Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter?

Hallå
Har haft ett Hillebergs unna i typ 10 år. Kommer ihåg när jag köpte det för 4000:- spänn, När jag vaknade upp efter första natten var det inga vackra saker jag skrev om tältet i resedagboken. Allt var jäkla totalt fuktigt av kondens, sovsäcken, golvet på tältet, hela yttertältet var täckt med kondens som rann. Jo jag hade gjort ett fel och stängt alla dragkedjor, stängt dörröppningen mm. Man lärde sig snabbt två saker:
1. stäng ALDRIG öppningen till yttertältet helt, ha den öppen så mycket som möjligt, även om det regnar är det bättre att det kommer regn på innertältet än att kondensen blöter ner dig, men fuktig blir du å allt du har i tältet oavsett väder
2. leva med att det jämt är småfuktigt i tältet att sovsäcken är fuktigt mm.

Jag har provat allt jag kom att tänka för att komma till rätta med kondensen, se till så att yttertältet inte går för nära marken, man kan trycka upp det med nån pinne med klyka, aldrig nånsin ha på den där hättan upptill, som sagt det är bättre att det regnar in...
Bränna värmeljus, inte när jag sover dock. Ha med sig en liten lättvikts pressening att slå upp tältet ovanpå. Alla dessa tricks tillsammans så funkar tältet knappt okay.

Jag lagar inte mat i tältet, jag undviker att ta in en blöt ryggsäck mm. ibland har jag bara suttit och åkt i min bil, stannat till slått upp tältet och dratt vidare på morgonen.

Var även med en kompis i skottland 2 veckor för ngr år sen, han hade ett hillbergs 2 mans tunneltält av nåt slag och samma kondensproblem som jag, ingen direkt skillnad.

Jag har levt m detta i tio år nu pga att tältet var så jäkla dyrt att köpa och att det SKALL vara bra, lite av kejsarens nya kläder kanske?
Jag fick till slut nog när jag och min tjej sov ihop i tält för några helger sedan, ett lite större tält av ett billigare märke. Två nakna människor i samma tält= stor risk för kondens, vi svettades rätt bra iaf, å jag var rätt nojig för kondens kände på insidan av yttertältet när akten var över, och visst var där lite kondens, men på morgonen vaknade vi upp i ett helt torrt tält trots att det regnat under natten. Natten därefter sov jag i klart väder själv i mitt unna och vakande totalt genomfuktig...
annars tycker jag det är ett helt grymt tält, lätt att sätt upp, lätt att bära, mysigt inne. Kondensproblemet gör det dock ganska värdelöst. (har även låtit en kompis sova en provnatt med samma resultat.)
 
Jadu, det finns ju "några" olika modeller i HBs sortiment så att Hilleberg = kondens känns lite hårt. Känner inte igen mig i mitt Nammatj alls, men man bör ju ventilera så mycket det går.
 
???

Fullständigt obegripligt. Har ett stort antal tältnätter i HB:s Unna, Nammatj och Kaitum men jag har aldrig upplevt några kondensproblem med dem... Inte ens vid flerdagars hällregn... Självklart måste man ha ventilationen öppen osv, men har Du det kan jag verkligen inte begripa hur det hänger ihop...
 
?

Jag tycker också det låter konstigt med så mycket kondens. Jag har själv ett Unna sedan nästan 10 år tilbaka och har bara märkt av överdriven kondens under en tur (då var det två pers i tältet, tältning på snö i mars månad och dessutom nästan vindstilla). I övrigt har jag tältat i Staika, Keron, Nammatj och ett par olika TNF-tält och inte reagerat över skillnader mellan tälten eller några större kondensproblem överhuvudtaget.
 
Det är väl väldigt viktigt på alla tält som har en ytterduk som går ända ner till backen att man ventilerar riktigt ordentligt, är det dessutom kraftig markfukt och samtidigt hög luftfuktighet så vill det till att ventilationen är väldigt effektiv annars blir det garanterat kondensfukt.
Så har man kondensproblem så är det mer ventilation som behövs, får man kondens fast man har max ventilation så är ventilationen fel/under-dimensionerad.
Gillade skarpt att det blev riktigt torrt och skönt i mitt nya Limelight där ventilationen är nära nog överdriven.
 
Bra med en jämförelse med Marmot LimeLight!

Jag har ett Namatj sedan 15 år tillbaks och har endast riktigt problem med kondensation vid ett eller två tillfällen och dessa inträffade vid övergång mellan kallt och fuktigt väder, då allt var blött. Normalt sett så visst kan det bli lite fuktigt emellanåt men inte så att det blir obehagligt eller ger några problem, utnyttjar man bara ventilationen så funkar det.

Nu håller jag som bäst på att titta efter ett 3 säsongs tält som komplement till mitt gamla Namatj. Det som framkommit efter mycket efterforskningar är att den stora skillnaden mellan Hillebergs och de 3 säsongställt jag tittar på är att Hillebergs tält är tätare.

Jag trodde främst att det var stabilitet och hållbarhet som skiljer men enligt div recensioner så står ett Marmot LimeLight de facto pall för en snöstorm. Kruxet är att den överdimensionerade ventilationen gör att snön blåser in i tältet och att det inte finns några möjligheter att försluta de stora ventilationsöppningarna. Handlare jag talat med säger samma sak och även att LimeLighten är kallare än ett Hilleberg, dvs du får ingen direkt värmande effekt av tältet, i mitt Namatj kan jag ha 3-5 grader varmare än den omgivande temperaturen även vid -30.

Dessa egenskaper hos Hilleberg kommer till ett pris, Hillebergs tält är tätare och förutsätter att du utnyttjar ventilationsmöjligheterna.
 
På nåt sätt kul att ingen annan verkar ha samma problem som jag, kanske svettas jag onormalt mycket, eller så doppade dom mitt tält i för stark vattentätningslösning den dan eller nåt?

Det brukar sällan bli speciellt varmt i mitt unna pga att jag stänger inte öppningen så mycket, ibland känns det lite dragigt då stänger jag lite mer...

Limelight kanske är tältet för mig...
 
Limelight är absolut inget jag skulle använda annat än när det är lite mildare väderlek typ 10grader och uppåt, jag är nog ändå för bekväm för att tälta vintertid. jag har dock gjort bitar av lakansväv som matchar nätöppningarna i innertältet för att kunna minska ventilationen på mitt Limelight,
 
nej, på vintertätl måste man kunna stänga ventilationen helt. Var med om en jobbig natt med snödrev i ett äldre Akka, (innan dom fixat så man kunde stänga). Fick gå upp med jämna mellanrum och skotta bort snön som packades in mellan inner och yttertältet...
det var då jag bestämde mig för HB.. =)
 

avslutad210712

Gäst
Jag har varit med om kondens i mitt Staika vilket har varit i samband med ösregn utanför i kombination med att jag stängt alla ventilation. Dock har sdet enbart handlat om kondens som satt sig på insidan av yttertältet. Aldrig så att det har känts speciellt fuktigt i innertältet.
 
Oj vad jag känner igen mig i beskrivningen i ditt inlägg Hartvig.

Nu har jag dock inget Hilleberg men ett nyinköpt Bergans Kompakt 4 och mina erfarenheter är begränsade till några testövernattningar i trädgården.

Jag har oxå en känsla av att tältet är för tätt. Det är säkert bra vid snö och storm men vid vackert väder skulle det nog inte skada med mer ventilation.

Intresant att notera är att jag övernattat i samma trädgård med mitt tält från Clas Olsson för 400:- och det var snustorrt inne i tältet.

/Roy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Daddy Hilleberg är skräp.. Bo och sova 15
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
cjoni Är Hilleberg verkligen så bra? Bo och sova 3
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
fredl Hur är vår utrustning för sommartur i Söder? Bo och sova 27
Hookahey Tältkamin. Är det bra det? Bo och sova 4
Kal-P-Dal Vad är "Oxford Nylon"? PVC? Bo och sova 3
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
behedwin Vad är thermofilt? Bo och sova 3
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
mc_piloten Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind? Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
majjen Övernattning i jakt- och fiskekojor - är det OK? Bo och sova 21
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
GoobyFGT Är detta tält ok? Bo och sova 5
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
kanser 3p tält 4season - Hur viktigt är vikten? Bo och sova 12
mrhannerz Efterlysning: Vad är detta för tält? Bo och sova 12
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Hur bra är tarptält Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.