Tält med nästan raka kortsidor?

Kaitum är trevliga. Betänk att GT-varianten är dryga fem meter lång. Det kan göra det svårt att hitta lämpliga tältplatser. Men ska du vara ute när vädret är dåligt är det väldigt skönt med den ytterligare platsen -- vilket också ger högre vikt och större foot-print, vilket inte gör GT till ett självklart val.
 
Jag har ett Kaitum 2 men även ett Nammatj 2GT. För Kaitum ser jag inte GT versionen som nödvändig då tältet redan har två absider som rymmer ryggsäckar, kängor, utgång och matlagning i dåligt väder. För Nammatj med bara en brukbar absid ser jag GT versionen som mer av ett krav för att rymma allt man har med under tak.
Sett ur footprint är faktiskt Kaitum 2 lite längre än Nammatj 2GT och redan med ett så kompakt tält kan det vara problem att hitta bra tältplatser inte minst i skogsmark. Kaitum GT är som andra skrivit ändå längre och kan ge mer utmaningar att hitta lämpliga tältplatser.
 
Hej

Har efter lite funderande kommit fram till att jag behöver ett till/nytt tält. Jag tror jag vet vilket jag vill ha men känner att jag fastnat lite i gamla spår/tillverkare och skulle behöva tips för att vidga vyerna...

Jag har ett kupoltält för två men det tältets innergolv litar jag inte riktigt på längre. Det tältet har varit en trogen följeslagare på många fjällvandringar och har säkert flertalet nätter kvar. Går säkert att skicka till tillverkaren och få golvet bytt. Det jag stört mig på under åren är att lutningen på tältduken vid absiden där man för ner dragkedjan varit så pass flack att man alltid kommer åt insidan av yttertältduken med armen när man sträcker sig ner för att stänga/öppna. Man blir kondensfuktig på armen.

Jag har två tunneltält. Det ena är den klara favoriten: den har raka innertältsväggar och en förlängd absid. Gott om plats för tre personer och all packning samt två ingångar. Det andra köpte jag för att jag trodde jag ville ha det. Det är ett tunneltält för två personer, med sluttande fotända och förlängd absid. Jag är inte särskilt lång (171cm) men har ett tjockt liggunderlag och en fluffig sovsäck. I princip varje gång jag sovit i det så är fotänden av sovsäcken fuktig, trots att jag tycker att jag kryper upp mot öppningen så mycket det går.

Det jag söker är ett tält för två personer, med raka, eller i alla fall mycket branta, kortsidor med en ligglängd som klarar av viss liggunderlag- och sovsäckshöjd. Kupol- eller tunneltält spelar ingen roll. Tältet ska sättas upp ”allt i ett”, alltså inget som sätts upp med innertält först (hur bra man än tycker att det är). Tältet ska klara av ”sommarfjällväder” med allt vad det innefattar, kommer kanske att användas vintertid i låglandsskogsmiljö när det inte är mer än några centimeter snö. Gärna två ingångar men absolut inget krav. Förlängd absid är inte heller något krav men två ryggsäckar måste få plats under tak samtidigt som man kan ta sig ut utan att klättra över dem. Vikt gärna runt 3kg men säkerheten/hållbarheten är viktigare. Vill absolut inte ha för flack lutning på absiden så att man drabbas av ”kondensarm”. Priset är inte det viktiga.

Kom gärna med förslag!
Kolla på ett bra bevarat Stalone. Tror att det motsvarar dina önskemål.
 
Hej och tack för alla svar!

Kanske var min kravspec alltför specifik men jag har fått precis de tips jag såg framför mig... 😁

Jag har ett Niak (version år 1999), ett Nallo 2 och ett Kaitum 3GT. Älskar verkligen mitt Kaitum men det är, som någon skrev, ett tält som kräver en ganska stor uppsättningsyta.

De tält jag spanat på var Kaitum 2GT och Allak 2. Kände dock att jag totalt snöat in på ett enda märke, därför sökte jag hjälp. Nu har jag blivit lite mer ambivalent ang GT, om den verkligen behövs. Man kan ju häkta av ena sidan...

Jag har packat ner Niaks innertält och ska få golvet bytt. Har fått tips på hur man kan undvika ”kondensarm”. Det tältet får nog leva kvar ett tag till, kanske spelar ut ett Allak 2.

Ska kika vidare på alla bra tips - stort tack!
 
Hej och tack för alla svar!

Kanske var min kravspec alltför specifik men jag har fått precis de tips jag såg framför mig... 😁

Jag har ett Niak (version år 1999), ett Nallo 2 och ett Kaitum 3GT. Älskar verkligen mitt Kaitum men det är, som någon skrev, ett tält som kräver en ganska stor uppsättningsyta.

De tält jag spanat på var Kaitum 2GT och Allak 2. Kände dock att jag totalt snöat in på ett enda märke, därför sökte jag hjälp. Nu har jag blivit lite mer ambivalent ang GT, om den verkligen behövs. Man kan ju häkta av ena sidan...

Jag har packat ner Niaks innertält och ska få golvet bytt. Har fått tips på hur man kan undvika ”kondensarm”. Det tältet får nog leva kvar ett tag till, kanske spelar ut ett Allak 2.

Ska kika vidare på alla bra tips - stort tack!
Hyra på hygglo innan köp? Har du tittat på specifikationen för Exped Orion? Det är som en hybrid mellan kupol och tunneltält. Jag har ett 3-manna i versionen Extreme. Lite tungt (ca 3,5) men Ul-varianten på 2- och 3-manna väger in under 3kg. Högt och branta väggar. Kan ibland ångra att jag inte köpte Ul. Har jämfört specifikationen på Orion Extreme och Allak. Mycket snarlika. Kvaliteten känns inte lika hög som Hilleberg men den är hög. Stör mig lite på att inte tältduken går hela vägen ner på samtliga sidor men den extra ventilationen behövs oftast. Den högt placerade ventilationen som sitter på båda absider har fast myggnät. Planerar en tältnatt nästa helg och kan mäta/fota höjden vid ingången om du vill. Bifogar en jämförelse mellan extreme-varianten och Allak. Har inte gjort någon sammanställning på Ul-varianten men här är en länk till en recension:
.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-02-20 kl. 07.24.21.png
    Skärmavbild 2021-02-20 kl. 07.24.21.png
    223.9 KB · Visningar: 66
Skillnaden mellan ett Kaitum 2 GT och 3 GT är tre hekto, och 45 cm i bredd. Tälten är precis lika långa. Personligen skulle jag inte skaffat ett Kaitum 2 GT om jag ägde ett 3 GT.

Jag har betydligt större förståelse för att skaffa ett Kaitum 2. Det är avsevärt större invändigt än Nallo 2 (jag har ett, och för två fullvuxna är det inte stort...). Det är också 1 kg lättare och 75 cm kortare än ett Kaitum 3 GT. Då börjar skillnaden märkas.
 
Skillnaden mellan ett Kaitum 2 GT och 3 GT är tre hekto, och 45 cm i bredd. Tälten är precis lika långa. Personligen skulle jag inte skaffat ett Kaitum 2 GT om jag ägde ett 3 GT.

Jag har betydligt större förståelse för att skaffa ett Kaitum 2. Det är avsevärt större invändigt än Nallo 2 (jag har ett, och för två fullvuxna är det inte stort...). Det är också 1 kg lättare och 75 cm kortare än ett Kaitum 3 GT. Då börjar skillnaden märkas.
Är eller har varit aspirant på Kaitum men då GT. Också orolig över längden (ock vikten) men GT är så trevligt. Lutar åt ett Nallo 4GT för min del. Tar smällen med blöt sovsäck i fotänden. Vill kunna rulla upp tältduken på absiden för att få lite utsikt och väderskydd när det regnar eller blåser. Ser det som ett 3-manna när jag åker ut med de två minsta barnen. Då funkar åtminstone ett brett underlag alternativt tre breda om de är koniska.
 
I slutändan beror det på hur man planerar att använda tältet.

Om du kommer att tillbringa mycket tid i tältet, antingen frivilligt eller p.g.a. vädret -- där är GT riktigt trevligt.

Jag funderar också på vilka behov jag har. I dagsläget har jag två fjälltält (plus diverse campingtält...). Ett Fjällräven tremanskupol (Dome III) och ett Nallo 2. De fungerar till den användning jag har, vilket är primärt att sova i tälten. Nallo 2 är egentligen lite för litet, men det används oftast som enmanstält med två hundar, och då kan jag ligga snett i det. Jag är 193 cm, och det är verkligen på gränsen vid användning av uppblåsbart liggunderlag.

Det slutar nog med ett Helags 3 som komplement. Jag har funderat på ett Kaitum GT, men längden och i viss mån tyngden har gjort att jag avstått. Om jag nu köper något. Det har blivit så att det oftast bara är jag och hundarna som åker ut och tältar i fjällen -- och då fungerar Nallo 2 bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.