Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp)

Har läst tidigare trådar här på forumet angående vandring uppför sydtoppen på Kebnekaise via östra leden. En passage uppför s.k. "väggen" efter Björlings glaciär har jag förstått är en exponerad vandring där en via ferrata slinga lämpligen kan användas för riskhantering.

Det jag inte har hittat så mycket information om är hur ni som vandrat denna sträcka har hanterat passagen över Björlings glaciär? Jag har tidigare varit i området och har inte kunnat urskilja något sätt att ta sig runt glaciären.

Jag vet att fjällstationen anordnar dagliga turer uppför östra leden och går i replag över glaciären. Deltagarna saknar troligtvis erfarenhet av glaciärräddning och vid ett tillbud är det inte säkert att replaget själva kan lösa situationen men hjälp kan komma från nästa replag eller nerifrån stationen. Har alla deltagare i gruppen med komplett utrustning som de behöver för att stoppa ett fall och utföra en glaciärräddning?

Går det att få tag i uppdaterade kartor över sprickor i glaciärerna i Kebnekaise/Tarfalaområdet?
 
Jag gick med guide i början på april i år. Då var det ingen inknytning, guiden bad oss att hålla ca 5 meters avstånd mellan varandra. Det kanske berodde på att det hade snöat väldigt mycket då och glaciären då blev säkrare att gå på. Då det var ett tjockt snölager på glaciären.
 
Intressant att grupperna från fjällstationen inte alltid går i replag. Jag förutsätter att guiderna på fjällstationen gör en hyfsat konservativ riskanalys och sträckan därmed måste anses väldigt säker under goda förutsättningar.

Tack för tipset om kartan! Mycket har säkert ändrats på tio år vad gäller just glaciärerna men kan ändå vara intressant att titta på så kommer att införskaffa den omgående.

Edit. Såg att det finns en ny version av högfjällskartan från 2013 hos bokus m.fl.
 
Senast ändrad:
I början på april är många sprickor snöfyllda - på Kebne vet de förhoppningsvis om så är fallet på östra leden. Sommartid tror jag att de går inknutna över Björlings nuförtiden.

Var försiktig med gamla kartor över glaciärer, nya sprickområden kan ha smält fram...
 
Vågar man gå efter sprickzoner på kartan? Har liten glaciärerfarenhet och tycker det känns rätt tveksamt. Tycker inte heller att nysnö skulle göra saken bättre.
 

avslutad210712

Gäst
Först av allt - det jag gör eller har gjort skall inte på något sätt ses som en välgrundad anledning till att göra det jag gjort. Inte säkert att jag skulle göra samma sak med barn eller barnbarn. Har ingen som helst kunskap om glaciärer.

Har gått över Björlings två gånger.

2010 i början på juli gick jag tillsammans med två andra uppåt östra leden utan inbindning. Vi valde att följa i de fotspår som fanns efter STFs grupper utan problem.

2011 i slutet av juli gick jag tillsammans med tre andra neråt över glaciären inbundna med varandra. Följde ungefär samma spår som året innan. I den västra delen var glaciären barsmält vilket gjorde att sprickorna syntes. I den östra delen fortfarande snö ovanpå. Sprickorna i den västra delen var ärligt talat mycket små. Ett enkelt kliv över utan problem och inget som helst djup att prata om. En stukad fot var det värsta som hade kunnat hända där. Kan inte säga hur stora sprickor som fanns i östra delen. Kanske jag inte ens vill veta det....

2007 i mitten på augusti passerade jag i kanten av Kebnepakteglaciären (tror den innersta glaciären i Tarfala heter så...) och de sprickor som fanns där ända in mot berget skulle aldrig få mig att sätta min fot på den utan en kunnig person (kunniga personer...) som vägleder mig. Att folk väljer att gå i kanten på den glaciären på väg till eller från Kuopervagge är för mig fullständigt overkligt.
 
Kanten på Kebnepakteglaciären var nog säkrare förr. Glaciärer med sprickor som är fulla med snö eller har starka snöbryggor faller man inte ner i, glaciärer som är barsmälta kan man undvika sprickorna på, det farligaste är när snöbryggorna inte håller... Hur ska du veta när snön börjar tunnas ut?
Var försiktiga därute!
 
Niblet:
Sprickzonerna i kartan ger dig lite information om hur glaciären rör sig och därmed vart sprickor kommer att finnas. Det är det bra information för att komma fram till en lämplig färdväg och minska risken för en olycka men däremot inte för att minska konsekvenserna av en olycka.

avslutad210712:
Jag har själv gått längs med Kebnepakteglaciären intill berget när förutsättningarna varit goda i september för några år sedan. Hade varit intressant att se hur glaciären ser ut intill berget när snön är helt bortsmält. Har du några bilder från din tur?

Ni som har gått östra leden uppför "väggen" vad anser ni om risken för stenras på denna sträcka?
 
Jag gick östa med guide för två år sedan. Jag har visserligen begränsad erfarenhet av klättring, men skulle ändå säga att risken är väldigt liten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

avslutad210712

Gäst
Niblet:
Sprickzonerna i kartan ger dig lite information om hur glaciären rör sig och därmed vart sprickor kommer att finnas. Det är det bra information för att komma fram till en lämplig färdväg och minska risken för en olycka men däremot inte för att minska konsekvenserna av en olycka.

avslutad210712:
Jag har själv gått längs med Kebnepakteglaciären intill berget när förutsättningarna varit goda i september för några år sedan. Hade varit intressant att se hur glaciären ser ut intill berget när snön är helt bortsmält. Har du några bilder från din tur?

Ni som har gått östra leden uppför "väggen" vad anser ni om risken för stenras på denna sträcka?

Risken för "naturligt" stenras bedömmer jag som rätt liten men däremot finns alltid risken att någon som är ovanför dig kan riva lös en sten och även små stenar kan göra ont eller vara farliga. Kan man välja så skulle jag följa STFs grupp och låta dem gå helt upp för då gissar jag att risken att någon ovanför river lös en sten är rätt liten. Inte så många som går den vägen "själva".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
Björlings glaciär Fjällvandring 17
Karolina P Klappa på en glaciär? Fjällvandring 24
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
j_felix Rabots glaciär från Kungsleden? Fjällvandring 7
Weranda "Anja Pärsons glaciär" Fjällvandring 8
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
niklas104 Familj räddade från glaciär i natt Fjällvandring 0
Olander Sydtoppens glaciär på Kebnekaise Fjällvandring 22
peter_v Vandring över glaciär ?! Fjällvandring 21
Egel Glaciär-rep Fjällvandring 0
Dixi Halspasset via Rabots glaciär? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.