Familjevandring helags 2 nätter i tält

Hej, familjen ska upp till ljungdalen där vi tänkte köra en vandring med två nätter i tält. Har en idé om torkilstöten söder mot gröndörrsmyren
sedan västerut mellan norra och södra deöndörrsstötarna sedan vidare till precis innan västra helagssjön, dr norrut mot helagsfjällstation och upp till toppen.
sedan ner österut förbi himmelsrasta och tillbaka till torkilstöten.

är detta en ok tur på två nätter och med 3 barn, minsta 6 år.
minstingen har gått en del förrut och som längsta etapp 1,5 mil förra sommaren i Lofsdalen.
Eller är det att spänna bågen för mycket?

Tyckte det kändes lite trist med antingen kläppen helags fram och tillbaka....
Med vänlig hälsning Martin
 
Leden Torkilsstöten - Helags är ju rätt tråkig så helt rätt tänkt att ta en liten omväg till Helags, har dock inte gått din föreslagna omväg men det är ju platt och typ fjällhed runt huvudleden så troligen lättgånget hur du än går. Tror det är rimligt även för en 6-åring om vädret är bra, är dock en del svårare partier uppe på Helags-toppen som kan vara jobbiga om det är blött och dålig sikt.
 
Jag skulle inte vilja säga att det är en led upp på toppen på Helags eftersom sista biten är stenröse. I alla fall den vänstra kammen som är den enda jag har gått.

Däremot så är det ju led (stig) upp till glaciären som du har ritat in på kartan. Du är dock bara halvvägs uppe när du är vid glaciären :)

Leden från Stortjärnen mellan Gröndörrstötarna och vidare leden upp till Helags fjällstation är fin och lättvandrad. Dock en rejäl backe som nog kan vara jobbig för korta ben upp mot renstaketet innan Helags. Finns en riktigt fin tältplats precis bredvid leden nästan uppe när du kommer till staketet, dock oftast upptagen av andra.
 
Så här tänker jag

Okej, stenröse låter sisådär att gå med minstingen då... Nån som vet om man kan gå högra sidan upp?

Hej!

Jag var där för 3 år sedan. Jag gick upp på Sydöstra kammen, och ned på den nordvästra kammen. Längst upp innan toppen på den sydöstra kammen var det ganska brant och mycket sten en bit. Vad jag kommer igår så var terrängen lättare på den nordvästra kammen, där bestod terrängen mer av fast berg.
Jag har ritat i kartan. Så som jag minns det var det där jag har dragit det röda strecket, som det var mycket sten. Jag förordar att ni går den blå linjen istället. Om ni håller er på kammen, men en bit ifrån stupet, så är det lätt terräng. Det finns en stig där, eftersom många går där.
Ta det lite försiktigt närmre toppen om det är blött, för jag tror att berget kan vara ganska halt då. Och håll lite avstånd till stupet, men det ser ni när ni är där. :)

Det är en väldigt vacker tur, se det som en dagsvandring och ta det lugnt. Väldigt fin utsikt från toppen och ja, hela vandringen upp också! :)

Lycka till!
 

Bilagor

  • Helags.jpg
    Helags.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,066
Helags, raka motsatsen mot fjällhed
Gick här förra sommaren. Kom från Ramundberget över Fältjägaren.
Vi gick det som vi uppfattade som den vanligaste vägen, upp till glaciären vek av vänster (söderut) och upp för kammen. Den sista biten 30-45 minuter för oss (2x60++) var som ett stenbrott. Barn kan hoppa och studsa mellan stenblock men ska det vara en rimlig säkerhet i det så är nog delar av sista bäst att ta på alla fyra. Vi mötte ett par med en Golden som VÄGRADE att gå in i stenbrottet, hunden var fjällvan enligt ägarna.
Gå värna ner samma väl, det gjorde vi tyvärr inte
Vad ni än hittar på Lycka till
 
Hej!
Den vägen upp till Helags som ni tänkt gå är riktigt fin, jag har gått där några gånger och föredrar den mot den"ordinarie vägen".
Här kommer några tips:
Parkera bilen på Ripans parkering istället och ta leden mot Öjön ta sedan av åt höger innan ni kommer fram till Öjön antingen på Jämt-Norgevägen eller så följer ni vinterleden tills ni kommer fram till Jämt-Norgevägen som ni ska följa upp till leden mellan Helags-Fältjägarstugan(kolla på kartan). Det här innebär att ni får gå lite grusväg när ni kommer tillbaka från Helags via Torkilstöten men det är mycket bättre än att starta med backen upp till stortjärnen för att där följa vinterleden till Jämt-Norgevägen. Man ska ha det klart för sig att gå markerad vinterled på sommaren kan leda till problem, den är ju dragen för att användas på vintern med allt vad det innebär(ex myrmark och oftast kanske det inte finns någor spår att följa heller)!
Vinterleden tillbaka till Torkilstöten är dock inga problem att gå, det är ett väl trampat spår att följa där.
Leden ner till Öjön kan vara lite svår att komma på när man ska upp på fjället( se bild), det är lättare när man kommer ner från det samma. Men jag brukar bara ta ut riktningen åt det hållet jag ska och vandra på så kommer jag på Jämt-Norgevägen till sist, har ni gps så ser ni var ni är och kan vandra fram tills ni kommer på Jämt-Norgevägen!

2 tältnätter tycker jag låter lite kort om tid om ni också tänkte ta er upp på Helagstoppen vilket ni självklart ska göra när ni ändå är där.
Jag skulle försöka utöka med en tältnatt till och varför inte en middag på fjällstationen efter en lyckad topp bestigning! Dagen efter tar ni vinterleden tillbaka till Torkilstöten och vidare till bilen.
Mycket sten och block blir det om man vill upp på toppen men tar man det bara lugnt och försiktigt är det inga problem även med mindre barn. Man kan ju alltid vända tillbaka om man inte fortsätter hela vägen, kan lova dig att dom kommer tycka det var häftigt att ta sig hela vägen upp till toppen.Blir något att berätta för kompisarna där hemma.

Stanna till på Ljungdalens turistinformation och be om att få en karta över Torkilstötens fritidshus område så kan dom visa på var Ripans parkering ligger, är bra att ha när ni ska tillbaka till bilen också.
/Tomas
 

Bilagor

  • 01 Start vid Ripans parkering, här ska ni gå ut på leden till Öjön..jpg
    01 Start vid Ripans parkering, här ska ni gå ut på leden till Öjön..jpg
    126.5 KB · Visningar: 830
  • 02 Tjärnarna mellan Norra och Södra Gröndörrstöten.jpg
    02 Tjärnarna mellan Norra och Södra Gröndörrstöten.jpg
    42.4 KB · Visningar: 836
  • 03 Predikstolen och Helags sedd från Jämt-Norgevägen.jpg
    03 Predikstolen och Helags sedd från Jämt-Norgevägen.jpg
    24.8 KB · Visningar: 846
Wow! Fina bilder och bra tips!
Ja myrmark vill vi inte gå över...
2 nätter är max , det är en deal med frugan som fram tills nu vägrat
att tälta. Förhoppningen är/var ju att kunna komma till foten av Helagstoppen och sätta tält för där och sedan dag två gå upp och ner för toppen och ha kvar tältet som bas för att kunna köra toppen med lättare packning och sedan ta natt 2 på samma ställe och sedan tillbaka till bilen dag 3. Men det kanske inte är realistiskt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annyg Familjevandring med barn Fjällvandring 11
Annyg Familjevandring Vaisalouokta-Hellemobotn Fjällvandring 9
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
KarinAx Helags Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...