Behöver ett lättare tält

Förslag önskas på ett lätt tält som rymmer 2 vuxna och en "hyggligt" stor hund (en Flatte)

--------------------------------------------------------------------------------
Jag fick riktigt bra hjälp senast när jag inskaffade nya ryggsäckar, den här gången gäller det ett tält.

Jag och min sambo ska ut och gå bl.a. en vecka i Lapplands fjällen till sommaren med vår hund och vi behöver ett lättare tält än det vi har.

Idag har vi ett Hilleberg Nallo 3 GT, de är jäkligt bra rymligt och lätt att satta upp osv, men...
- det är väl stort
- det är väl tungt,
- vår packningsvikt med ett nytt tält har målet att landa på ca 9,5-10 kg vardera (hunden bär inget - och han bor inne i tältet - "i brist på plats är det nog jag som får bo i absiden")

Önskemål :
Ett vettig tält så lätt som det går men fortfarande inner och ytter "duk" - gärna så lätt som det bara är möjligt. - det jag kollat på är - Vaude;s - Power Lizard SUL 2-3P,

Det verkar vara ett tält som storleksmässigt funkar och vikten är skaplig (ca 1400 gr)
trots allt halva vikten av det vi har idag (ok är det hälften så tungt förstår jag att någonstans måste vikten tas så det mesta torde vara minimerat).

Är det någon som har detta tält och gillar det eller har ett annat förslag på ett lätt tält.

Priset ligger långt ner på priolistan.
 
Jag går vidare på min gamla tråd och undrar om någon har något att säga om detta tält.
Helsport Rondane SuperLight 3 Camp. Det verkar vara ganska nytt så det finns inte mycket att läsa.

http://www.helsport.no/en/product/TENTS/PRO/Rondane_Superlight_3_Camp

-hygglig vikt 1,65 kg + 0,1 kg
-absid
- möjligt aningen låg höjd med den bör funka
-rätt långt invändig ligglängd

(Möjligen lite tyngre än jag tänkt mig men det verkar ha sina fördelar)
 
Jag går vidare på min gamla tråd och undrar om någon har något att säga om detta tält.
Helsport Rondane SuperLight 3 Camp. Det verkar vara ganska nytt så det finns inte mycket att läsa.

http://www.helsport.no/en/product/TENTS/PRO/Rondane_Superlight_3_Camp

-hygglig vikt 1,65 kg + 0,1 kg
-absid
- möjligt aningen låg höjd med den bör funka
-rätt långt invändig ligglängd

(Möjligen lite tyngre än jag tänkt mig men det verkar ha sina fördelar)

Helsport Superlight har diskuterats förut, och visst innebär ett så lätt tält begränsningar när vädret visar sin sämre sida:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74234

Själv tycker jag att ni redan äger ett av de bästa tälten ni kan skaffa, varför det kan vara lättare att banta vikten på andra saker istället utan att tumma på säkerheten;)
 
Jag har ett Rondane 3, ca 2.5 kg, som jag i stort sett är nöjd med. En nackdel är att man inte kan stänga till ventilationen, kan bli ruggigt. Superlightmodellen verkar även ha lite snålt tilltagna ventilöppningar för dom gånger (dvs för det mesta) som man vill ha ventilation. Även lite lågt i tak.

Men 1.7 kg för ett 2.5 pers tält med förlängd absid, det är onekligen imponerande.
 
Nu vet jag inte hur långa ni är men det där helsporttältet ser väldigt lågt ut?

Ett hilleberg Anjan 3 kommer ner i samma vikt om man ersätter originalpinnarna (som är skräp) med någon prisvärd titan eller kolfibervariant från usa. Visserligen har helsporttältet en rätt schysst absid och yttertältet går hela vägen ner till marken, men jag hade valt Anjans fina sitthöjd trots allt. 15cm mer är ingen petitess.
 
[
Helsport Superlight har diskuterats förut, och visst innebär ett så lätt tält begränsningar när vädret visar sin sämre sida:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74234

Själv tycker jag att ni redan äger ett av de bästa tälten ni kan skaffa, varför det kan vara lättare att banta vikten på andra saker istället utan att tumma på säkerheten;)

Vi var ute och knallade bl.a. ca 12 mil i fjällen en vecka förra året och packningen var ”inte så tung” den vägde ca 14 kg – men – två saker kunde ha ökat nöjet med massor – lägre vikt och betydligt smidigare kängor än Meindl Island.
Så, till i år har vi minimerat allt så pass att det "onödiga extra" som finns kvar är prylar som ger komfort. Det som inte vi klassat som komfortpryl i vår packlista är utsatt. Målet är 9,5-10 kg och lättare är bonus (fn ligger vi på 6 kg pp exkl mat + hundens (ca 1 kg pp)) så målet är klart nåbart.
Tältet t.ex. vi ska inte bo i det bara sova, och Hillbergs tältet vi har är bra, men det kan man "bo i” och säkert användbart till andra strapatser. Att hitta ett tält under 1,5 kg var målet och Helsporttältet ligger bra nära med tanke på att mervärdet är en "hygglig" absid (stort +tecken).
Att tältet är lite lägre och något smalare känns aningen naturligt om tältet ska hålla mot vind.
Jfr mot vårt Hillbergstält är gavelytan ca 25% mindre och den kraft som vinden trycker på med blir då bra mycket mindre då ”momentpunkten dessutom hamnar lägre. Approximerat bör tältdukens ”styrka” mellan de båda tälten bli ungefär lika (den ena tältet större kraft (vindyta) – kraftigare väv, den andra mindre kraft – tunnare väv) i viss busk vegetation kan t.o.m. ”det vekare tältet vara starkare” mot vind just för att det är lägre.

En nackdel är att man inte kan stänga till ventilationen, kan bli ruggigt. Superlightmodellen verkar även ha lite snålt tilltagna ventilöppningar för dom gånger (dvs för det mesta) som man vill ha ventilation. Även lite lågt i tak.
.
Ventilationen är en klart vettig synpunkt, hunden känns som en hygglig ”fuktkälla” och kondens är inge roligt, det måste kollas. Höjden får man nog tyvärr leva med, för någonstans måste nog vikt tas.
Ett Hilleberg Anjan 3 kommer ner i samma vikt om man ersätter originalpinnarna (som är skräp) med någon prisvärd titan eller kolfibervariant från usa. Visserligen har helsporttältet en rätt schysst absid och yttertältet går hela vägen ner till marken, men jag hade valt Anjans fina sitthöjd trots allt. 15cm mer är ingen petitess.

Tyvärr Anjan går bort, min känsla säger att tältduken bör gå ner till marken i fjällterräng.

Hur är det med Hellsport har de en massa tillägg på den angivna vikten eller är den som jag tidigare skrivit (deras uppgifter)
 
Big Agnes

Big Agnes Copper Spur UL4 2,4 kg
lätt och ljust 4 personers tält!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    36 KB · Visningar: 539
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.