Kondens på innertält ?

Jag har tidigare använt endukstält men nu funderat på ett Hilleberg med inner- och yttertält. Jag är lång så i 90% av enmanstälten kommer sovsäcken ligga mot innertältet antingen vid huvudet eller vid fötterna.

Fråga: Vid kondens i tältet (vilket man såklart försöker undvika genom ventilation), har ni med Hillebergtält upplevt kondens på väggarna (i höjd med sovsäck) eller har kondensen endast varit i yttertältet?

HasseQ

Temp. avstängd
Kondensen hamnar på insidan av yttertältet, och är det mkt kan en del ev droppa på innertältet. En nackdel är sen att man kanske måste montera bort innertältet och torka, innan man packar, om man inte vill packa ihop ett blött tält.

Jag gillar enkeldukstält om det är varmt, då kan man enkelt torka av kondensen med en trasa. Ofta bättre ventilerade dvs mindre kondens än HB.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Får ni inte ont i huvudet av enkelvävstält? Jag hade ett en gång, men vaknade alltid med huvudvärk, så fick göra mig av med det. Vet inte varför, men antog att det hade med ventilationen och kondensen att göra.

Har ett Soulo sedan 12 år tillbaka och får emellanåt mängder med kondens som samlas mellan dukarna. Dock inga problem med med dropp på inner-duken och med en ny Vettex original torkar jag direkt när jag vaknat bort allt vatten som samlats på yttertältets insida. Finns gott om plats för detta tycker jag. Sedan får tältet vädras ut och torka så gott det går innan det packas ihop. Den genomblöta tvättlappen sätts i en klämma på ryggan och torkar snabbt. ( klämmor på ryggan är suveräna till blöta handdukar , strumpor, etc.)

I mitt Hilleberg Unna är det oftast ingen kondens på insidan av innertältet. Vid sträng kyla ( <-10°C ) får jag dock kondens på innertältets insida, men då är den oftast frusen. Däremot är det blött på innertältets insida ovanför mitt huvud efter min utandningsluft. Jag brukar om väderleken tillåter det inte stänga yttertältet helt för att minska mängden kondens.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag har tidigare använt endukstält men nu funderat på ett Hilleberg med inner- och yttertält. Jag är lång så i 90% av enmanstälten kommer sovsäcken ligga mot innertältet antingen vid huvudet eller vid fötterna.

Testa att stoppa ned fotändan på sovsäcken i en plastpåse, icakasse el liknande. Och ställ någon liten väska mellan huvudändan och tältduken.

Senast ändrad:
Jag har nästan aldrig upplevt kondens på innertältet. Men bäst är så klart om man hittar ett tält som är såpass långt att man får plats ordentligt. Om man inte får plats ordentligt i innertältet är det extra viktigt med generös luftspalt mellan inner och ytter för om du råkar trycka innern mot yttern blir det så klart blött.

Nu vet jag inte hur lång du är men Nortent har Vern 1 som liknar Akto/Enan/Ringstind och innertältet är hela 280cm långt. Yttern är 325cm. Jag har inte sett det i verkligheten men lagt det på minnet då man ibland stöter på långa personer som letar tält. Har hört gott om Nortents Lavvu så hoppas tunneltältet är lika bra.

Är det någon här som har testa att ta med en torrboll i tältet? Det används ju flitigt i husbilar och husvagnar.
Det funkar i max 2 dygn och sen är dom fulla pga att vi andas. Fuktighet i tält har inte med tältet i sej att göra pga att vi som är inne i tältet andas och skickar ut ånga för varje andetag och det blir vatten eller kondens tillslut

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips