Behöver råd gällande mitt val av tält.

Jag har snöat in lite på att införskaffa ett MSR Hubba Hubba NX enmanstält.

Däremot har jag märkt att det är lite svårt att få tag på det i Sverige. En del säljer MSR Hubba NX (äldre modell, rätta mig om jag har fel?)

Vidare är det en sak jag är lite orolig för: Hur bra det tål svenska förhållanden/ordentligt med regn?

Visserligen är har ytterduken polyuretan- och silikonbeläggning, men jag blir inte jättelugnad av en vattenpelare på 1200-1300 mm. Tältet har jag tänkt att använda på solovandringar överallt i Sverige, från norr till söder. Fjäll som skog. I alla väder och under hela året.

Jag har en tanke att dra ner på vikten på min packning och jag attraheras även av den ljusa duken vilket verkar skapa en trevlig interiör.

Bör jag titta på andra tält tycker ni?

Tältet håller för svensk väder o vind.. Nackdelen är att inne o yttertält reses separata så innertältet hinner bli blött vid regn innan du fått på ytterduken..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Msr

Hej!
Jag har/använder ett hubba NX 1pers tält och kan bara säga att jag än så länge är mycket nöjd med det. Har aldrig provat sätta upp yttertältet först dock.

Har tältat i det flera regniga nätter i rad utan några problem.

Neg:
Jag är 190 lång och kan tycka att några cm extra i längd hade varit trivsamt.

Mvh Alex

Hej!
Jag har/använder ett hubba NX 1pers tält och kan bara säga att jag än så länge är mycket nöjd med det. Har aldrig provat sätta upp yttertältet först dock.

Har tältat i det flera regniga nätter i rad utan några problem.

Neg:
Jag är 190 lång och kan tycka att några cm extra i längd hade varit trivsamt.

Mvh Alex

Trevligt! Tack för infon.

Det blev ett Hubba NX. Blir spännande att testa. Är jag nöjd med detta tält kanske det blir ett Hubba Hubba NX nästa gång!

Jag har snöat in lite på att införskaffa ett MSR Hubba Hubba NX enmanstält.

Däremot har jag märkt att det är lite svårt att få tag på det i Sverige. En del säljer MSR Hubba NX (äldre modell, rätta mig om jag har fel?)
Har för mig att det är NX som indikerar en nyare generation, antalet "Hubba" syftar till hur många som får plats att sova i tältet.

Hubba = enmanstält

Hubba Hubba = tvåmanstält

Alldeles riktigt. Och varianten "HP" som säljs på vissa håll har grövre golv och bättre täckning för kallt väder i innertältet (mindre mesh).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips