Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!)

Jaha, då var det dags med ännu en "hjälp mig välja tält"-tråd.
Men personligen tycker jag det är mer än så, jag har gjort ganska ordentlig research och sammanställt 10-12 olika tält som är intressanta med mått (HxL)och priser.
Det som saknas är mer praktisk information, från vanliga människor som använder dem ute i världen. Recensioner är en sak, men många av dem är gjorda av så kallade experter som kanske anmärker på saker som en vanlig människa inte ens tänker på. Känns lite så ibland tycker jag.

Innan jag radar upp de tält jag anser intressanta, här är mina kriterier:
*1-2 pers (kommer användas till solovandringar tillsammans med min hund, en Norrbottenspets på 10-12 kg, som sover inne i tältet men tar knappt någon plats)
*Lätt, max 2 kg.
Majoritetet av vandringar kommer ske under aug-okt under jakten, i skogslandet. Men kan ta en och annan tur till fjälls också.
*Priset, max 3000 kr. Eftersom jag inte kommer vara ute 100+ nätter per år, så är pengarna ganska viktiga. Vissa av tältet faller direkt pga pris, men man kan ju hitta begagnat.
*Prisvärt. Enl punkten ovan så vill jag ha tältet med mest för pengarna. Vilket varierar mellan oss per personlighet.
*Nordisk stil, inner+ytter tält slås upp tillsammans.
*Norden och Europa. Inget transatlantiskt av fler skäl.

Okej då, så här ser listan ut:

Namn
Terra-Nova Zephyros 1 Lite -- 92x220, 1,25 kg - 1850 SEK (£180)
Terra-Nova Zephyros 1 -- 92x220, 1,57 kg - 1235 SEK (£120)
Terra-Nova Laser Comp -- 100x220, 0,93 kg - 3398 SEK (£330)
Hilleberg Akto -- 90x220, 1,70 kg - 4950 SEK
Hilleberg Rajd -- 115x255, 1,10 kg - 4100 SEK
Helsport Ringstind Light 1 -- 120x240, 1,5 kg - 4886 SEK (4495 NOK)
Helsport Ringstind SL 1-2 -- 100x235, 0,89 kg - 6517 SEK (5995 NOK)
Helsport Ringstind 1 -- 120x240, 1,5 kg - 3908 SEK (3595 NOK)
Exped Vela 1 UL -- 105x245, 1,4 kg - 2800 SEK
Vaude Powerlizard UL 1-2 -- 105x240, 1,1 kg - 4495 SEK
Nordisk Telemark 1 LW -- 96x235, 0,83 kg - 3000 SEK (£288)
Arctic Alpine Veloce -- 110x250, 1,7 kg - 2800 SEK
 
priser varierar, riktpriser är just bara det, riktpriser.

ringstind superlight finns på xxl för 5549, har även sett det för 4000 under en kort period på xxl:

http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...gstind-Superlight-1-2,-Tält/p/1083860_1_Style

tera nova kan du få för 2400 ung:

http://www.amazon.co.uk/Terra-Nova-...8&sr=8-1&keywords=tera+nova+laser+competition

osv...

själv har jag akto, nöjd med det (tror ingen är missnöjd med den). min väger 1.5 kg, litar inte riktigt på hillebergs viktangivelser. Dom flesta tält i denna kategori ser ung likadana ut, det som skiljer är vikt och pris i första hand, kvalitet kanske mer i andra hand.
 
Titta på HB Anjan2 . Det använder jag för solovandringar. Relativt lätt, väldigt gott om plats för 1 pers. Kan faktiskt inte komma på något negativt alls som jag upplevt med tältet!!

// Lelle
 
priser varierar, riktpriser är just bara det, riktpriser.

ringstind superlight finns på xxl för 5549, har även sett det för 4000 under en kort period på xxl:

http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...gstind-Superlight-1-2,-Tält/p/1083860_1_Style

tera nova kan du få för 2400 ung:

http://www.amazon.co.uk/Terra-Nova-...8&sr=8-1&keywords=tera+nova+laser+competition

osv...

själv har jag akto, nöjd med det (tror ingen är missnöjd med den). min väger 1.5 kg, litar inte riktigt på hillebergs viktangivelser. Dom flesta tält i denna kategori ser ung likadana ut, det som skiljer är vikt och pris i första hand, kvalitet kanske mer i andra hand.

Men visst är det så, dessa modeller är väldigt lika, i strl o utförande. Prisskillnaderna beror nog mest på materialval, tillverkningskvalite, säkert får man betala för namnet också.

Såg en film om Nordisk Telemark och man kan göra ytterdörren till ett litet tak så man får mer utrymme vid absiden.
Men då har den bara 2000 mm regntäthet i ytterduken, känns lite?
 
Titta på HB Anjan2 . Det använder jag för solovandringar. Relativt lätt, väldigt gott om plats för 1 pers. Kan faktiskt inte komma på något negativt alls som jag upplevt med tältet!!

// Lelle

Jo jag har läst samma sak.
Tyvärr drar nypriset iväg ordentligt på Anjan. Plus att jag har ett fint 3-manna tält så nu är jag ute efter något litet, smidigt tält.
 
Har ett Terra Nova Laser Comp

och mycket riktigt går det att få billigare på div siter i Europa. Tycker att det blir för lite plats för min hund (Samojed ca 25 kg) inne i yttertältet. Han ligger med halva kroppen i absiden och halva ute i det fria typ (skulle inte släppa in honom i innertältet när jag har en lättviktsmadrass p g a risk för punka.

Thure
 
och mycket riktigt går det att få billigare på div siter i Europa. Tycker att det blir för lite plats för min hund (Samojed ca 25 kg) inne i yttertältet. Han ligger med halva kroppen i absiden och halva ute i det fria typ (skulle inte släppa in honom i innertältet när jag har en lättviktsmadrass p g a risk för punka.

Thure

Det verkar inte skilja mycket mellan LC och Zephyros Lite. Är sugen på Zephyros Lite, mest för priset o storleken. Jag vill tro att den passar mig mycket bra men den kostar så mycket mindre och det kommer inte gratis...
 
Slår ett slag för Terra-Nova Zephyros. Dock tror jag 1-mannavarianten blir i minsta laget om du ska ha hunden i tältet. 92 x 220 är en glädjekalkyl. Väggarna lutar kraftigt, så 2-manna varianten passar kanske bättre om du ska ha med hunden. Pris och viktskillnaden är liten.
http://www.sportsdirect.com/wild-country-zephyros-2-tent-783174

Zephyros 1 kan jag i alla fall rekommendera för en ensam person. Köpte mitt i våras från samma sida som länken för 1100 inkl footprint. Mycket nöjd! Mycket tält för pengarna. Hittills bara använt det under en veckas ensamvandring i jämtlandsfjällen i både väder och oväder. Ger det bra betyg.

Enda nackdelarna jag kan komma på rak arm är att det saknas fickor eller fästmöjligheter i innertältet för att sätta upp klädlina osv. Innertältet har meshventiler i huvud- och fotända, som man inte kan stänga igen. Dock kan man sätta något för, men det är naturligtvis ett litet minus.
Annars var det rymligt och bra för en person. Med ett footprint ökar även utrymmet i absiden man kan använda.
 
Slår ett slag för Terra-Nova Zephyros. Dock tror jag 1-mannavarianten blir i minsta laget om du ska ha hunden i tältet. 92 x 220 är en glädjekalkyl. Väggarna lutar kraftigt, så 2-manna varianten passar kanske bättre om du ska ha med hunden. Pris och viktskillnaden är liten.
http://www.sportsdirect.com/wild-country-zephyros-2-tent-783174

Zephyros 1 kan jag i alla fall rekommendera för en ensam person. Köpte mitt i våras från samma sida som länken för 1100 inkl footprint. Mycket nöjd! Mycket tält för pengarna. Hittills bara använt det under en veckas ensamvandring i jämtlandsfjällen i både väder och oväder. Ger det bra betyg.

Enda nackdelarna jag kan komma på rak arm är att det saknas fickor eller fästmöjligheter i innertältet för att sätta upp klädlina osv. Innertältet har meshventiler i huvud- och fotända, som man inte kan stänga igen. Dock kan man sätta något för, men det är naturligtvis ett litet minus.
Annars var det rymligt och bra för en person. Med ett footprint ökar även utrymmet i absiden man kan använda.

Det jag läst om Zephyros säger samma sak, grymt prisvärt! Och Lite modellen väger bara 1,25 kg!
Tror att 1-pers skulle räcka åt oss, han sover alltid på mig oavsett hur mycket plats det finns. Han är så liten så :)

Får avvakta och se om fler har åsikter. Gillar skarpt Ringstind men då väger o kostar det mer...
 
När jag för ett par år sedan gjorde en motsvarande "utredning", var det ungefär samma gäng tält jag började med. Tre av dem stod fram i slutänden, av olika skäl:

- Exped Vela, för sitt gedigna utförande och genomtänkta, delvis innovativa design (bl a, men inte endast, den blixtlåsfria absiden och möjligheten att helt rulla upp yttertälthalvor). Men jag prioriterade låg vikt, så det föll på sina de facto 1,75 kg. Kan du få den för 2800 och inte räknar gram, framstår det som mycket prisvärt i förhållande till kvaliteten. För din del kan jag dock tänka mig att det diskvalificeras av måtten - visserligen är absiden generös, men innertältets ändar är snabbt avsmalnande (i plan) från det angivna breddmåttet.

- Vaude Power Lizard, även det för sitt gedigna utförande, men dessutom för den låga vikten, "power"-bågen som verkligen ökar vindtåligheten, samt inte minst tältgolvet som skall klara 10 000 mm vattenpelare. Med de prisnivåer jag sett måste nog tältet klassas som ett av de mest prisvärda i denna tältkategori. Jag tittade på den slimmade enpersonsversionen, men den 1-2-modell du överväger (som inte länge tillverkas) är ju generös i innermåtten (men obs, jag har noll koll på hundars utrymmesbehov).
Att jag till slut valde bort PL berodde endast på att jag helst ville ha höger absidhalva (sett inifrån tältet) som öppningsbar.

- Helsport Ringstind Superlight, huvudsakligen för sin nästan osannolikt låga vikt och packvolym i förhållande till både innerutrymmet och kvaliteten, samt (för egen del) för den högeröppnade absiden. Mer detaljer kan du läsa i de två färska recensionerna på Utsidan, varav en min. Tältet har skött sig så bra att jag nu i efterhand tycker det är värt pengarna, men det går inte att komma ifrån att priset är tältets stora minus. Men har man lite tid på sig att avvakta, så ploppar det ibland upp till diverse kampanjpriser på engelska och tyska sajter (och jag råkade ha lite tur).

Det uppburna Laser-tältet (inkl. lågprisversionen Zephyros) hade jag själv svårt för redan från början - betydligt trängre för samma vikt som Helsport (alt i stort sett lika rymligt men tyngre i 2-personsversionen), synbarligen sämre ventilationslösningar (fast de lär ha bättrats på i nyare versioner) och krångligare/pilligare att få upp.

Akto föll bort p g a både priset och vikten. Att det erbjöd mindre innerutrymme än Ringstind SL gjorde inte mig något, men är kanske viktigare för dig p g a hunden.
Akto anses ju vara mycket robust/stormsäkert i sin "klass", men tältar du mest i skogen är det kanske inte detta som fäller utslaget. Även uppe på kalfjället kan man ha lite olika filosofi i det avseendet. Jag väljer hellre min lägerplats med lite mer omsorg de få gånger det närmar sig marginalerna, än bär på 700 g extra "för säkerhets skull" alla övriga dagar.
 
När jag för ett par år sedan gjorde en motsvarande "utredning", var det ungefär samma gäng tält jag började med. Tre av dem stod fram i slutänden, av olika skäl:

- Exped Vela, för sitt gedigna utförande och genomtänkta, delvis innovativa design (bl a, men inte endast, den blixtlåsfria absiden och möjligheten att helt rulla upp yttertälthalvor). Men jag prioriterade låg vikt, så det föll på sina de facto 1,75 kg. Kan du få den för 2800 och inte räknar gram, framstår det som mycket prisvärt i förhållande till kvaliteten. För din del kan jag dock tänka mig att det diskvalificeras av måtten - visserligen är absiden generös, men innertältets ändar är snabbt avsmalnande (i plan) från det angivna breddmåttet.

- Vaude Power Lizard, även det för sitt gedigna utförande, men dessutom för den låga vikten, "power"-bågen som verkligen ökar vindtåligheten, samt inte minst tältgolvet som skall klara 10 000 mm vattenpelare. Med de prisnivåer jag sett måste nog tältet klassas som ett av de mest prisvärda i denna tältkategori. Jag tittade på den slimmade enpersonsversionen, men den 1-2-modell du överväger (som inte länge tillverkas) är ju generös i innermåtten (men obs, jag har noll koll på hundars utrymmesbehov).
Att jag till slut valde bort PL berodde endast på att jag helst ville ha höger absidhalva (sett inifrån tältet) som öppningsbar.

- Helsport Ringstind Superlight, huvudsakligen för sin nästan osannolikt låga vikt och packvolym i förhållande till både innerutrymmet och kvaliteten, samt (för egen del) för den högeröppnade absiden. Mer detaljer kan du läsa i de två färska recensionerna på Utsidan, varav en min. Tältet har skött sig så bra att jag nu i efterhand tycker det är värt pengarna, men det går inte att komma ifrån att priset är tältets stora minus. Men har man lite tid på sig att avvakta, så ploppar det ibland upp till diverse kampanjpriser på engelska och tyska sajter (och jag råkade ha lite tur).

Det uppburna Laser-tältet (inkl. lågprisversionen Zephyros) hade jag själv svårt för redan från början - betydligt trängre för samma vikt som Helsport (alt i stort sett lika rymligt men tyngre i 2-personsversionen), synbarligen sämre ventilationslösningar (fast de lär ha bättrats på i nyare versioner) och krångligare/pilligare att få upp.

Akto föll bort p g a både priset och vikten. Att det erbjöd mindre innerutrymme än Ringstind SL gjorde inte mig något, men är kanske viktigare för dig p g a hunden.
Akto anses ju vara mycket robust/stormsäkert i sin "klass", men tältar du mest i skogen är det kanske inte detta som fäller utslaget. Även uppe på kalfjället kan man ha lite olika filosofi i det avseendet. Jag väljer hellre min lägerplats med lite mer omsorg de få gånger det närmar sig marginalerna, än bär på 700 g extra "för säkerhets skull" alla övriga dagar.

Tack joanna för ditt kunnande och inlägg.
Jag hittade din tråd o läst den flera gånger samt din recension.
Av någon anledning dras jag till Ringstind. Den vanliga modellen, inte Light eller SL, måste ju vara närmast Akto, har jag rätt? Förutom priset.
Samt att light versionerna borde inte hålla lika länge, tyget är tunnare osv.

Om jag hade kunnat motivera mig själv att spendera 4-6000 kr på ett tält så hade det blivit ett Ringstind SL. Men eftersom det kommer användas ett 10-tal nätter per år, om ens det, så klarar jag att bära ett 1,5 kg Ringstind.

Lägg till ett krav:
4-säsonger.
Då tror jag bara Akto o Ringstind står kvar.

Lutar åt ett Ringstind från XXL.se, 2800 kr. Inte dåligt för sån kvalite!
 
Jag har bl a ett HB Akto, ett bra och robust tält för en person när man vill vandra relativt lätt. Jag är själv ganska lång, och uppskattar de raka huvud- och fotgavlarna som förbättrar ligglängden. Att däremot ha med sig en hund i ett enmans tält blir lite av en trång kompromiss och inte något man önskar bli inregnad i under längre tid, då de flesta enmanstält rymmer en vuxen och inte mer.
Ett alternativ att titta på är HB Unna som är lite större inuti, dock med mindre absider. Frågan är vad du prioriterar?

För att rubba dina cirklar vill jag tipsa dig om att inkludera de lättare och betydligt rymligare 2-pers tunneltälten i ditt urval. Ett sådant är HB Nallo2 som inte väger mycket mer än många enmans tält men ger kungligt med utrymme även för dagar med dåligt väder. Liknande tält i bra kvalitet och inom din budget är Artctic Alpine Design WBT2 och Bergans Compact light 2.

Om du funderar på ett Helsport, se till att du får ett tält som är tillverkat i år då Helsport bytt ut sina tidigare kritiserade stänger av eget fabrikat till DAC-stänger helt nyligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.