”Stånglösningar”

Tittar efter ett enmanstält och noterar att alla kupoltält, som jag klickar på, varken är kupoltält i ordets sanna bemärkelse eller hybridtält av det slag, som jag är van vid.

Jag har två hybridtält sedan tidigare och på dessa två är det två stänger som korsar varandra på snedden — och på ett av tälten är det sedan ytterligare en stång som sitter på tvären, likt ett tunneltält.

På dagens tält ser jag istället att man dels använder ”en lös stång” för att bredda/förlänga tältet och dels att man låter en stång dela sig i två ben. På Vaude Hogan, slutar exempelvis en stång i luften för att skapa förtältet och på MSR Hubba NX har man både en lös stång på mitten för att hålla ut tältduken på bredden och så har man delat upp takåsstången i två ben.

Själv skulle jag inte tänka tanken att spänna en tunn duk mot en spetsig stångsände (eller lägga en lös stång så att duken riskerar att tryckas mot stångsänden) och jag tänker även att ”gaffellösningen” på stängerna bara ser ranglig ut och att fästpunkterna bara är ytterligare saker som kan gå sönder.

Jag vill gärna hitta ett någorlunda lätt tält, men jag gillar också enkla, robusta lösningar. Är jag helt ut och cyklar med mina tankar?

Finns det några enmanstält av det gamla hybridslaget?
 
@hupp
Bara så att jag hänger med i definitionerna och geometrierna, är exempelvis HB Soulo och Unna kupoltält i sann bemärkelse? Ditt hybridtält av gammalt slag, vad heter det? (En googling efter en bild hjälper ofta min förståelse.)
 
HB Allak är en bra design tycker jag (som även kopierats av billiga kina producenter). Tre lika långa bågar som spänner ut hela tältet inklusive absider. För mig är det det "perfekta" paddeltältet. Men det är varken särskilt lätt eller billigt.

Håller med om att för "fippliga" båglösningar inte är särsilt lockande. Det blir en svår kompromiss när man vill få ned vikten så mycket som möjligt.
 
@hupp
Bara så att jag hänger med i definitionerna och geometrierna, är exempelvis HB Soulo och Unna kupoltält i sann bemärkelse? Ditt hybridtält av gammalt slag, vad heter det? (En googling efter en bild hjälper ofta min förståelse.)

Det här blev spännande. Var tvungen att leta upp namnen på tälten och insåg då att båda hade tre (!!!) stänger. Jag förstår inte riktigt hur jag kunde förtränga en tredje stång, men det kunde jag tydligen… Nåväl. Tvåmannatältet är ett Marmot Grid och tremannatältet är ett Exped Orion III Extreme.

De går att resa utan att exponera innertältet för regn och de är fristående med hellånga stänger, vilket i min värld är enkelt och pålitligt.

…och för att svara på frågan. Kupoltält, då tänker jag mig ett runt tält, vilket nog inte går ihop med enmanstält. Hybridtält, ser jag att de skriver när de pratar om självstagande (kanske borde ha använt det ordet) tält, som inte är rena kupoler. I reklamen för Grid-tältet står det att det har en geodetisk konstruktion. Men, som sagt, självstagande borde jag kanske ha skrivit.

Soulo och Unna verkar ju vara helt i min smak, men det kan vara svårt att rättfärdiga ett köp till det priset, när man redan har två tält i hyllan.

Är det Hilleberg man är låst till?
 
HB Allak är en bra design tycker jag (som även kopierats av billiga kina producenter). Tre lika långa bågar som spänner ut hela tältet inklusive absider. För mig är det det "perfekta" paddeltältet. Men det är varken särskilt lätt eller billigt.

Håller med om att för "fippliga" båglösningar inte är särsilt lockande. Det blir en svår kompromiss när man vill få ned vikten så mycket som möjligt.

Allak var också fint — men det skulle motsvara mina befintliga tält i storlek.

Ja, det är väl den där vikten som det hänger på, men jag kan ju vinna något halvkilo genom att gå ned till ett enmanstält i alla fall.
 
Det här blev spännande. Var tvungen att leta upp namnen på tälten och insåg då att båda hade tre (!!!) stänger. Jag förstår inte riktigt hur jag kunde förtränga en tredje stång, men det kunde jag tydligen… Nåväl. Tvåmannatältet är ett Marmot Grid och tremannatältet är ett Exped Orion III Extreme.

De går att resa utan att exponera innertältet för regn och de är fristående med hellånga stänger, vilket i min värld är enkelt och pålitligt.

…och för att svara på frågan. Kupoltält, då tänker jag mig ett runt tält, vilket nog inte går ihop med enmanstält. Hybridtält, ser jag att de skriver när de pratar om självstagande (kanske borde ha använt det ordet) tält, som inte är rena kupoler. I reklamen för Grid-tältet står det att det har en geodetisk konstruktion. Men, som sagt, självstagande borde jag kanske ha skrivit.

Soulo och Unna verkar ju vara helt i min smak, men det kan vara svårt att rättfärdiga ett köp till det priset, när man redan har två tält i hyllan.

Är det Hilleberg man är låst till?
Då är jag med på vad du menar om geometrierna. Jag har kikat på dessa självstängande tält med stänger som delar på sig med Y-kopplingar och har väl tyckt att de verkar feppliga att resa under svårare förhållanden. Föredrar hela enkla stänger. Har själv ett HB Allak, vilket är lättrest då det saknar stångkanaler.

Ja, ett runt tält blir ju naturligt lite för brett för en person. I någon mening ellipsformat vore idealet. Nu känner jag inte till tältmarknaden så väl, men Hilleberg har ju som sagt enmans kupoltält. Det finns säkert andra. (För övrigt: HB Unna har bara två stänger.)
 
Åk till en tältuställning och känn på tälten, det man inte varit i är för min del svårt att föreställa sig. Själv har jag tre krav på tält, sitt och omklädningshöjd, rymligt nog för två och vissa pryttlar, absid stor nog till packningen, utsikt så att du kan tillbringa en eller två regndagar i tältet. Bärbart inte lättast men hållbart nog för de påfrestningar du avser utsätta tältet för. Kust och skärgårdstältning kan bli väl så stormig som bland fjällen. Om det går åt 4 eller 12 tältspik är rätt trivialt. Kupoltält brukar väga mest p g a att de har störst mantelyta.

go tur
 
Då är jag med på vad du menar om geometrierna. Jag har kikat på dessa självstängande tält med stänger som delar på sig med Y-kopplingar och har väl tyckt att de verkar feppliga att resa under svårare förhållanden. Föredrar hela enkla stänger. Har själv ett HB Allak, vilket är lättrest då det saknar stångkanaler.

Ja, ett runt tält blir ju naturligt lite för brett för en person. I någon mening ellipsformat vore idealet. Nu känner jag inte till tältmarknaden så väl, men Hilleberg har ju som sagt enmans kupoltält. Det finns säkert andra. (För övrigt: HB Unna har bara två stänger.)

Y-koppling, så klart att det heter! Jag skyller mina förvirrade inlägg på värmen!

Ja, jag tänker mig att det är en lösning som ser bättre ut på papper än i verkligheten — men om någon har en annan uppfattning så är jag jättenyfiken på att höra den!

Annars lutar det mer åt att välja ett tunneltält just nu. Om jag inte lyxar till det med ett Hilleberg.
 
Åk till en tältuställning och känn på tälten, det man inte varit i är för min del svårt att föreställa sig. Själv har jag tre krav på tält, sitt och omklädningshöjd, rymligt nog för två och vissa pryttlar, absid stor nog till packningen, utsikt så att du kan tillbringa en eller två regndagar i tältet. Bärbart inte lättast men hållbart nog för de påfrestningar du avser utsätta tältet för. Kust och skärgårdstältning kan bli väl så stormig som bland fjällen. Om det går åt 4 eller 12 tältspik är rätt trivialt. Kupoltält brukar väga mest p g a att de har störst mantelyta.

go tur

Nej, det är helt sant att klämma och känna, toppar allt, men jag tror att jag är en person som kan tumma mer på bekvämligheten om jag är nöjd med konstruktionen.

Exped-tältet är exempelvis exemplariskt i sitthöjd, men jag skulle föredra ett lägre tält för stabiliteten. Marmot-tältet är inte gigantiskt, så många skulle säkerligen vilja ha det utrymmet även som ensamtältare, men jag väljer nog hellre ett trängre tält, om jag kan slippa lite vikt.

Förtält är väl det jag är mest osäker på vad jag tänker kring, även om ett innertält är rymligt, så lämnar jag hellre en blöt väska utanför.

Självstagande vill jag helst ha, men om jag bara har dessa ”lättviktslösningar” att välja på, så kommer jag kanske att tänka om med den biten. Ett så lätt tält som möjligt, men inte till vilka eftergifter som helst.
 
Nu var det längesen jag jagade tält men tycker att problemet e hur du söker efter tält. Nordamerikanska tält brukar ha den typ av stänger du nämner, och det e tält för låglandsvandring.
Vaude o Terra-Nova är två europeiska tältmakare som har många tältvarianter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.