Rookie behöver tälthjälp!

Halloj!

Är visserligen gammal scout, men det var ett tag sedan det begav sig och det har hänt en del både på tält- och hemmafronten :) Har nu familj och den är lite sugen på att campa. Vi pratar mao inte om 8 månader på Everest utan några nätter här och där på campingar. Åtminstone till att börja med :)

Hatar dock dåliga prylar och vill inte köpa något skräp men på samma gång inte lägga några hiskliga pengar. Vi har tittat på McKinley Alpha 5 (http://www.intersport.se/mckinley-alpha-5-talt-gron-gra-p71860) och High Peak Ancona 5 (http://teamsportia.se/produkter/outdoor/fjall-och-vandring/talt/high-peak-ancona-5). Helt ärligt ser de utseendemässigt och på pappret identiska ut. Samma tillverkare?

Så frågorna dyker upp... är något av dem att föredra? Finns det någon med erfarenhet av dessa tält eller märken? Är det skräp eller funkar de? Finns andra tält vi bör titta på i samma prisklass?

Vore väldigt tacksam för lite hjälp från er som kan så mycket mer.

Med vänlig hälsning,
Per
 
Inte svar på din fråga men kanske värdefullt ändå. :)
Såg att vikten var ganska rejäl på det ena tältet. Har du funderat på att köpa två mindre tält istället? Det kanske kan ge mer flexibilitet om det inte är jätteviktigt att ni bor under samma tak.
 
Sant... inte svar men uppskattas ändå :) Alla tips är värdefulla just nu!

Hmmmm... jo High Peak verkar tyngre av någon anledning. Men vi ska ju inte vandra med det som det ser ut så det kanske är ok vilket som. Vill nog ha ett tält för hela familjen faktiskt och bra takhöjd. Har visst blivit lite bekväm ;)
 
Jag har ett McKinley som liknar Flinders men lite större (5-manna). Finns inte på marknaden längre men har för mig att ordinarie pris var 2000-2500 och jag köpte det på rea. Har haft det minst 8 år och det har fungerat bra i Sverige och södra Europa. Har haft det som baslägertält vid klättring också någon gång (men då åkte det bil hela vägen - väger nog ca 8 kg). Har klarat flera timslånga åskregn i Kroatien och Frankrike utan att läcka och är hyfsat stadigt om det blåser. Jag är helt nöjd med det med tanke på pris/storlek.
 
Ett tips är att utöka ditt sökande till ex Tyskland då urvalet på "campingtält" är betydligt större där än i Sverige där husvagnar och husbilar är vanligast på campingplatserna;)
 
Tack för input Landberg... verkar ju som att McKinley funkar då iaf. Har hört det på några ställen till nu. Det är ju inget extremt det ska användas till direkt. Samma gäller väl för mig med vikten... det kommer ju inte direkt att bäras några längre sträckor så.

Verkar vara svårare att hitta något om High Peak... finns typ inget att läsa och ingen hemsida. Konstigt. Såg någonstans att det var designat i Norge, men det finns även en amerikansk leverantör som heter High Peak. Rätt förvirrande. Kanske är säkrast att gå på McKinley?

Tack smux... ska ta och kolla Tyskland med.
 
Tack för input Landberg... verkar ju som att McKinley funkar då iaf. Har hört det på några ställen till nu. Det är ju inget extremt det ska användas till direkt. Samma gäller väl för mig med vikten... det kommer ju inte direkt att bäras några längre sträckor så.

Verkar vara svårare att hitta något om High Peak... finns typ inget att läsa och ingen hemsida. Konstigt. Såg någonstans att det var designat i Norge, men det finns även en amerikansk leverantör som heter High Peak. Rätt förvirrande. Kanske är säkrast att gå på McKinley?

Tack smux... ska ta och kolla Tyskland med.

Jag har ett McKinleytält (kupol) och det håller tätt, är lätta att resa upp och bra konstruktion på det mesta. Dock är det detaljerna som stör: dragkedjan fastnar i tyget samt att den är sjukt ljudlig till exempel.

Trots det funderar jag på ett alfa 5 till sommaren. Bra tält för pengarna, helt klart.

Räkna med att köpa mer lina och bättre tältpinnar om du går McKinleyspåret.
 
Klokt val att veva igång igen :) Vi köpte ett KcKinley Alpha 4 som komplement till vårt Bergans fjälltält för de sporadiska turerna till de ordinära campingplatserna - barnen ska ju ha sitt lek och stoj-begär tillfredsställt också :) Det första McKinley Alpha 4 tältet höll i tre nätter, sedan sprack det i sömmen mellan myggnät och tältduk. Åkte bums tillbaka till Intersport som mer än välvilligt byte ut det till ett nytt. Detta tält har i alla fall hållt en natt, så vi får se om det blir en repris eller inte. Det kan ju hända att vi fick tag på ett måndagsexemplar första gången. Såg att Alpha 4 nu var nedsatt till 1499:-. Detta kan upplevas lite trångt i absiden för 4 pers, så ett Alpha 5 är nog ett bättre val i så fall.

Det är inget att sätta upp en blåsig natt, det kan jag nog säga. Outwell/Robens har tält som skall så pall för extrema vindar, men då får du lägga på minst 4-5000:- till.
 
Jo man får väl till viss del vad man betalar för... så brukar det ju vara. Men det känns bara lite over kill att bränna en massa tusen på ett tält som kommer att användas under kontrollerade former på t ex. campingplatser. Man vill ju bara undvika att köpa sopor för det betalar sig ALDRIG i längden och jag blir riktigt trött på dumsnålhet.

Efter er input känns det ju inte perfekt, men som sagt... otroligt billigt tält. Får väl ta i mer nästa gång om familjen bestämmer sig för att tält är framtiden :)

Det finns inga andra tält i prisklassen man bör kolla på?
 
Som alltid, kolla blocket, prylmarknaden, och kanske Hillebergs outlet, finns på deras hemsida. Ibland kan man göra kap, som när jag hittade ett Hilleberg Keron 3 GT för 3500:- ;-)
 
Easy Camp, som ju ingår i samma concern som de övriga tältmärkena Robens och Outwell, har några familjetält för runt 3000 och i något fall t.o.m under 3000.

http://www.getcamping.se/kagegorier/talt/familjetalt/?gclid=CPH8yf-GmrgCFfCXcAod5wwACg

Ett mellanting alltså.

En sökning på "tält (4)" eller "tält (5)" på prisjakt.nu ger dig ytterligare förslag, men resultatet är ändå magert. Kanske "Blocket shopping" eller "Kelkoo.se" spottar ut mer varianter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
AceRimmer Tälthjälp Bo och sova 15
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.