Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-)

Halloj, jag är 190 cm och ca 100 kg, köpte för några år sedan ett NeoAir trekker, mycket nöjd, prasslar en del, men skönt, väger lite.

Reklamera

Var med sambon och barnen längst sörmlandsleden och övernattade i vindskydd, men varken hon eller jag sov särskilt många minuter och med onda ryggar som följd. Det verkar som vi vuxit lite på bredden sedan senast :)

Hur som helst söker jag nu efter liggunderlag som är gjort för tyngre personer?

Både kläder och annan utrustning krymper. Måste vara efter tvätt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ställde denna fråga i en annan del av forumet, men det är nog här den ska vara:

Var med sambon och barnen längst sörmlandsleden och övernattade i vindskydd, men varken hon eller jag sov särskilt många minuter och med onda ryggar som följd. Det verkar som vi vuxit lite på bredden sedan senast :)

Det vi har idag är varsin Therm A Rest - Guidelite, inhandlades för ca 15 år sedan när vi skulle till regnskogarna i Malaysia.

Hur som helst söker jag nu efter liggunderlag som är gjort för tyngre personer?

Hur tung är tung?

Jag själv väger 90 kg och använder en uppblåsbar madrass av typen airmat basic 7 cm tjock
Har den ovanpå ett vanligt tunt liggunderlag av klassisk typ
Sover skönt på detta. Tar inte så stor plats i packningen, går bra att använda ensamt utan ett klassiskt underlag också när det är sommar och varmt

VArför två liggunderlag? Bära runt på ett kg verkar onödigt tycker jag. Ett 6-7 cm tjockt räcker bra, (så får du utrymme för 400 g marmelad istället i packningen)

Cannonball

Gäst
VArför två liggunderlag? Bära runt på ett kg verkar onödigt tycker jag. Ett 6-7 cm tjockt räcker bra, (så får du utrymme för 400 g marmelad istället i packningen)

Jo, det är möjligt att du tycker, om jag också tyckt det så hade jag ju lämnat ett hemma.
Jag missade nog att tråden handlade om lätt packning...

Är det kallt så isolerar min luftmadrass dåligt och då behöver den kompletteras med cellplast, ibland ligger man på ganska dåligt underlag då vill man inte punka luftmadrassen, ligger jag i hängmatta så använder jag bara cellplast, ligger jag i tält mitt i sommaren så använder jag bara luftmadrass. OK?

BTT

Tack för svaret. Men med mina 100 pannor har jag aldrig behövt två stycken. Jag vintertältar inte så kylargumentet kan jag förstå, men komfortmässigt så har jag noll problem med bara ett underlag.

Luftmadrassen är för att det ökar sovkomfort m 100% och cellplastunderlaget för raster och för att skydda Luftmadrassen mot marken. Visst, det blir 450 gram extra (luftmadrassens vikt) men jag har bestämt att det är värt det. Jag tältar enbart på sommaren.

Jag är inte heller den lättaste och sover väldigt skönt på en 7cm Exped madrass. Sen jag testade en sådan för ngr år sedan är jag väldigt fast vid de. Det finns ju olika varianter där vissa har isoleringen inuti som är riktig bra. De temperaturvärden som anges brukar stämmer väldigt bra också - vill säger att ta man en med dun eller syntetfyllning behöver man inte två underlägg utan det räcker gott och väl även på vintern utan att det bli kallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips