Behöver tips på tält

Har tänkt köpa tält men det var lite bökigt att gå igenom alla tester och inlägg. Har vissa önskemål och hoppas nån har bra koll så jag får lite mindre att välja mellan. Vill såklart ha ett så bra tält för pengarna och därför lagt en önskebudget på 4000, så allt under det är en bonus. Vet att det hela tiden är lätt att gå upp några hundringar över budget för ett bättre tält så jag kan köpa begagnat istället för nytt ifall det är värt det också. Minst 100 cm i takhöjd och en maxvikt av 3 kilo. Absid är ett krav och ska minst rymma två ryggsäckar. Det ska inte användas på vintern, men på fjället och runt fiskevatten under de tre andra årstiderna. Det ska rymma två pers och vill inte ha det för trångt då det inte är med tjejen jag ska sova varje gång. Kan importera ifall det kommer nåt tips men lägger hellre till nån hundring för att stödja Sverige. Tack för synpunkter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min rekommendation är att du kikar på 3-manna tält med den kravbild du beskriver - att det ska vara god takhöjd och att man inte ska behöva skeda med någon annan än sin respektive :)

Bergans är "standardtipset" i den prisklassen och har nog blivit så av en god anledning. Jag hade skyndat och slagit till på Bergans Rondane 3 (uppdaterat "compact light") som finns till rea-pris här: http://www.alewalds.se/rondane-3-pers-tent.html

Dock bara till och med måndag så lite bråttom kanske.

Det tältet spräcker viktbudgeten med 200g men det blir alltid kompromisser när man vill ha utrymme, kvalitet och lågt pris. Bergans klarar balansgången riktigt bra.

Lycka till!

Min rekommendation är att du kikar på 3-manna tält med den kravbild du beskriver - att det ska vara god takhöjd och att man inte ska behöva skeda med någon annan än sin respektive :)

Bergans är "standardtipset" i den prisklassen och har nog blivit så av en god anledning. Jag hade skyndat och slagit till på Bergans Rondane 3 (uppdaterat "compact light") som finns till rea-pris här: http://www.alewalds.se/rondane-3-pers-tent.html

Dock bara till och med måndag så lite bråttom kanske.

Det tältet spräcker viktbudgeten med 200g men det blir alltid kompromisser när man vill ha utrymme, kvalitet och lågt pris. Bergans klarar balansgången riktigt bra.

Lycka till!

Det här då?

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html

Det verkar vara som ett Nallo 2 men halva priset.

Som tidigare tipsats om, titta på Bergans Compact light 3 (OBS! inte Compact 3 som är ett mindre, tyngre och billigare tält) eller Bergans Rondane 3. Ger bra med plats för 2 personer, högsta höjd i innertältet 105cm, och rejäl basid för packning och matlagning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips