Behöver man liggunderlag på sommaren?

Liggunderlag behövs knappast för isolering från marken under juni - augusti nere i södra och mellersta Sverige. Man kanske kunde hävda att det kan skydda mot stenar och rötter om man inte hittar något mjukt ställe att ligga på, men det hjälper inte särskilt mycket om man inte har ett flera cm tjockt liggunderlag med sig, och det har man ju inte.

Hur funkar det uppe i fjällen? Jag har aldrig sovit i fjällen utan liggunderlag, men det vore ju smidigt om man kunde slippa att ta med sig den mest skrymmande delen av packningen. Har någon några erfarenheter?

PS. I tält alltså, eller åtminstone med tältgolv. Annars blir ju sovsäcken blöt.
 
beror nog på... kan ju bli rätt kallt på nätterna i fjällen... vi hade iaf -4 ett par nätter förra veckan... och med en sovsäck som går till noll var jag glad att jag åtminstone hade liggunderlag. men visst kanske det kan funka att ta bort 400g liggunderlag å lägga på 200g på en lite varmare sovsäck istället?

men jag har inte testat....
 
Jag skulle absolut ta med ett liggunderlag till fjällen. Annars beroende på vad du har för liggunderlag kan du ju alltid korta av det så att endast överkroppen vilar på liggunderlaget och ej benen. Förövrigt rekomderar jag att inte sova utan liggunderlag för marken kyler mer än vad man kan tro.

/Mattias
 
Viktigaste sovutrustningen!

Isolerande liggunderlag är enligt mig ett absolut måste, oavsett årstid!
Spara in på något annat istället!

God tur!
 
det är nog en av de sakerna man av bekvämhet släpar med sig...
Att sova/ligga på bara tältduken och sedan marken så märker man mycket mer av stenar, rötter, kottar mm på marken, sedan nöter du nog mer på tältduken om det inte finns något imellan som tar emot när du vänder dig.
 
Jag skulle isåfall mycket hellre byta ut sovsäcken mot en quilt, vilket bör ge en jämförbar viktbesparing.

Min känsla är att marken kyler rejält, även på sommaren.
 
Sovsäcken isolerar i princip inget mot marken, eftersom kroppen trycker ihop den där. Liggunderlaget har den fördelen att det inte trycks ihop nämnvärt, och alltså behåller samma mängd isolerande luft mellan dig och marken.

Men, som någon skrev, korta av liggunderlaget. Välj dessutom ett riktigt tunnt, så tar det inte lika mycket plats. Blir det kallt under benen kan du lägga ryggsäcken eller något annat där. I tält har den lösningen funkat en bit under nollan för mig. Under en tarp funkar det precis ner till nollan.

/OJ
 
Utprovad flexibilitet...

Har ett Prolite 4 (680 g) och sovsäcksliner av fleece (410 g) som även funkar att trä över liggunderlaget som ett 'lakan', sova direkt på underlaget är oskönt när det är riktigt varmt. Till det en sovsäck (1030 G) som funkar öppen som täcke eller stängd som sovsäck. Komfortabelt i intervallet +20 till -10. Kan sova i linern eller på 'lakanet', i sovsäcken eller under täcket. Lättare går det att få, dock.


valdemar
 
Jodå

det går, men är du benägen att leta tältplats på sand. Varje kväll skotta upp en sandbädd, med höftgrop och varje morgon ta bort dina spår, till osynlighet. 400g liggunderlag är nog värt att släpa med!
 
Glömde lägga medmitt liggunderlag i bilen när jag skulle vandra i fjällen väster om Naimakka. fick i stället varje kväll göra en bädd av dvärgbjörkris som jag ställde tältet över. Låg faktiskt mjukare än med ett liggunderlag. Samerna bäddar ju med björkris i kåtorna.
På den vandringen kom jag underfund om att snabbkaffe smakar som nybryggt kaffe om man kokar upp det i stället för att blanda det i hett vatten.
 
jag skulle aldrig spara in på liggunderlaget. En sovsäck, oavsett hur tjock, är i det närmaste helt tillplattad under kroppen och isolerar då rätt illa. Liggunderlaget är styvare (cellplast) och komprimeras inte lika hårt. Vill man hålla igen på vikten så köper man ett 10 mm tjockt cellplastunderlag (30 spänn på IKEA eller OK, 80 spänn på Stadium, bara att välja) och klipper bort den nedersta halvmetern (och smalnar av det lite). Mitt dylika väger 148g, och att lämna de grammen hemma skulle bara vara fånigt.

Beroende på om jag sover i skogen (skogsbotten är ju sjukt mjukt, ssk om man ligger på blåbärsris), i fjällen eller i nåt stenland (t ex dalarna norr om Kebne, eller Tarfala) så väljer jag liggunderlag av olika tjocklek.
 
fick i stället varje kväll göra en bädd av dvärgbjörkris som jag ställde tältet över. Låg faktiskt mjukare än med ett liggunderlag. Samerna bäddar ju med björkris i kåtorna.
Med liggunderlag så slipper man bryta grenar från träd. Till att börja med så är det förbjudet och för det andra så känns det ju rätt onödigt att slita mer på naturen än nödvändigt. Dessa fjällbjörkar är säkert 100-tals år gamla. Fjällturismen är ju relativt ny, men slitaget är ju rätt ordentligt på många håll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
Skipper_ Det regnar in - skall man leva med det? Bo och sova 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.