Tips på familje/campingtält

Hej,

Jag och min sambo har varit vana vandrare och älskar att bo i tält. Vår dotter som nu är 2,5 år snart börjar bli stor nog att bo i tält med på ett lite smidigare sätt. Vi får plats i vårt lilla Berganstält men vi är på jakt efter något större.

Jag letar efter ett 3-4-manna tält med en absid där man har ståhöjd. Man ska få plats med ett litet bord och två små stolar och kanske en liten barnstol helst. Helst ska det finnas golv i absiden men det går ju att köpa till annars. Vill inte ha ett tält för typ 10 000:-. Såg att Intersport hade ett som verkade ok förra sommaren men det verkar inte finnas kvar.

Tar tacksamt emot tips på tält eller bra sidor där man kan köpa sådana tält.

Allt gott
Caroline

Många leverantörer av sport och friluftsutrustning säljer ju även rena campingtält vilket jag förstår är vad du söker. Kolla ex Decathlon som verkar ha ett stort utbud av olika modeller till överkomliga priser.
Själv har jag ingen erfarenhet av dessa tält så kan inte tipsa om någon specifik modell.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Primus bifrost H4 eller H6, kanske? Ett rymligt, genomtänkt tält med ståhöjd i mittabsiden och även med ett skyddsgolv. Det får plats ett halvstort campingmöblemang i mitten. Jag har själv ett H4 sedan 12-13 år. Det har varit till stort familjecampingnöje med 2 barn.

... Väljer ni H6 så får 2 vuxna och ett barn lätt plats i tältets ena sovdel. Den andra kan då användas till att förvara utrustning, som sällskapsdel eller liknande. Det går även att hänga av innertälten för att få en ännu större absid.

Jag har bilcampat en del men har tyvärr inte några aktuella tips om tältmodeller. Vi har ett Robens Double Dreamer 4 av äldre modell som är trevligt med bra specar och rejäla bågar. Det är inget bjässetält på något sätt, men ändå tar det upp rejält med plats i bagaget. Så ett tips kan vara att även titta på sådana saker när man köper tält. Nu finns ju veritabla palats att slå upp på campingen, men lyxen kommer med en nackdel.

För övrigt finns det många familjetältsentusiaster på Facebook-gruppen "Tälta!". Där är trenden tydlig; uppblåsbara tält är på frammarsch, liksom de med mörklagda innertält. Decathlons tält nämns i vartannat tips, så jag antar att de måste vara hyggliga.

Det här tältet är ruskigt prisvärt.

Stadigt, förhållandevis svalt (aluminiumbelagd väv i sov-halvan), bra ventilation.
Förvånande kvalitet för pengarna. Jag hade förväntat mig skräp, men blev faktiskt imponerad.
Golvet är av typen vävd presenning, men det är en mer påkostad variant än de man hittar i "festivaltält".

Reses lika lätt som ett vanligt tunneltält.
Ståhöjd i nästan hela tältet.
Du rymmer stolar och ett mindre bord utan problem.

Vi brukar lägga en förtältsmatta under hela tältet. Sen viker vi in absidgolvet under innertältetoch sen lägger vi en picknick-filt ovanpå förtältsmattan i absiden. Då gör det inget om skulle komma in vatten på absidgolvet.

"Dörren" är trapets-formad, och om man köper till stängerna får man ett tak som skyddar ingången (om det inte blåser).

Tält camping med bågar Arpenaz 4.1 F&B 4-manna 1 sovrum QUECHUA - DECATHLON
TVÅ CAMPINGSTÄNGER QUECHUA - DECATHLON

Har själv det tältet ... har tältat en del på campinplatser. Fyra i familjen. Otroligt prisvärt och rymligt men inget tält man tar med på vandringen. Över lag har decathlon väldigt bra campingutrustning.

Har även köpt vardagsrumstält (typ 10kvm och ståhöjd), förvaringsbyrå etc. Har campat med ytterligare en familj med barn så värt den extra komforten om man har med sig barn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips