Tält Hilleberg Soulo

Jag är nära att köpa ett HB Soulo tält. Jag har bara två funderingar som får mig att tveka.

1) Jag har hört att någon upplevt att avståndet mellan inner och yttertält på långsidorna bak på tältet är för litet. Det skulle skapa problem med att innertältet klibbade fast med yttertältet och på så sätt kan bli blött av kondens.

2) Vid regn undrar jag hur blöt innertältet blir vid dörröppningen när man går in och ut. Även om det finns ett toppskydd och absid som skärm är det nära till innertältet när yttertältsdörren är öppen.

Någon med erfarenhet av HB Soulo som kan ge synpunkter?

Tacksam för många och snabba svar.
 
Köpte ett solo till sommarens turer så har använt det ungefär i 30 nätter. Allt från superväder till riktigt skitväder.

1. Inte upplevt detta. Kanske kan vara ett problem om man inte använder staglinorna.

2. Går man in och ut får man vara lite varsam så att man inte stöter emot yttertältet för mycket, då finns det en risk att dropparna på yttertältet hamnar i innertältet. Jag är visserligen 193 lång så det blir lätt att jag gör just detta. Öppnar man tältet så finns det också risk att det blir blött i absiden men gör man det försiktigt och kontrollorat är det inget större problem. Har inte upplevt att det regnar in om man har dörren öppen, men det beror ju på vindriktning också.

Jag är supernöjd med mitt Soulo, trots att det väger mer än andra enmanstält. Upplevde väldigt starka vindar och mycket regn några gånger i Sarek i somras men tvivlade inte en sekund på tältet.
 
Har haft mitt Soulo sedan 2011 och jag är mycket nöjd med tältet. Som sagts är det inget utpräglat lättviktstält och just detta faktum uppskattar man när det är som mest `elakt´ där ute;)

1. Sätt upp tältet noggrannt och använd alltid samtliga linor så uppträder tältet optimalt.Har inte märkt att inner/ytter klibbar ihop.

2. Jag är 183cm och tycker det fungerar hyggligt att ta sig ut och in utan att ruska om tältet. Älskar tältets absider som håller vädret utanför. Visst,regnar det på tvären blir det väl problem med de flesta tält.

Min enda kritik är på irritationsnivå och gäller ringarna för koppling av innertältet som även används när man vill fästa ett foot-print (underlag). Det borde finnas separata ringar.
 
I en annan diskussion här på Utsidan har jag nämnt avståndet mellan inner- och yttertält som en svag punkt. Stagar man ut ordentligt med alla linor och markfästen på plan mark så är det nog inget att bry sig om, man märker inte detta potentiella problem, men ett självstagande tält borde nog fungera också just som självstagande utan noga riggning med linor. Också placeringen av den tvärgående bågen i förhållande till de andra bågarna påverkar lite hur tältet står, och här lär det vara lite skillnad mellan olika exemplar. Själv är jag ytterst petnoga med att all den utrustning jag har inne i tältet ska vara torrt och hållas torrt oavsett väder, och den största väggpanelen på Soulo och hörnsömmarna på tältbottnen är de enda ställena på alla de HB:are som jag använt som inte riktigt ger det kvalitetsintryck man förväntar sig av HB. Vid regn blir yttertältet lösare och börjar hänga, ibland hänger den på innerduken, men då innerduken blir blöt börjar den i sin tur hänga, så det är inte frågan om att vatten skulle droppa/rinna in i tältet. Man får bara vara noga att inte pressa ut innertältet med utrustning vid den största panelen för då blir utrustningen fuktig. Upplever det så, att om inner- och yttertält gör kontakt i Soulo så är det endast vid den största panelen i fotändan. Vid vackert väder händer det pga statisk elektricitet, det är ju ingenting att bry sig om men visar att dukarna är närmare där än på andra väggsegment.

Dörröppningen och takrännan upplever jag att fungerar bra, även om takrännan gärna fick vara någon cm längre för att vara på säkra sidan. Upplever inte att det skulle regna in i tältet, man får bara vara noga att man inte blöter ner innertältet med den blöta ytterdörren, och om det verkligen regnar så är det nog man själv som hämtar in vatten i kläderna eftersom absiden är så trång att man inte riktigt kan klä av sig där. Skyfflar man ovarsamt undan sovsäcken från dörren för att "säkert" hålla den torr kan man råka ut för problem 1).

Soulo är inte perfekt, men jag tycker ändå att det är det bästa enmanstältet om inte vikten är av högsta prioritet. Med ytterst små justeringar skulle HB kunna göra det ännu bättre.
 
Jag är nära att köpa ett HB Soulo tält. Jag har bara två funderingar som får mig att tveka.

1) Jag har hört att någon upplevt att avståndet mellan inner och yttertält på långsidorna bak på tältet är för litet. Det skulle skapa problem med att innertältet klibbade fast med yttertältet och på så sätt kan bli blött av kondens.

2) Vid regn undrar jag hur blöt innertältet blir vid dörröppningen när man går in och ut. Även om det finns ett toppskydd och absid som skärm är det nära till innertältet när yttertältsdörren är öppen.

Någon med erfarenhet av HB Soulo som kan ge synpunkter?

Tacksam för många och snabba svar.

Har använt Soulo året om och i riktigt blåsväder. Jag har inte märkt att avståndet skulle vara för kort i vare sig huvudändan eller fotändan.

Tältet är verkligen gediget och jag uppskattar det i tjurigt väder. Kan bli trångt med tjockaste vintersovsäcken och tjockaste dunjackan, men vill man ha lätt och litet samtidigt som bombsäkert vinterboende så får man ta den smällen :).

...det regnar inte in på något störande sätt, bara om det regnar horisontalt och då gäller det alla tält utom möjligen de som har GT...

Bra val om man behöver bombsäkert...

//J
 
Jag har haft mitt HB Soulo sedan våren 2010. Jag är hittills mycket nöjd med tältet. De frågor som du ställer ang. tältet har jag faktiskt aldrig upplevt som ett problem och därför inte tänkt på. Skulle det vara ovanligt blött och regnigt så skakar man ju av tältduken som på alla andra tält innan man går ut eller in. Den enda eftertanken ang. Soulo som jag vill delge andra innan köp är vikten, något som också tidigare skribenter påpekat. Soulo är ett enmanstält som väger mer än HBs lättaste tvåmanstält och packvolymen är också den samma. Är du helt säker på att du inte kommer att ha med dig sällskap ute på turerna? Hur ser framtiden ut? Vandringspartner, livskamrat, barn, hund? Sådant kan ändras snabbt och det kan kännas lite surt om man står där med ett för litet tält och 6000 kr fattigare någon månad senare. Ett lätt tvåmanstält är inte tyngre att bära och tar inte mer plats än ett Soulo om man vandrar ensam.
 
...men ska man ha ett lika bombsäkert tält som Soulo så får man räkna med att 2 pers tält väger lite mer...
 
Ett lätt tvåmanstält är inte tyngre att bära och tar inte mer plats än ett Soulo om man vandrar ensam.

Absolut, ex HB Nallo2 ger betydligt mer plats för samma vikt som Soulo (och närapå samma pris). Är man lång och tältar ensam kan man dessutom ligga hörn till hörn för att förbättra ligglängden i ett tvåmanstält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
skogsavenyn Tält för varma klimat? Hilleberg? Bo och sova 19
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Brune Tält från Hilleberg moget för soptippen ? Bo och sova 49
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Nya tält ifrån Hilleberg! Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.