Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm...

Var krasslig igår och spenderade dagen framför datorn, letade efter ett nytt tält - men oj blev jag bara förvirrad, så hoppas på hjälp.

Jag söker ett 'riktigt' 3 personers tält, dvs inte med 'bredd' på 145cm för 3 personer. Kupoltält med 2 ingångar - 180cm 'bredd', gärna 190cm tom. Kommer främst användas på sommaren i södra och mellersta Sverige, men ska stå pall på fjället höst/vår - så inget för mesigt som inte klarar lite regn... ska vara kvalitet. Vikten bör hamna på 2-3.5kg och det bör kunna packas ihop till något som inte är galet stort.
Beredd att lägga 4000-10000kr plus minus någon hundralapp.
Alla tips och råd tas emot med öppen famn, men stirra er inte blinda på att rekommendera det dyraste :)

...just det ja, kan såklart gå upp till ett 4 personers tält med samma specifikationer :)
 
Hilleberg Saitaris och Bergans Helium Expedition Dome 3 verkar möta dina krav förutom vikt och budget. Sedan finns det säkert ett gäng vanliga campingtält som fyller kraven förutom kanske då vikt, transporterbarhet ihop med lämplighet för hårt väder på fjället.

Såg även Fjällräven Abisko Dome 3 och Keb Dome 3 som verkar motsvara de flesta av dina krav.
 
Tack för tips än så länge, har kikat på de tidigare :)
Jag kan förresten lätt tänka mig ett 4 personers också som sagt - med bredd upp till 220cm typ. Men måste uppfylla de övriga kriterierna ovan - jag tittar tex på MSR Papa Hubba och Nigor Guam.
Och nej, inga 'campingtält' :)
...och förresten, kan såklart vara några gram över 3.5kg - men helst en bit under ;)

FLER TIPS!!! :)
 
Senast ändrad:
EXPED Carina IV om jag tittar på ett billigare PU, Marmot Limelight 3 finns också :) Ytterst tveksamt om de håller en blåsig fjälltur dock. Fler tips tack!
 
Hejsan!

Här kommer två norska alternativ:

Helsport: https://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Väger bara 2.5 kg och är definitivt ett kvalitetstält (har ett Fjellheimen 4 Camp SuperLight själv)....men tyvärr "bara" 160 cm bredd.

Bergans: https://www.bergans.com/no/turutstyr/telt/super-light-dome-3-persons-tent-green

Ser ut att uppfylla dina krav, har dock ingen koll på Bergans tält.

/ Stefan

Som sagt, Bergans är intressant - men jag har inte lyckats läsa mig till ett omdöme än...
 
Nemo Dagger 3P och Helsport Reinsfjell Pro 3 är i varsin 'ände' det är jag är mest sugen på. Men jag hade gärna hittat ett billigare lättviktsalternativ :) Kul att bägge två fanns på XXL också...
 
Tack för alla svar :)
Jag har dock valt att omprioritera lite och satsar på ett lätt 3-säsongs kupoltält med två utgångar för två personer - tillräckligt lätt för att jag dessutom ska ha det själv ibland, men tillräckligt rymligt för att jag och tjejen ska ha ok med plats. Nej det kommer inte användas i svenska fjället tidig vår och sen höst och nej jag är inte sugen på att betala uppåt 10.000kr och nej jag är inte sugen på att köpa från en mindre tillverkare i USA som inte har återförsäljare i Sverige ifall det uppstår ett garantiärende osv. Så det verkar som att det mesta pekar på MSR Hubba Hubba av 2019 år modell, den har lite förbättringar från 2018. En sak jag störde mig på med många modeller var att de var avsmalnande mot fotänden, det gillar jag inte. Men har ni fler tips på 3-säsongs kupoltält med två utgångar med minst 120cm bredd och en vikt under 1.8kg så tar jag gärna emot dom - pris under 7000kr och återförsäljare i Sverige eller EU. Ska helst hålla några säsonger så inte för ’ömtåliga’ i materialen och inte för invecklat att sätta upp - spelar dock ingen roll om innertältet ska resas innan duken går på.
 
Kvalar inte riktigt in på ditt krav på 180 cm bredd, det här är 170 cm.
Men höjden invändigt är skaplig, 115 cm, vikt 3,1 kg.

Och priset är ju väldigt lågt.
https://www.outnorth.se/jack-wolfskin/skyrocket-iii-dome-79870#MountainGreen

Jag kan inte rekommendera det, då jag inte har någon erfarenhet av Jack Wolfskin.

Är det någon som har koll? Man blir ju sugen.

Jag har ett Jack Wolfskin kupoltält för 3 pers som nu är 10 år gammalt så modellen finns nog inte längre.
Men det har fungerat bra, känns gediget och hållit tätt och stått pall för en del blåst på fjället.
Jag skulle inte tveka att köpa ett från dem igen.
Men jag tror inte du hittar de lätta och kompakta tälten där.
 
Jag har ett Jack Wolfskin kupoltält för 3 pers som nu är 10 år gammalt så modellen finns nog inte längre.
Men det har fungerat bra, känns gediget och hållit tätt och stått pall för en del blåst på fjället.
Jag skulle inte tveka att köpa ett från dem igen.
Men jag tror inte du hittar de lätta och kompakta tälten där.

Här är ett för 2 pers, dock lite högre vikt än 1,8 som TS efterfrågar. Väger 2 070 gram.
https://www.outdoorexperten.se/p-22...xfOYKLKYW0rq--tTIpxD_kOmM4PtK4bBoCTYsQAvD_BwE
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
justsafe Liggunderlag med bredd? Bo och sova 11
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.