”Stånglösningar”

Nu var det längesen jag jagade tält men tycker att problemet e hur du söker efter tält. Nordamerikanska tält brukar ha den typ av stänger du nämner, och det e tält för låglandsvandring.
Vaude o Terra-Nova är två europeiska tältmakare som har många tältvarianter.
I USA väljer de flesta att gå när det är govädet och de tältar i skogen, i lä. Det finns fler europeiska tält avsedda för skärgåds och kalfjällsläger.
 
Jag hade också undvikit tält med korta stänger som slutar nån annan stans än i botten.
En sak att tänka på om du tänker tälta i vindutsatta miljöere är uppsättningen och hur enkel den är. Även här tror jag att det ska vara hellånga stänger som det inte är nån tvekan om vart dom ska sitta.
Sen om det står Hilleberg eller Helsport eller Exped på är nog inte lika viktigt.

//P
 
Nu var det längesen jag jagade tält men tycker att problemet e hur du söker efter tält. Nordamerikanska tält brukar ha den typ av stänger du nämner, och det e tält för låglandsvandring.
Vaude o Terra-Nova är två europeiska tältmakare som har många tältvarianter.

På vilket vis söker jag fel?

Låglandsvandring. Syftar du på tälten med Y-stänger och stänger som ”slutar i luften”?


Jag önskar att jag vore en person som var så spontan och ekonomiskt oberoende — men det är jag inte! :)

Jag hade också undvikit tält med korta stänger som slutar nån annan stans än i botten.
En sak att tänka på om du tänker tälta i vindutsatta miljöere är uppsättningen och hur enkel den är. Även här tror jag att det ska vara hellånga stänger som det inte är nån tvekan om vart dom ska sitta.
Sen om det står Hilleberg eller Helsport eller Exped på är nog inte lika viktigt.

//P

Det känns som att det är fler än jag som tycker att helgående stänger, utan diverse Y-lösningar, är det pålitligare alternativet — så då har jag fått svar på min fundering! Tackar!
 
"en stång som slutar i luften" är nog inte en stång som är menad att stärka upp konstruktionen, utan att endast hålla ut absiden. Jag har haft ett sånt för längesen, och det var det då inget fel på, förutom att det var svårt att få in den där "takstången".

Nu kör jag med HB unna med ett lättare innertält. Får ner vikten till 1,7-1,8 på det, plus mer space i absiden. Jag avänder innertältet till mitt andra tält - Lanshan 1 plus. väger 325 mot 650 för HB-orginalet
 
"en stång som slutar i luften" är nog inte en stång som är menad att stärka upp konstruktionen, utan att endast hålla ut absiden. Jag har haft ett sånt för längesen, och det var det då inget fel på, förutom att det var svårt att få in den där "takstången".

Nu kör jag med HB unna med ett lättare innertält. Får ner vikten till 1,7-1,8 på det, plus mer space i absiden. Jag avänder innertältet till mitt andra tält - Lanshan 1 plus. väger 325 mot 650 för HB-orginalet
Nej, säkert inte tänkt som förstärkning, dock gillar jag när det är enkelt. Typ samma längd på alla stänger, aldrig nån tvekan om vilken stång som ska vart. I ljuset och utan vind och regn är det en sak, i mörker, kyla, blåst, stress, då gillar man det enkla.
 
Får slå ett slag för Jack Wolfskin Exolight 1, men jag vet inte om det kvalar in i urvalet. En lång sammanhängande stång, som y-delas i fyra markfästen, samt på den stången även en liten som håller ut taket lite. Lätt att bära, snabb uppsättning, billigare än HB. Lite dragit ty saknar badkarslösning på innertältet, annars inget att klaga på.
 
"en stång som slutar i luften" är nog inte en stång som är menad att stärka upp konstruktionen, utan att endast hålla ut absiden. Jag har haft ett sånt för längesen, och det var det då inget fel på, förutom att det var svårt att få in den där "takstången".

[…]

Nej, det förstår jag också, utan det är väl för att skapa utrymme.

Snubblade på en video som illustrerar vad jag tänker är risken med stänger som slutar ”mitt i tyget”:

Vid 4 min och 53 s (på ett ungefär) ser man att stången har trängt igenom tyget.

Det är ju inte grova vävar i kombination med rejäla, trubbiga stänger, i stil med ett husvagnsförtält, på ett vanligt vandringstält.
 
Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara någon principiell skillnad på om en stångände slutar mot marken eller i luften. Hållfastheten beror väl helt på hur fästet/hylsan är utformad. Påfrestningarna på "markstångens" infästning torde väl kunna bli större än för "luftstångens", så med samma typ av fäste/hylsa mot mark som mot luft så tycker jag inte det skulle vara någon fara.
 
de tält jag sett med takpinne och liknande, har då inte haft "trubbig ände direkt mot tältduken" utan det har varit rejält förstärkta "ändpåsar" i annat styvt material som änden petas in i.
 
Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara någon principiell skillnad på om en stångände slutar mot marken eller i luften. Hållfastheten beror väl helt på hur fästet/hylsan är utformad. Påfrestningarna på "markstångens" infästning torde väl kunna bli större än för "luftstångens", så med samma typ av fäste/hylsa mot mark som mot luft så tycker jag inte det skulle vara någon fara.

Nej, det är väl sant, är stången fäst i ”något rejält”, borde det inte vara några bekymmer; men är det normalfallet på lätta vandringstält?

de tält jag sett med takpinne och liknande, har då inte haft "trubbig ände direkt mot tältduken" utan det har varit rejält förstärkta "ändpåsar" i annat styvt material som änden petas in i.

På vandringstält?

Jag kanske är onödigt skeptisk, men det är just det jag vill veta. :)
 
Håller med Klauss, det behövs en förstärkning där en stångande slutar oavsett var, ex med kraftigare flätat nylontyg eller läder. Att avsluta direkt mot en tunn tältväv kommer aldrig hålla, utan får nog ses som ett konstruktionsfel oavsett tälttyp. På ett vandringstält som använder tunna och lätta vävar är förstärkningen ändå viktigare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.