Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp

Jag ska till New Zealand snart, där jag kommer cykla o campa på olika platser varje dag i några månader. Nu tänkte jag köpa en sovsäck, men har svårt att hitta en som jag vill ha.

Ni som är som har koll på sovsäcksmarknaden, är jag naiv om jag vill ha alla följande egenskaper i en sovsäck:

Fyllning: Syntet
Modell: Kort, dam (är 168 lång)
Komfort. temp: mellan -5 till 5 grader
Vikt: under 1000 g
Pris: under 2000 kr

(Anledningen till att jag vill ha syntet är för att sovsäcken kommer vara nerpackad hela tiden förutom när jag sover, i och med jag kommer cykla och campa på olika ställen varje dag.
Komforttemperaturen kanske låter lite låg, men jag vill hellre vara för varm än att frysa, och dessutom har jag planerat att använda sovsäcken även vid andra, kallare resor i framtiden.)

Jag har letat efter en sovsäck som uppfyller alla egenskaperna ovan UTOM priset, men inte ens hittat det. Är det någon som har något tips? Kanske en bra sajt?

All hjälp uppskattas!
 
(Anledningen till att jag vill ha syntet är för att sovsäcken kommer vara nerpackad hela tiden förutom när jag sover, i och med jag kommer cykla och campa på olika ställen varje dag.
Komforttemperaturen kanske låter lite låg, men jag vill hellre vara för varm än att frysa, och dessutom har jag planerat att använda sovsäcken även vid andra, kallare resor i framtiden.)

Allt detta talar för en dunsovsäck. Dom har bättre komforttemperaturer och tål komprimering bättre än syntetsovsäckar. Däremot hittar du nog inte en dunsovsäck som uppfyller det temperaturönskemålet du har på säcken för under 2000kr. Om du nu inte köper en begagnad förståss.
//Peter
 
Allt detta talar för en dunsovsäck. Dom har bättre komforttemperaturer och tål komprimering bättre än syntetsovsäckar. Däremot hittar du nog inte en dunsovsäck som uppfyller det temperaturönskemålet du har på säcken för under 2000kr. Om du nu inte köper en begagnad förståss.
//Peter

Okej, tack för ditt svar! Jag var helt inställd på att köpa en dunsovsäck förut, men sedan läste jag att de förlorar isoleringsförmågan när de blir fuktiga, och därmed behöver luftas rätt ofta. Och jag kommer ju i stort sett aldrig lufta min. I min gamla syntetsovsäck märkte jag också att den blev rätt fuktig inuti efter nätterna, men trots att jag packade ner den direkt var den ändå torr när jag packade upp den på kvällen igen.
Tycker du fortfarande att jag ska köpa dun? Jag känner mig väldigt kluven :S
 
The North Face W´s Cat's Meow väger 1200g.... men annars verkar den stämma, men den har du säkert sett...

om jag kollar på roberts prislista så finns det en dunsäck med komf. +2 som väger 890g, kostar typ 2000.... fillpower 700, känns som det kanske blir svårt att komma ner såpass med en syntetsäck??
 
Jag har åxå letat...

...i andra änden (är lång)... och till slut hittat på sånna där reasidor.

Kolla här :

http://www.getout.se/item.asp?katid=928&item=14760
http://www.getout.se/item.asp?katid=928&item=13800

...men visst har du en tuff spec - syntet, <1000g, <0°

Jag köpte till slut en Goga (dun) på adnature's outlet. De har en jämrans massa sådana uppe på Haglöfs outlet i Avesta (men jag ser du är från Götet), men de har inte kommit ner i pris tillräckligt än - ring å härja :eek:)

Lycka till !
 
The North Face W´s Cat's Meow väger 1200g.... men annars verkar den stämma, men den har du säkert sett...

om jag kollar på roberts prislista så finns det en dunsäck med komf. +2 som väger 890g, kostar typ 2000.... fillpower 700, känns som det kanske blir svårt att komma ner såpass med en syntetsäck??

Med risk för att låta som en riktig gröngöling: var kan jag hitta "roberts prislista"?
 
Med risk för att låta som en riktig gröngöling: var kan jag hitta "roberts prislista"?

Ingen fara, det är bara de slugaste av de äldsta rävarna som vet hur man hittar "Robert's prislista". (Robert's är en polsk sovsäckstillverkare som tillverkar högkvalitativa skräddarsydda dunsäckar till bra priser. Vi är några på forumet som har beställt därifrån - sök på forumet om du vill veta mer)

Prislista: http://www.roberts.pl/cennik_d.html (kolumnerna till höger är priserna i zloty).
För mer läsbar info finns engelska sidor: http://www.roberts.pl/index1.html

(Tillägg: Såg att en slugare räv hade hunnit före med ett bra tips)
 
Okej, tack för ditt svar! Jag var helt inställd på att köpa en dunsovsäck förut, men sedan läste jag att de förlorar isoleringsförmågan när de blir fuktiga, och därmed behöver luftas rätt ofta. Och jag kommer ju i stort sett aldrig lufta min. I min gamla syntetsovsäck märkte jag också att den blev rätt fuktig inuti efter nätterna, men trots att jag packade ner den direkt var den ändå torr när jag packade upp den på kvällen igen.
Tycker du fortfarande att jag ska köpa dun? Jag känner mig väldigt kluven :S

Jo! Det är helt rätt att en dunsovsäck tappar isoleringsförmågan om den blir blöt.
Konsten är ju att dunsäcken inte skall bli blöt, vilket den inte blir om man packar ned den vattentätt exempelvis i en drysack.

Visst kan det bli lite kondens i den när man har sovit men då låter man den ligga och vädra under tiden som man gör annat innan man packar ihop lägret. Under varma, torra förhållanden så går det fort att vädra ur en dunsovsäck. Det kommer ju dessutom alltid några tillfällen då man har möjlighet att vädra ur den ytterligare även om man vill ha den nedpackad hela tiden. Det gäller bara att ta vara på dessa tillfällen.

Jag tycker fortfarande att du skall ha en dunsovsäck men man skall vara medveten om att den kan behöva lite mera omtanke (men inte mycket).

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
såg Letar efter en året om sovsäck Bo och sova 6
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Egiz Letar Bivibag... Bo och sova 17
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
såg letar efter tresesongs tält Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
teoek Letar bivacksäck Bo och sova 15
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.