Kondens på innertält ?

Fråga: Vid kondens i tältet (vilket man såklart försöker undvika genom ventilation), har ni med Hillebergtält upplevt kondens på väggarna (i höjd med sovsäck) eller har kondensen endast varit i yttertältet?
Ja, ibland, i mitt Akto. Jag är rätt frusen ska sägas, så jag tenderar att vilja stänga för den lilla ventilation som finns särskilt om det är dåligt väder. Och då händer det att jag får kondens även på innertältduken. Det är en annan sorts kondens än den på yttertältduken vilken är utspridd över hela. Kondensen på innertältduken kommer uppenbart från kroppsvärme eller utandningsluft och samlas främst runt huvud och överkropp. Det blir inte blött så det droppar som på yttertältet, utan mer som en fukt, men man/sovsäcken blir ju blöt om man råkar röra vid duken. Duken torkar dock snabbt efter avtorkning och jag har inte haft problem med att innertältet förblir blött.

Ja, ibland, i mitt Akto. Jag är rätt frusen ska sägas, så jag tenderar att vilja stänga för den lilla ventilation som finns särskilt om det är dåligt väder. Och då händer det att jag får kondens även på innertältduken. Det är en annan sorts kondens än den på yttertältduken vilken är utspridd över hela. Kondensen på innertältduken kommer uppenbart från kroppsvärme eller utandningsluft och samlas främst runt huvud och överkropp. Det blir inte blött så det droppar som på yttertältet, utan mer som en fukt, men man/sovsäcken blir ju blöt om man råkar röra vid duken. Duken torkar dock snabbt efter avtorkning och jag har inte haft problem med att innertältet förblir blött.
Om du är frusen så ta en titt på Carinthias sovsäckar. Jag har deras Survival One för vintern. Nu sover jag inte under bar himmel utan i tält så på 5 år så har jag haft halva dragkedjan stängd när det har varit -15°C (södra sverige) någon natt annars har den varit helt öppen. Har jag varit frusen så har det räckt att helt stänga dragkedjan i 30 sekunder, sedan kokar jag och det är dags att öppna upp igen. Liggunderlaget väger 2,6 kg och har ett R värde på 10 = -40°C innan det släpper igenom markkylan. Att ligga i sovsäcken med öppen dragkedja i deras sovsäckslakan har varit fullt tillräckligt. Carinthias vintersovsäckar är otroligt prisvärda om man tittar på prestanda/pris. För din del så rekommenderar jag deras defence serie där yttertyget på sovsäcken har 3000 mm i vattenpelare. Vad gäller kondens så visst hjälper det att ha bra ventilering men kondens uppstär när det är stor temperaturskillnad mellan utsidan på tältet och insidan av tältet. Är det minusgrader så kommer du att få kondens även i ett välventilerat tält. Allt du kan göra är att ventilera så mycket det går. Att hålla värmen faller på liggunderlaget och sovsäcken. Kör syntetsovsäck om du är ute under längre tid. Dun värmer inte om det blir fuktigt vilket det kommer att bli av kondensen vintertid.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har tidigare använt endukstält men nu funderat på ett Hilleberg med inner- och yttertält. Jag är lång så i 90% av enmanstälten kommer sovsäcken ligga mot innertältet antingen vid huvudet eller vid fötterna.

Fråga: Vid kondens i tältet (vilket man såklart försöker undvika genom ventilation), har ni med Hillebergtält upplevt kondens på väggarna (i höjd med sovsäck) eller har kondensen endast varit i yttertältet?
Kondens brukar vara obefintlig med ordentlig ventilation men i stillastående och väldigt fuktig luft kommer det att samlas kondens även på insidan av vilket tält som helst.

Jag brukar lägga en tröja på fotänden så håller jag sovsäcken torr, även om innertältet är lite kondensfuktigt.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips