av er budget. Kopplat inner-och yttertält och silikoniserat yttertält. Finns även Romsdal 2, men just nu inget specialpris så lite över budget tyvärr:

Du skriver att du bor på västkusten, om det är Göteborg noterade jag att XXL Bäckebol har just Romsdal 3 uppsatt om du vill kolla närmare.
 
Senast ändrad:
Kolla även in Naturhike på Amazon, de gör ju kopior på finare och dyrare tält. Priset ligger runt 1500kr för ett 2-mans tält.
 
Håller med om att tälten förmodligen är väl trånga för två personer på fjällvandring. Polyuretan har nackdelar berörda i tidigare svar. För paddling eller cykling samt vandring i lågland verkar de prisvärda. Man kan vänja sig med nackdelarna. Kupoltältet verkar vara något rymligare. Titta gärna på och kryp in i ett uppslaget tält på Decathlon.

Finns omdömen på nätet?

Thure
 
Om man nu vill satsa på Naturehike, då ska man ta denna :
Den har snöflaps runt om, så den får man vindtät och enkelt att ställa upp på klipphäll. Några stenar på flapsen och klart. Jag har sedan några år enpersoners varianten av tältet och har använt den året om här på västkusten, men inte i fjäll. Och för att vara ärligt, som fjälltält hade jag valt något annat. Visst, den är lätt och bra material, men sömnar och infästningar ser delvis lite klent ut.
Tältet i sig är en kopia av en MSR tält och kommer komplett med footprint. Mycket tält för pengarna, ffa. eftersom det är gjord i 20D sil-nylon, så man slipper nackdelarna med PU som är vanligt i billiga tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...